12 Σεπ 2012

ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: ΕΥΡΩ ΙΔΙΩΤΩΝ ΓΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ



Μήνυμα προς τους δημάρχους ότι από εδώ και στο εξής θα πρέπει να μάθουν να επιβιώνουν και χωρίς την κρατική χρηματοδότηση, στέλνει μία ημέρα πριν το διήμερο κλείσιμο των δήμων, μέσω της συνέντευξής του στην aftodioikisi.gr ο υπουργός Εσωτερικών Ευριπίδης Στυλιανίδης. Αν και ο κ. Στυλιανίδης αναγνωρίζει ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει δεχθεί περικοπές που αγγίζουν το 61%, προσθέτει με έμφαση: «Εξαντλήθηκε πλέον ο παραδοσιακός ρόλος του Κράτους ως κεντρικού χρηματοδότη. Ο ρόλος του πρέπει να είναι συμπληρωματικός: να δίνει την πρώτη ώθηση, να διαμορφώνει το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο και να υποστηρίζει τεχνοκρατικά τις προσπάθειες που γίνονται».
Μάλιστα, δεν διστάζει να μιλήσει για εκχώρηση υπηρεσιών σε ιδιώτες χωρίς όμως, όπως επαναλαμβάνει, να κινδυνεύουν θέσεις εργασίας των ήδη απασχολούμενων στους ΟΤΑ, μακροχρόνια παραχώρηση - ενοικίαση ακίνητης περιουσίας αλλά και μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων. Παράλληλα μιλά και για άλλα «ευρηματικά χρηματοδοτικά εργαλεία», όπως η φορολογική αποκέντρωση, η δημοτική ενημερότητα, η ενεργειακή επάρκεια των δημοσίων κτηρίων, και η αξιοποίηση των ΧΑΔΑ με φωτοβολταϊκά πάρκα.
Σε ό,τι αφορά τα συμφωνηθέντα κατά τη συνάντηση της ΚΕΔΕ με τον πρωθυπουργό ο υπουργός Εσωτερικών επισημαίνει ότι «έχουμε τηρήσει στο ακέραιο τις δεσμεύσεις». Ωστόσο, αποφεύγει να δεσμευθεί για το αν θα δοθούν ακόμη 35 εκατ. ευρώ από τα ΠΟΕ τον Οκτώβριο, ενώ για τα 300 εκατ. ευρώ που έχει θέσει ως «κόκκινη γραμμή» η ΚΕΔΕ τονίζει ότι η προσπάθεια δεν έχει εγκαταλειφθεί. Διαβεβαιώνει δε ότι «θα προσπαθήσουμε η ροή χρήματος να είναι τέτοια που να διευκολύνει τους ΟΤΑ να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που προέκυψαν από την ασυνέπεια της μη εγγραφής των 300 εκατ». Παράλληλα επαναλαμβάνει ότι σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή ρύθμιση η οποία θα αποφέρει 42% όφελος στα τοκοχρεολύσιά των δήμων.
Για τον «Καλλικράτη 3» ο κ. Στυλιανίδης υποστηρίζει ότι θα διορθώσει τόσο τις χωροταξικές όσο, κυρίως, τις λειτουργικές αστοχίες του πρώτου «Καλλικράτη», ενώ για τη συζήτηση περί μετάθεσης των αυτοδιοικητικών εκλογών κατά ένα έτος, αφήνει να εννοηθεί ότι είναι δύσκολο να γίνει τόσο για οικονομικούς όσο και για θεσμικούς λόγους.
Παράλληλα ο υπουργός Εσωτερικών προαναγγέλλει ότι στο πλαίσιο της αξιολόγησης των δομών στο Δημόσιο, ο νέος οργανισμός του υπουργείου Εσωτερικών «θα απομειώνει σημαντικά περίπου κατά 30% το λειτουργικό κόστος της κεντρικής υπηρεσίας ενώ και στους εποπτευόμενους φορείς γίνεται μια προσπάθεια είτε συγχωνεύσεων, είτε οικονομίας κλίμακας, η οποία θα συμβάλλει στην κεντρική εθνική προσπάθεια».
Τέλος, για το νέο νόμο περί ιθαγένειας υποστηρίζει ότι θα μπορεί να αποκτά την ελληνική ιθαγένεια αυτός που έχει ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση στην Ελλάδα ή έχει πετύχει με το κλασικό σύστημα των Πανελληνίων Εξετάσεων την εισαγωγή του στα ελληνικά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Εσωτερικών Ευριπίδη Στυλιανίδη στην aftodioikisi.gr είναι το εξής:

