Το κείμενο που ακολουθεί δεν αποτελεί ανάλυση του νέου μνημονίου. Δημιουργήθηκε για να καλύψει άμεσες ανάγκες. Υπενθυμίζεται ότι το πλήρες κείμενο, που κατατέθηκε στη Βουλή, αποτελείται από δεκαπέντε διαφορετικά πολυσέλιδα έγγραφα 584 σελίδων. Εντοπίζονται και αναδεικνύονται εννέα (9) «περιοχές», που ενδιαφέρουν την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Η ανάγκη για συνοπτικότητα οδήγησε υποχρεωτικά σε κάποιες ιεραρχήσεις και επιλογές. Με Bold και Italics παρουσιάζεται το πρωτότυπο κείμενο. Για τη διευκόλυνση του αναγνώστη αναγράφονται η προέλευση, τα εδάφια και οι σελίδες της κάθε αναφοράς. Τα σχόλια που αναφέρονται είναι τεχνικές επισημάνσεις ή υπενθυμίσεις.
1. Εισαγωγή
Στο άρθρο 1 παρ. 2 του νομοσχεδίου αναφέρεται:
«Εγκρίνονται τα Σχέδια:
α) του Μνημονίου Συνεννόησης (Memorandum Of Understanding) μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Τράπεζας της Ελλάδος, το οποίο αποτελείται από: αα) το Μνημόνιο Οικονομικής και Χρηματοπιστωτικής Πολιτικής (Memorandum of Economic and Financial Policies), ββ) το Μνημόνιο Συνεννόησης στις Συγκεκριμένες Προϋποθέσεις Οικονομικής Πολιτικής (Memorandum of Understanding on Specific Economic Policy conditionality) και γγ) το Τεχνικό Μνημόνιο Συνεννόησης (Technical Memorandum of Understanding) με τα παραρτήματα και τους πίνακες που το συνοδεύουν στην αγγλική ως επίσημη γλώσσα, και σε μετάφρασή του στην ελληνική γλώσσα, όπως το Σχέδιο του Μνημονίου προσαρτάται στον παρόντα νόμο (Παράρτημα V).»
Σχόλιο.
Τα περισσότερα εδάφια που αναφέρονται και επηρεάζουν άμεσα την ΤΑ εντοπίζονται στο Τεχνικό Μνημόνιο Συνεννόησης (Παράρτημα V)
2. Δημοσιονομικό Πλαίσιο.
«Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για την επίτευξη ενός πρωτογενούς πλεονάσματος της γενικής κυβέρνησης ύψους 4½ τοις εκατό του ΑΕΠ έως το 2014.» Παράρτημα V 1, σημείο 5, σελ. 411
«Λαμβάνοντας υπόψη την προβλεπόμενη πορεία ανάκαμψης, τα συνεχή προβλήματα της Ελλάδας με τη φορολογική συμμόρφωση και την ανάγκη να προσαρμόσουμε κάποια από τα προηγούμενα μέτρα, θα απαιτηθούν επιπρόσθετα μέτρα πέραν εκείνων που έχουν ήδη εγκριθεί στο πλαίσιο της ΜΔΣ του 2011 και του προϋπολογισμού του 2012. Προβλέπουμε μια ανάγκη για μέτρα ύψους [11/2] τις εκατό του ΑΕΠ το 2012 και περαιτέρω [5] τοις εκατό του ΑΕΠ για να επιτύχουμε το στόχο του 41/2 του ΑΕΠ . Το μεγαλύτερο μέρος της προσαρμογής θα επιτευχθεί μέσω περικοπών δαπανών που αποσκοπούν στη μόνιμη μείωση του μεγέθους του κράτους και στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της κυβέρνησης,….» Παράρτημα V 1, σημείο 6, σελ. 412«Τα προκαταρτικά αποτελέσματα από την αναθεώρηση των δαπανών θα περιληφθούν στην επικαιροποίηση της μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής στρατηγικής (ΜΠΔΣ) η οποία θα υποβληθεί στο Κοινοβούλιο μέχρι τον Μάϊο του 2012». Παράρτημα V 2, σελ. 498
3. Περιορισμοί στις Λειτουργικές Δαπάνες
«Ψήφιση ενός συμπληρωματικού προϋπολογισμού με στόχο πρωτογενούς ελλείμματος 1% του ΑΕΠ που θα περιλαμβάνει όλες τις αλλαγές που ακολουθούν.Μείωση λειτουργικών δαπανών του κράτους κατά €200 εκατομμύρια» Παράρτημα V 1, σελ. 434
Σχόλια.
1. Τα 400 εκ. € περικοπές στις λειτουργικές δαπάνες των δήμων δεν εμφανίζονται. Πιθανόν να μετατίθενται για τα μέτρα που θα ληφθούν τον Ιούνιο
2. Επισημαίνεται η ασυμμετρία μεταξύ της εξοικονόμησης 200 εκ. € για το σύνολο του κράτους, και της επιδίωξης 400 εκ. € περικοπών μόνο από την Αυτοδιοίκηση.
4. Περιορισμοί στις Επενδυτικές Δαπάνες
«Περικοπή εγχώριων επενδύσεων κατά €400 εκατ. σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2012». Παράρτημα V 1, σελ. 434
«Μείωση του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ) κατά 400 εκατομμυρίων Ευρώ: αυτή η περικοπή θα εφαρμοσθεί μέσω περικοπών στις επιδοτήσεις σε ιδιωτικές επενδύσεις και εθνικώς χρηματοδοτούμενα επενδυτικά έργα». Παράρτημα V 2, σελ. 497
Σχόλιο.
