26 Οκτ 2010

Υπό τον φόβο της Eurostat βάζουν χέρι σε ΟΑΣΑ, μετρό

ΣΤΟ 8,6% ΣΚΑΡΦΑΛΩΝΕΙ ΤΟ ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΤΟΥ 2010
* 315 ΧΙΛ. ΣΤΗΝ GRANT THORNTON ΓΙΑ «ΝΑ ΒΑΛΕΙ ΤΑΞΗ ΣΤΙΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ»

Σχέδια επί χάρτου καταστρώνει το οικονομικό επιτελείο για τα μέτρα που θα ενταχθούν στον προϋπολογισμό του 2011, αφήνοντας τις αποφάσεις για μετά τις εκλογές μαζί με την τρόικα, ενώ βάζει στα σκαριά το «μάζεμα» των συγκοινωνιακών φορέων της Αθήνας.
Το οριστικό σχέδιο του προϋπολογισμού του επόμενου έτους, η εξειδίκευση των μέτρων που θα υλοποιηθούν το 2011, η απόδοση των φετινών μέτρων και τα σχέδια εξοικονόμησης των ΔΕΚΟ αποτέλεσαν αντικείμενο της χθεσινής ευρείας σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στην οδό Νίκης υπό τον υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου.
Με τη Eurostat να καταφεύγει στις διασταυρώσεις, προκειμένου να διαπιστώσει αν είναι αληθή τα στοιχεία που του έδωσε η επίσημη κυβέρνηση, οι επιτελείς του υπουργείου Οικονομικών διερευνούν «4» κρίσιμα ζητήματα:

1 Τα στοιχεία που θα αφήσει πίσω της η Eurostat, μετά την περιοδεία της ανά την Ελλάδα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη κ.ά.), στην προσπάθειά της να διαπιστώσει αν είναι αληθή τα πρωτόλεια στοιχεία περί αναθεώρησης ελλείμματος και χρέους που συνέλεξε από το υπουργείο Οικονομικών και την Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Οι νεότερες πληροφορίες μιλούν για έλλειμμα της τάξης του 8,6% φέτος, έναντι 8,1% αρχικού στόχου (με βάση το 15,3% με 15,5% του 2009), καθώς υπολογίζουν την επιβάρυνση στο 0,5% από τη γενική κυβέρνηση (ΔΕΚΟ, ΟΤΑ, νοσοκομεία, Ταμεία) και την αναθεώρηση του ΑΕΠ στα 232 δισ. από 236,1 δισ. βάσει προσχεδίου. Το χρέος δεν το ανεβάζουν στο 125%-127% έναντι 115% το 2009 βάσει προσχεδίου.

2 Το πλέον κρίσιμο ραντεβού με την τρόικα στις 15 Νοεμβρίου, η οποία αναμένεται να θέσει επί τάπητος την «κακή» πορεία των εσόδων του προϋπολογισμού και ως εκ τούτου το έλλειμμα, που έχει διογκωθεί από τις αναθεωρήσεις σε έλλειμμα, χρέος και ΑΕΠ.
Ενίσχυση των εσόδων ζήτησε από τους εφόρους της Βόρειας Ελλάδας χθες στη Θεσσαλονίκη ο υφυπουργός Οικονομικών Δημήτρης Κουσελάς, στο πλαίσιο της πανελλήνιας εκστρατείας του.

Καθυστερούν ΕΤΑΚ και φόρος εισοδήματος

Ανησυχητικό είναι ότι δύο μήνες πριν από τη λήξη του έτους δεν έχουν αποσταλεί ούτε τα σημειώματα του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων και του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας, ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί και η εκκαθάριση των δηλώσεων εισοδήματος. Το ενδεχόμενο να θέσει η τρόικα την ανάγκη λήψης νέων μέτρων το 2011 αποτελεί και το μεγάλο φόβο των επιτελών της οδού Νίκης.

3 Την απόδοση των μέτρων που λήφθηκαν κατά το τρέχον έτος, τα οποία με τα έως τώρα στοιχεία φαίνεται να δίνουν ελαφρά πάνω από 4 δισ. ευρώ έναντι αρχικού στόχου 5,8 δισ. ευρώ. Την εξειδίκευση των μέτρων 9,15 δισ. ευρώ που θα ληφθούν το 2011 και για τα οποία οι συζητήσεις βρίσκονται σε πολύ πρώιμο στάδιο.
Για το κρίσιμο θέμα της μετάταξης των τροφίμων από το χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ 11% στον μειωμένο 5,5% (σήμερα) δεν έχει ανοίξει καν συζήτηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι δυο τομείς θα εξεταστούν εκτενώς με την τρόικα στα μέσα Νοεμβρίου, οπότε και θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις.

4 Το σχέδιο των ΔΕΚΟ. Μετά τον ΟΣΕ, σειρά πήραν οι συγκοινωνίες της Αθήνας (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ, λεωφορεία, τρόλεϊ). Το υπουργείο Οικονομικών ανέθεσε στην ένωση εταιρειών συμβούλων «Grant Thornton Α.Ε.-Planet Α.Ε.» (αμοιβή 314.991,40 ευρώ, που θα βαρύνει το ΠΔΕ, με διάρκεια σύμβασης μέχρι 1/12/2011) το έργο της παροχής τεχνικής υποστήριξης στην ειδική γραμματεία ΔΕΚΟ για την αναδιάρθρωση και εξυγίανση του ΟΑΣΑ και των φορέων εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου της μητροπολιτικής Αθήνας. Αναμένεται να περιλαμβάνει περικοπές επιδομάτων για τους εργαζομένους, μείωση κρατικής επιχορήσης εισιτηρίου και συγχωνεύσεις εταιρειών. Η εργασία που θα παράσχουν οι ιδιωτικοί σύμβουλοι επικεντρώνεται σε «4» τομείς:

Α) Σύνταξη στρατηγικού σχεδίου αναδιάρθρωσης και επιχειρησιακών σχεδίων υλοποίησης για τον ΟΑΣΑ και τους λοιπούς συγκοινωνιακούς φορείς.

Β) Θεσμική υποστήριξη υλοποίησης του έργου και τη σύνταξη προτάσεων νομοθετικού περιεχομένου.

Γ) Αξιολόγηση τιμολογιακής πολιτικής κομίστρων και προβολή προτάσεων σχετικά με τη μείωση του κόστους λειτουργίας και συντήρησης των συγκοινωνιακών φορέων.

Δ) Εναρμόνιση της αναδιοργάνωσης με το ευρύτερο Σχέδιο Ανάπτυξης Μητροπολιτικού Φορέα Αστικών Συγκοινωνιών.
της Ελένης Κωσταρέλου, από την εφημερίδα "Ελευθεροτυπία", 26/10/2010