-Κύριε υπουργέ, η τρέχουσα είναι μία ακόμη εβδομάδα κινητοποιήσεων στους δήμους όλης της χώρας. Θεωρείτε ότι έχει αιτιολογική βάση το, εκ νέου, διήμερο κλείσιμο των δήμων μετά τη συνάντηση της ΚΕΔΕ με τον πρωθυπουργό και τις σχετικές δεσμεύσεις που αναλήφθηκαν;
Το ρωτώ αυτό γιατί και στη συνάντηση αυτή ήσασταν από τους «υποστηρικτές» των αιτημάτων των αιρετών.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει δεχθεί περικοπές που αγγίζουν το 61%. Ωστόσο, και η οικονομική κατάσταση της χώρας μας είναι γνωστή. Έχουμε τηρήσει στο ακέραιο τις δεσμεύσεις που αναλάβαμε τόσο στις κατ' ιδίαν συνομιλίες που είχα με την ΚΕΔΕ όσο και παρουσία του πρωθυπουργού στο Μέγαρο Μαξίμου. Την περασμένη εβδομάδα υπέγραψα την απόφαση για τη μηνιαία τακτική επιχορήγηση από τους ΚΑΠ. Δώσαμε ήδη 20 εκ. ευρώ για τα λειτουργικά των σχολείων ώστε να ξεκινήσει απρόσκοπτα η σχολική χρονιά και δρομολογήσαμε τη λύση για τη μεταφορά μαθητών και τη λειτουργία των βρεφονηπιακών σταθμών αυξάνοντας την απορρόφηση παιδιών από 50% σε πάνω από 75%. Παράλληλα, δόθηκαν χθες 35 εκ. ευρώ ως προκαταβολή από την 4η δόση των παρακρατηθέντων με εντολή του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά ώστε να αντιμετωπιστούν τρέχουσες μισθολογικές και λειτουργικές ανάγκες των ΟΤΑ, όπως ζήτησε η ΚΕΔΕ.

- Υποστηρίζετε ότι τηρείτε στο ακέραιο τις δεσμεύσεις που αναλάβατε κατά τη συνάντηση με τον πρωθυπουργό για την καταβολή των οφειλόμενων 214 εκατ. ευρώ από την 4η δόση των ΠΟΕ (Παρελθόντων Οικονομικών Ετών) και των 299 εκατ. ευρώ από τη ΣΑΤΑ. Ωστόσο, το υπουργείο Οικονομικών μέσω του κ. Στουρνάρα δηλώνει ότι δεν διαθέτει τα οφειλόμενα των 300 εκατ. ευρώ των ΚΑΠ που, σύμφωνα με τον προηγούμενο υπουργό Φ. Σαχινίδη, από λάθος δεν είχαν εγγραφεί στον προϋπολογισμό του 2012. Όπως γνωρίζετε αυτό είναι και το σημείο αιχμής στις διεκδικήσεις των δημάρχων, καθώς το χαρακτηρίζουν «κόκκινη γραμμή». Υπάρχει περίπτωση να τεθεί και πάλι στο τραπέζι το συγκεκριμένο θέμα ή για την κυβέρνηση έχει κλείσει οριστικά;

Δυστυχώς αυτή η αντίφαση μεταξύ έγγραφης διαβεβαίωσης της προηγούμενης ηγεσίας και ισχύοντος προϋπολογισμού έχει επιπτώσεις στον ετήσιο προγραμματισμό των ΟΤΑ. Ωστόσο, η προσπάθεια της κυβέρνησης ασφαλώς και δεν έχει εγκαταλειφθεί. Κατά τη συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου, η ΚΕΔΕ άκουσε από τον πλέον αρμόδιο, τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών κ. Σταϊκούρα πώς είναι διαμορφωμένη η κατάσταση σήμερα λόγω έλλειψης ρευστότητας. Αυτό όμως δεν μας κάνει να τα εγκαταλείπουμε.

- Χθες, όπως είπατε, δώσατε στους δήμους τα 35 εκατ. ευρώ από τα ΠΟΕ που είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση μετά τη συνάντηση με τον πρωθυπουργό, ώστε προστιθέμενα στα 97 εκατ. των ΚΑΠ να βοηθήσουν πολλούς δήμους να καταφέρουν να ανταποκριθούν οριακά στις μηνιαίες υποχρεώσεις τους. Μπορείτε να δεσμευθείτε ότι τα χρήματα αυτά θα δοθούν τουλάχιστον μέχρι τον Οκτώβριο και έως ότου λάβει η χώρα μας τη δόση των 31,5 δις, τότε, δηλαδή, οπότε όπως δεσμεύθηκε η κυβέρνηση οι δήμοι θα λάβουν τα σύνολο των οφειλόμενων;

Όπως σας είπα και προηγουμένως, οι δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει τηρούνται στο ακέραιο. Έχω ήδη υπογράψει το δωδεκατημόριο των 97 εκ., ενώ χθες, με εντολή του Πρωθυπουργού, υπέγραψα και το πρόσθετο ποσό των 35 εκ € από τους παρακρατηθέντες για να μπορέσουν οι δήμοι να αντιμετωπίσουν τα λειτουργικά και μισθολογικά τους ζητήματα. Θα προσπαθήσουμε η ροή χρήματος να είναι τέτοια που να διευκολύνει τους ΟΤΑ να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που προέκυψαν από την ασυνέπεια της μη εγγραφής των 300εκ. €. Άλλωστε υπάρχει και η δέσμευση ενώπιον του Πρωθυπουργού από το οικονομικό επιτελείο ότι θα εισρεύσουν άμεσα τα 299εκ. € εντός του οικονομικού έτους και τα υπόλοιπα από τα 213,8εκ. € των παρακρατηθέντων. Παράλληλα, θα υπάρξει σχετική νομοθετική πρωτοβουλία για τη ρύθμιση των χρεών και τη διασφάλιση των 800εκ. € ληξιπρόθεσμων του 2011 τα οποία ήδη έχουν απογραφεί και αποσταλεί στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και αίτημά μας είναι να αρχίσουν να εισπράττονται κατά προτεραιότητα από τους Δήμους όταν η Ελλάδα θα εισπράξει τη μεγάλη δόση των 31δις€.

- Κύριε υπουργέ, πολλοί αναρωτιούνται γιατί η κυβέρνηση επιμένει να κόβει από την Αυτοδιοίκηση η οποία την τελευταία διετία και με τον «Καλλικράτη» αφενός, σύμφωνα με τα δικά σας λεγόμενα, έχει προχωρήσει σε μειώσεις του λειτουργικού κόστους κατά 61% μέσω και διαρθρωτικών αλλαγών και αφετέρου, όπως έγραψε και σε πρόσφατο άρθρο του στην aftodioikisi.gr, ο πρώην υπουργός Γ. Ραγκούσης απορροφά μόλις το 5% των πρωτογενών δαπανών του προϋπολογισμού, τη στιγμή που τομείς όπως η Υγεία , η Παιδεία, η Άμυνα, η Δημόσια Τάξη και η Δικαιοσύνη και δεν έχουν κάνει διαρθρωτικές αλλαγές και απορροφούν το 80% των δαπανών του προϋπολογισμού. Έχετε κάποια εξήγηση γι' αυτό το οξύμωρο;

Πράγματι οι δήμοι είναι πρωταθλητές στις περικοπές. Ωστόσο, ήρθε πια η ώρα να επενδύσουν στα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα προκειμένου να βρουν νέους πόρους χρηματοδότησης και εσόδων. Εξαντλήθηκε πλέον ο παραδοσιακός ρόλος του Κράτους ως κεντρικού χρηματοδότη. Ο ρόλος του πρέπει να είναι συμπληρωματικός: να δίνει την πρώτη ώθηση, να διαμορφώνει το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο και να υποστηρίζει τεχνοκρατικά τις προσπάθειες που γίνονται. Τα ευρηματικά χρηματοδοτικά εργαλεία που προσφέρονται είναι πολλά και μπορούν να προκαλέσουν σημαντικές αλλαγές. Ενδεικτικά θα αναφέρω τη φορολογική αποκέντρωση, τη δημοτική ενημερότητα, την ενεργειακή επάρκεια των δημοσίων κτηρίων, την αξιοποίηση των ΧΑΔΑ με φωτοβολταϊκά πάρκα, την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων, την εκχώρηση υπηρεσιών σε ιδιώτες.

ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ 3: ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΚΑΙ ΕΚΛΟΓΕΣ

- Μιας και μιλήσαμε για τον «Καλλικράτη», στις αρχές Αυγούστου στείλατε επιστολή προς τους αιρετούς με την οποία ζητάτε μεταξύ άλλων να εκφράσουν παρατηρήσεις και προτάσεις τους για θεσμικά, λειτουργικά και χωροταξικά θέματα του «Καλλικράτη». Παράλληλα, σε απάντηση του υπουργείου σας ερώτησης στη Βουλή στα τέλη Αυγούστου γίνεται λόγος για επανεξέταση του χωροταξικού του Καλλικράτη στο Δήμο Λέσβου (ένα πάγιο αίτημα των κατοίκων και των φορέων του νησιού), αλλά και μεγάλων νησιωτικών δήμων. Θεωρείτε ότι η ανάγκη επανεξέτασης του χωροταξικού σχεδιασμού αφορά μόνο «τις μεγάλες νησιωτικές περιοχές» ή μπορεί να επεκταθεί και σε άλλες περιοχές όπου υπάρχει πραγματικό και διαπιστωμένο πρόβλημα λειτουργίας των δήμων;

Δεν είναι στις προθέσεις μας να ακυρώσουμε τον Καλλικράτη. Θέλουμε να συμπληρώσουμε τις παραλείψεις και να διορθώσουμε τις αστοχίες, που έφεραν προβλήματα στην αυτοδιοίκηση και δυσκολίες στις τoπικές κοινωνίες. Θέλουμε να απλουστεύσουμε διαδικασίες και να διευρύνουμε θεσμικές δυνατότητες. Αυτό το νόημα είχε και η επαφή μου, τηλεφωνική και έγγραφη με όλους τους δημάρχους. Εμείς δανειζόμαστε την εμπειρία τους. Αυτοί χρησιμοποιούν τις θεσμικές δυνατότητες που τους προσφέρουμε. Η σχέση είναι αμφίδρομη.

- Προφανώς οι αστοχίες για τις οποίες μιλήσατε αφορούν και το χωροταξικό που είναι το ένα θέμα. Το άλλο είναι τα θεσμικά. Για ποια από τα θεσμικά πιστεύετε ότι απαιτείται άμεσα ένας «Καλλικράτης 3»;

Μου κάνει εντύπωση ότι υπήρξαν δημοσιεύματα που προσπάθησαν να αποδυναμώσουν την άμεση αλλά και τη θεσμική επικοινωνία μου και με τους 325 Δημάρχους της χώρας. Στόχος δεν είναι να κλειστούμε στις χωροταξικές αλλαγές που επέφερε ο Καλλικράτης, αλλά κυρίως να βελτιώσουμε θεσμικά και λειτουργικά τη λειτουργία των νέων καλλικρατικών Δήμων. Πάντοτε με δύο κριτήρια: πώς μπορεί να βελτιώνεται η καθημερινότητα του πολίτη-δημότη και πώς να στηρίζεται μέσω των κοινωνικών δικτύων των Δήμων εκείνο το κομμάτι της κοινωνίας που δοκιμάζεται και πλήττεται από την οικονομική κρίση. Μετά την παραλαβή των επιστολών, στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε στο Υπουργείο Εσωτερικών δύο ομάδες εργασίας. Η μία θα ασχοληθεί με τις θεσμικές παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν κατά άρθρο, αξιοποιώντας την πρακτική εμπειρία των Δημάρχων και τις προτάσεις που θα μας κάνουν. Η δεύτερη ομάδα θα ασχοληθεί με τον κάθε Δήμο χωριστά, διευκολύνοντάς τον σε διοικητικές ή εκτελεστικές εκκρεμότητες που έχει και διαμεσολαβώντας για να επιλύσει προβλήματα και σε άλλα συναρμόδια Υπουργεία τα οποία ενδεχομένως να είναι δύσκολα προσβάσιμα για την τοπική αυτοδιοίκηση. Εμείς στεκόμαστε δίπλα στους Δημάρχους, σεβόμαστε τις προτάσεις και την εμπειρία τους και είμαστε έτοιμοι να τους στηρίξουμε στο δύσκολο έργο που αυτοί επωμίζονται. Μόνο μέσα από τη συνεργασία και την αλληλοστήριξη μπορούμε να επιτύχουμε θετικά αποτελέσματα για τους πολίτες και να νικήσουμε στον πόλεμο κατά της φτώχειας.

- Γνωρίζετε ότι έχει διατυπωθεί και επίσημα αλλά και συζητείται εντόνως στο παρασκήνιο η πρόταση για παράταση κατά ένα έτος της παρούσας «κουτσουρεμένης» θητείας των δημάρχων και των περιφερειαρχών που λήγει τον Ιούνιο του 2014, με βασικό επιχείρημα τη διαχείριση του ΕΣΠΑ , το οποίο με τις παρατάσεις ολοκληρώνεται στα τέλη του 2014. Θεωρείτε λογική μία τέτοια πρόταση, με δεδομένο ότι οι παρούσες δημοτικές και περιφερειακές αρχές εκτός του διαστήματος προσαρμογής στον «Καλλικράτη» αντιμετωπίζουν και σήμερα τη δύσκολη προσαρμογή στα νέα, σκληρά οικονομικά δεδομένα;

Πρέπει να αξιολογηθούν όλες οι παράμετροι όταν στο τραπέζι του διαλόγου κατατίθενται καινούριες προτάσεις. Η χώρα έχει αναλάβει κάποιες δεσμεύσεις, να απομειώσει το κόστος των εκλογικών διαδικασιών και οι δεσμεύσεις αυτές σαφώς επηρεάζουν και τα χρονοδιαγράμματα των Δημοτικών και Περιφερειακών εκλογών. Επίσης υπάρχει ένα διαμορφωμένο θεσμικό πλαίσιο το οποίο αυτή τη στιγμή δεν είναι εύκολο ούτε να παρακαμφθεί, ούτε να καταλυθεί. Θα μελετήσουμε όλες τις προτάσεις αλλά κανείς δε μπορεί να αγνοήσει ότι αυτοί οι δύο παράγοντες λειτουργούν καταλυτικά πάνω στην τελική μας απόφαση.

- Μία ακόμη πρόταση που έχει διατυπωθεί από τους περιφερειάρχες είναι η κατάργηση - υποβάθμιση των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων σε απλές γενικές διευθύνσεις, μιας και το έργο τους είναι, ούτως ή άλλως, περιορισμένο. Υπάρχουν τέτοιες σκέψεις δεδομένου ότι αποτελεί και προεκλογική δέσμευση του ίδιου του πρωθυπουργού στο λεγόμενο «Ζάππειο 2»;

Η γραμμή που διαχωρίζει το ρόλο και τις αρμοδιότητες της κεντρικής και της αποκεντρωμένης διοικήσεως του κράτους και της αιρετής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, είναι θολή. Πολλές αρμοδιότητες έπρεπε να ανήκουν αλλού και να συνοδεύονται πάντοτε από αντίστοιχους πόρους. Επίσης, οι μετακινήσεις προσωπικού από τη μία δομή στην άλλη θα πρέπει να γίνονται και με κριτήριο σε ποιο αντικείμενο είναι εξειδικευμένο το προσωπικό εκείνο το οποίο μετατάσσεται ή μετακινείται, ώστε να μην απομειώνεται η αποτελεσματικότητα και η εξυπηρέτηση των πολιτών. Ξεκινώντας τη συζήτηση μας τόσο με την ΕΝΠΕ όσο και με την ΚΕΔΕ, την ανταλλαγή απόψεων με τους εκπροσώπους της αποκεντρωμένης διοίκησης αλλά και με το συναρμόδιο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, είμαστε υποχρεωμένοι να επανεξετάσουμε ορισμένα ζητήματα που δημιουργούν δυσκολίες όταν θα είμαστε ώριμοι να καταθέσουμε τις προτάσεις μας προς δημόσια διαβούλευση. Σε κάθε περίπτωση πιστεύω όμως, όποια κι αν είναι η κατάληξη αυτής της συζήτησης, ότι θα πρέπει να γίνουν σεβαστές δύο αρχές. Πρώτον, η αρχή της συνέχειας του κράτους, που διασφαλίζεται με κάποιον ρόλο της Αποκεντρωμένης Διοικήσεως και δεύτερον, η αρχή της επικουρικότητος, που μεταφέρει τις αποφάσεις που αφορούν την κοινωνία όσο το δυνατόν κοντύτερα στους πολίτες. Θεωρώ ότι σε κάθε περίπτωση, με όποια μορφή κι αν έχει η Αποκεντρωμένη Διοίκηση θα πρέπει να ελέγχει σε τρία ζητήματα το σχεδιασμό της Αυτοδιοίκησης. Πρώτον, αν είναι συμβατός με την Εθνική Στρατηγική ο περιφερειακός αναπτυξιακός σχεδιασμός. Δεύτερον, να κάνει το συστηματικό έλεγχο νομιμότητος και τρίτον, στο τέλος, να αξιολογεί και την αποτελεσματικότητα και να εξαρτά απ΄ αυτή τη ροή των χρηματοδοτικών πόρων.

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΕΣΠΑ

-Κύριε υπουργέ κατά την ομιλία σας επί των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης αλλά και με κάθε ευκαιρία μετέπειτα, αναφέρεστε στη δημιουργία Δημοτικού Δικτύου Καταπολέμησης της Φτώχειας, μιας Πολιτικής Κοινωνικής Ασπίδας μέσω κονδυλίων του ΕΣΠΑ και εξοικονόμησης πόρων από τους ΟΤΑ. Μάλιστα, το θέμα συζητήθηκε και στην προ ημερών συνάντησή σας με τον Γ. Φούχτελ αλλά και στις προ διμήνου με τον Επίτροπο Χαν και τον επικεφαλής της Task Force X. Ράιχενμπαχ. Έχει προχωρήσει αυτό το σχέδιο; Το ρωτώ αυτό γιατί το μόνο που ακούνε οι πολίτες για τους δήμους είναι η λέξη «λουκέτο»...

Αναμφίβολα, η συνεργασία σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης τόσο με την Task Force του κ. Ράιχενμπαχ όσο και με τον κ. Φούχτελ είναι αμοιβαία επωφελής. Επιδίωξή μας είναι η ανάπτυξη μιας Στρατηγικής Συνεργασίας που στοχεύει στην ανταλλαγή τεχνογνωσίας. Όσον αφορά στην Task Force, έχουμε δημιουργήσει επιστημονικές ομάδες παρακολούθησης, είμαστε σε απόλυτο συντονισμό με ΕΝΠΕ και ΚΕΔΕ, έχουμε ορίσει ομάδες εργασίας με εκπροσώπους από συναρμόδια υπουργεία και είμαστε σε συζητήσεις για να αποφασίσουμε σε ποιους δήμους ή Περιφέρειες θα αναπτύξουμε πιλοτικά μοντέλα, έχοντας ολοκληρώσει παράλληλα ένα πλάνο δράσης εντός σφιχτού χρονοδιαγράμματος.

Με την ομάδα του κ. Φούχτελ, έχουμε δημιουργήσει ομάδα παρακολούθησης στο υπουργείο και είμαστε σε επικοινωνία για θέματα που αφορούν στις σύγχρονες μεθόδους εξορθολογισμού των ΟΤΑ, στην ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών Τουρισμού, στη χρήση νέων τεχνολογιών στη Διοίκηση, στη διαχείριση απορριμμάτων και στις ΑΠΕ. Ό,τι επιτυχημένο μοντέλο μπορούμε να ξεσηκώσουμε από την Ευρώπη θα το κάνουμε. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε συμπράξεις σε αυτοδιοικητικό επίπεδο αμοιβαία επωφελείς.

- Πάντως, στην προ ημερών συνάντησή σας με τον Γ. Φούχτελ αλλά και στις προ διμήνου με τον Επίτροπο Χαν και τον επικεφαλής της Task Force X. Ράιχενμπαχ ετέθη το θέμα της αξιοποίησης των κονδυλίων του ΕΣΠΑ για τους δήμους, ώστε εκτός των άλλων να υπάρξει εξορθολογισμός και μείωση των δαπανών λειτουργίας τους μέσω μιας σειράς ενεργειών όπως η χρήση των ΑΠΕ, η χρήση νέων τεχνολογιών κλπ. Πόσο γρήγορα μπορεί να προχωρήσουν τέτοιες ενέργειες, καθώς βλέπουμε συνήθως να «πνίγονται» εν τη γεννέσει τους από τα τέρατα της γραφειοκρατίας και της πολυνομίας;

Όσον αφορά τα κονδύλια αξιοποίησης του ΕΣΠΑ, έχουμε ήδη δώσει εντολή και τα ημιτελή έργα που είχαν ξεκινήσει με χρηματοδότηση του Προγράμματος «Θησέας», που πληρούν τις προδιαγραφές, προσπαθούμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα να ενταχθούν στις χρηματοδοτήσεις του ΕΣΠΑ. Αυτό συμβάλλει στο να ολοκληρωθούν γρήγορα τα έργα, αλλά και να αυξηθεί η απορροφητικότητα των ευρωπαϊκών κονδυλίων. Όσον αφορά τώρα άλλες δράσεις που απαιτούν θεσμικές παρεμβάσεις, πρώτα θα οργανώσουμε το πλαίσιο των παρεμβάσεων με τα συναρμόδια Υπουργεία και θα ανταλλάξουμε τη σχετική τεχνογνωσία με την Task Force και αμέσως μετά θα τις δρομολογήσουμε για να δημιουργήσουμε εκείνα τα εργαλεία αυτοχρηματοδότησης στους Δήμους που θα ενισχύσουν τη οικονομική τους αυτοτέλεια. Στα θέματα της διαχείρισης των απορριμμάτων, βρίσκονται σε εξέλιξη ήδη προγράμματα ΣΔΙΤ μέσα από τις περιφέρειες τα οποία προχωρούν με ταχύτητα και θα έλεγα και επιτυχία για να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τα χρήματα που διατίθενται στην Ελλάδα μέχρι το 2014 και να επιτύχουμε αυτό που έχει επιτύχει όλη η Ευρώπη. Τα απορρίμματα να μη στοιχίζουν, αλλά να φέρνουν και κέρδη στους Δήμους και τις Περιφέρειες. Και σε όλους τους άλλους τομείς εκτιμώ ότι μέσα από γρήγορες και αποτελεσματικές ενέργειες θα επιτύχουμε να καλύψουμε το χαμένο χρόνο.

- Στο πλαίσιο αυτό που περιγράψατε, κατά τη συνάντησή Πρωθυπουργού - ΚΕΔΕ ετέθη από τους δημάρχους το θέμα της δημιουργίας ενός ΕΣΠΑ για τους δήμους με ξεχωριστή διαχειριστική αρχή, ύψους 1,5 δις ευρώ. Από τις συζητήσεις σας με τον υπουργό Ανάπτυξης το βλέπετε εφικτό;

Είναι ένα θέμα το οποίο και εμείς το θέλουμε και το προωθούμε. Η δυνατότητα αυτό το πράγμα να υλοποιηθεί εξαρτάται από τα αδιάθετα κονδύλια του ΕΣΠΑ που θα μπορούσαν να διασφαλιστούν από το Υπουργείο Ανάπτυξης και από την ευελιξία που αυτό θα επιδείξει για να μας επιτρέψει να κάνουμε αυτή την προσαρμογή που όλοι θέλουμε.

- Όπως είπατε σε προηγούμενη απάντησή σας , μέσα στα σχέδιά σας είναι και η αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας. Εξετάζετε την περίπτωση να προχωρήσουν ΣΔΙΤ και για τους δήμους, αλλά ακόμη και ενοικίαση ή και πώληση δημοτικής περιουσίας;

Υπάρχουν ακόμα πιο προωθημένες μέθοδοι για να μπορέσουμε να ενισχύσουμε τη ρευστότητα των Δήμων εκτός απ΄αυτές που περιγράφετε. Αναμφισβήτητα τα ΣΔΙΤ είναι ένας τρόπος αξιοποίησης.
Η μακροχρόνια παραχώρηση - ενοικίαση επίσης. Ωστόσο, ένας καινούριος τρόπος που δεν έχει αξιοποιηθεί τόσο πολύ είναι η μόχλευση της ακίνητης περιουσίας. Αν δηλαδή ένας Δήμος καταγράψει την ακίνητη περιουσία τους κα την αποτιμήσει σε € θα μπορούσε με την κατάλληλη διαπραγμάτευση να διασφαλίσει τη ρευστότητα με αντίστοιχα προγράμματα ευρωπαϊκά ή από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή ακόμα και από ιδιωτικές τράπεζες, ισόποσα με την αξία των ακινήτων που διαθέτει προς αξιοποίηση. Και μ΄ αυτά τα κεφάλαια να αναπτύξει την περιουσία του με τρόπο που θα είναι οικονομικά αποδοτική και θα του δημιουργεί και νέες πηγές χρηματοδότησης.

-Βρίσκεται σε καλό δρόμο η πρότασή σας , αντί να καταβάλλονται χρήματα από το κράτος για τις απαλλοτριώσεις να μεταφέρονται συντελεστές δόμησης σε άλλα οικόπεδα των δικαιούχων;

Την πρόταση αυτή την παρουσιάσαμε στο οικονομικό επιτελείο από την πρώτη στιγμή που ξεκινήσαμε τη συνεργασία. Επίσης, την παρουσιάσαμε στοιχειοθετημένα και στον Πρωθυπουργό. Δεν είναι όμως μια πρόταση της οποίας η υλοποίηση εξαρτάται από το δικό μας Υπουργείο. Το επισπεύδον Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο θα δεχθεί οχλήσεις από εμάς συστηματικά, για να προχωρήσει σε κάτι τέτοιο είναι αυτό που θα πάρει τις τελικές αποφάσεις για την αντίστοιχη νομοθετική πρωτοβουλία. Πέρα απ' αυτό όμως θέλω να σας πω ότι στο δρόμο της κοινοβουλευτικής διεκπεραίωσης θα μπει το επόμενο διάστημα ,μετά από παρέμβαση και του ίδιου του Πρωθυπουργού, νομοθετική Πρωτοβουλία του κ. Σταϊκούρα για τη ρύθμιση των χρεών των Δήμων. Με βάση αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία, με την οποία θα πρέπει να συμφωνήσει και να υποστηρίξει στην ουσία της και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, θα επεκταθούν οι αποπληρωμές των δανείων των Δήμων, κυρίως των πολύ χρεωμένων Δήμων από 8 έως 10 χρόνια, κάτι το οποίο θα αποφέρει 42% όφελος στα τοκοχρεολύσιά τους και θα δημιουργήσει ρευστότητα ισοδύναμη με 90 εκ. € το χρόνο στους ΚΑΠ. Αυτό θα είναι μια μεγάλη ανάσα όχι μόνο για την επιβίωση των Δήμων αλλά και για την ανάκαμψή τους.

ΝΕΕΣ ΔΟΜΕΣ ΣΤΟ ΥΠ.ΕΣ. ΚΑΙ ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ

- Κύριε υπουργέ, η αξιολόγηση των δομών του υπουργείου Εσωτερικών ξεκίνησε στις αρχές Αυγούστου. Δεδομένου ότι το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης που αποτελεί και το «πρότυπο» έχει ανακοινώσει ότι θα μειώσει τις δομές του κατά 50%, κάτι αντίστοιχο να περιμένουμε και στο δικό σας υπουργείο;

Βεβαίως και στο δικό μας Υπουργείο γίνεται σημαντική προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση. Έχει οριστεί ως συντονιστής ο Γενικός Γραμματέας, κ. Ιωαννίδης. Ο οργανισμός είναι σχεδόν ολοκληρωμένος και απομειώνει σημαντικά περίπου κατά 30% το λειτουργικό κόστος της κεντρικής υπηρεσίας ενώ και στους εποπτευόμενους φορείς γίνεται μια προσπάθεια είτε συγχωνεύσεων, είτε οικονομίας κλίμακας, η οποία θα συμβάλλει στην κεντρική εθνική προσπάθεια.

- Η νέου τύπου εφεδρεία που σχεδιάζει η κυβέρνηση εκτός από το υπουργείο σας θα «αγγίξει» και τους εργαζόμενους στους ΟΤΑ; Το ρωτώ αυτό καθώς υπάρχει σχεδιασμός ένα τμήμα των υπηρεσιών, κυρίως των δήμων, όπως αυτή της καθαριότητας, να δοθούν σε ιδιώτες, με αποτέλεσμα πολλοί από τους εργαζόμενους να «περισσεύουν»...

Έχω ξεκαθαρίσει και σε προηγούμενες δημόσιες δηλώσεις μου ότι δεν κινδυνεύουν οι θέσεις εργασίας των ήδη απασχολούμενων στους ΟΤΑ. Αυτό το οποίο επιδιώκεται να επιτευχθεί, είναι οικονομία κλίμακας μέσα από τη συρρίκνωση του λειτουργικού κόστους. Η συνεργασία οποιασδήποτε μορφής με τον ιδιωτικό τομέα, βρίσκεται στη διακριτική ευχέρεια του Δήμου, βάσει του θεσμικού πλαισίου που σήμερα ισχύει. Όπου έχει μέχρι τώρα επιδιωχθεί, έφερε θετικά αποτελέσματα. Εμείς όμως έχουμε ξεκαθαρίσει ότι είμαστε ανοιχτοί σε σύγχρονες μεθόδους, οι οποίες αυξάνουν τη ρευστότητα του Δήμου, διασφαλίζουν τη βιωσιμότητά του, εγγυώνται την αναπτυξιακή του πολιτική και προστατεύουν έτσι αποτελεσματικότερα τις θέσεις εργασίας που ήδη υπάρχουν.

-Και μία τελευταία ερώτηση για το μεταναστευτικό: Έχετε προαναγγείλει την επί το αυστηρότερο αλλαγή του νόμου Ραγκούση για την ιθαγένεια με αύξηση των ετών νόμιμης παραμονής από εφτά σε δέκα και από πέντε σε οκτώ για τους γονείς ως προϋπόθεση για την αυτόματη χορήγηση στα παιδιά τους, άμεση χορήγησή της ιθαγένειας σε νέους μετανάστες που φοιτούν στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα αλλά και αύξηση των τελών που καταβάλουν οι μετανάστες για την έκδοση αδειών παραμονής στη χώρα. Πόσο σύντομα να αναμένουμε το νομοσχέδιο και πόσο σημαντικές αλλαγές θα περιλαμβάνει εκτός από όσες έχετε προαναγγείλει;

Οι βασικές αρχές της πρώτης νομοθετικής μας πρωτοβουλίας είναι η προσπάθεια να εναρμονίσουμε το θεσμικό πλαίσιο ιθαγένειας στην Ελλάδα με το αυστηρότερο ευρωπαϊκό πρότυπο που υπάρχει κυρίως στις χώρες της Νοτίου Ευρώπης και να προσθέσουμε μια νέα προοδευτική κατάσταση στην παραδοσιακή αντιπαλότητα που μέχρι τώρα υπήρχε ανάμεσα στο Δίκαιο του αίματος για την απονομή της ιθαγένειας με το Δίκαιο του εδάφους. Η νέα αυτή προοδευτική και συνθετική διάσταση που εμείς εισηγούμεθα, είναι να μπορεί να αποκτά την ελληνική ιθαγένεια ο μετέχων του ελληνικού πολιτισμού και της ελληνικής παιδείας. Και μετέχων κατά τεκμήριο του ελληνικού πολιτισμού και της ελληνικής παιδείας είναι αυτός που έχει ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση στην Ελλάδα ή έχει πετύχει με το κλασικό σύστημα των Πανελληνίων Εξετάσεων την εισαγωγή του στα ελληνικά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεις να παραμείνουν στην Ελλάδα εκείνοι οι άνθρωποι οι οποίοι πραγματικά ενσωματώνονται στην πολιτιστική της πραγματικότητα και σέβονται τον Πολιτισμό και την Ιστορία της και γνωρίζουν τη γλώσσα την ελληνική και βεβαίως άνθρωποι κάποιου υψηλού επιπέδου που θα μπορέσουν να δημιουργήσουν μια νέα δυναμική και για λογαριασμό της ελληνικής κοινωνία και της ελληνικής οικονομίας με δεδομένο ότι όλοι έχουν παρακολουθήσει την εκπαίδευση και έχουν μια ολοκληρωμένη παιδεία.

Δεν είναι στις προθέσεις μας να αποψιλώσουμε ή να καταστρέψουμε αλλαγές που επέφερε κατά το παρελθόν ο νομοθέτης, οι οποίες στην πράξη αποδείχθηκαν γόνιμες και αποτελεσματικές.