Επιβεβαιώνεται η ορθότητα της πολιτικής πρωτοβουλίας του ΔΣ της ΚΕΔΕ να αποδεσμευτεί η ΣΑΤΑ από το ΠΔΕ
5. Περιορισμός αντιδημάρχων
«Εξάλειψη 550 θέσεων αντιδημάρχων στην τοπική αυτοδιοίκηση, με ισχύ από το τέλος του Φεβρουαρίου, συμπεριλαμβανομένων και των συσχετιζόμενων θέσεων προσωπικού». Παράρτημα V 1, σελ. 434
«Ελάττωση του αριθμού των αντιδημάρχων και του σχετικού προσωπικού με σκοπό την εξοικονόμηση ποσού τουλάχιστον 30 εκατομμυρίων Ευρώ.» Παράρτημα V 2, σελ. 497
Σχόλιο.
Σύμφωνα με το Μνημόνιο Συνεννόησης στις Συγκεκριμένες Προϋποθέσεις Οικονομικής Πολιτικής, η μέση ετήσια αποζημίωση του αντιδημάρχου ανέρχεται σε 54. 545 €.
6. Πολιτικές Προσαρμογής
«Το μεγαλύτερο μέρος της προσαρμογής θα επιτευχθεί μέσω περικοπών δαπανών που αποσκοπούν στη μόνιμη μείωση του μεγέθους του κράτους και στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της κυβέρνησης, συμπεριλαμβανομένων του κλεισίματος φορέων που δεν παρέχουν πλέον αποτελεσματικές δημόσιες υπηρεσίες και στοχευμένων μειώσεων της απασχόλησης στο δημόσιο» Παράρτημα V 1, σημείο 6, σελ. 412
«Μέχρι το τέλος Ιουνίου 2012, θα ολοκληρώσουμε ένα σχέδιο για την αναδιάρθρωση των κρατικών λειτουργιών και θα επιτύχουμε πρόσθετη εξοικονόμησης τουλάχιστον [1] τοις εκατό του ΑΕΠ για την περίοδο 2013 - 15. Έμφαση θα δοθεί στο κλείσιμο και τη μείωση του μεγέθους των φορέων της γενικής κυβέρνησης, στον εντοπισμό ευκαιριών για ανάθεση εργασιών σε τρίτους, στον εντοπισμό πλεονάζοντος προσωπικού και στην αναδιάρθρωση τόσο της κεντρικής όσο και της τοπικής δημόσιας διοίκησης.» Παράρτημα V 1, σημείο 7, σελ. 414
Σχόλιο.
Πρώτη φορά χρησιμοποιείται σε επίσημο κείμενο ό όρος «τοπική δημόσια διοίκηση» και όχι αυτοδιοίκηση.
7. Περιορισμοί σε μισθολογικό κόστος και προσωπικό.
«Σκοπεύουμε να ευθυγραμμίσουμε τη μισθολογική δαπάνη για τη γενική κυβέρνηση με την επίδοση των πλέον αποτελεσματικών χωρών του ΟΟΣΑ (περίπου στο 9 τοις εκατό του ΑΕΠ). Αυτό θα αποδώσει [11/2] τοις εκατό του ΑΕΠ σε εξοικονομήσεις έως το 2015, συμπεριλαμβανομένου ενός [1/4] τοις εκατό του ΑΕΠ σε νέες εξοικονομήσεις οι οποίες δεν έχουν συμπεριληφθεί στην υφιστάμενη ΜΔΣ. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, θα συνδυάσουμε μεταρρυθμίσεις που αφορούν την αποζημίωση των υπαλλήλων με μειώσεις του προσωπικού.» Παράρτημα V 1, σημείο 7, σελ. 412
«Για την επίτευξη αυτού του στόχου, θα συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε αυστηρά την υφιστάμενη αναλογία 1:5 προσλήψεις – αποχωρήσεις καθώς και το πρόγραμμα πρόωρης συνταξιοδότησης που καθιερώθηκε προσφάτως, να μειώνουμε την απασχόληση συμβασιούχων και να βάζουμε στην εργασιακή εφεδρεία επαρκείς υπεράριθμους δημόσιους υπαλλήλους έως το τέλος 2012 ώστε να πετύχουμε 15.000 υποχρεωτικές αποχωρήσεις (μόλις εξαντληθεί ο χρόνος τους στην εφεδρεία).
Η προγραμματισμένη λειτουργική αξιολόγηση της δημόσιας διοίκησης και τα σχέδια για το κλείσιμο, την συγχώνευση ή τη συρρίκνωση φορέων της γενικής κυβέρνησης, θα μας βοηθήσει να προσδιορίσουμε τους υπεράριθμους δημόσιους υπαλλήλους». Παράρτημα V 1, σημείο 7, σελ. 413
«Για τον καλύτερο έλεγχο και περιορισμό των προσλήψεων θα: (i) μειώσουμε την ετήσια είσοδο σε στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές και δημόσιες ακαδημίες σε ένα επίπεδο που είναι σύμφωνο με τα σχέδια προσλήψεων, (ii) αυξάνουμε την εργασιακή εφεδρεία ετησίως, και θα (iii) εξαλείψουμε τις κενές θέσεις στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του δημόσιου τομέα. Εάν προκύψουν υστερήσεις σε σχέση με τις στοχευμένες μειώσεις προσωπικού, θα θεσπίσουμε αμέσως πάγωμα προσλήψεων.» Παράρτημα V 1, σημείο 7, σελ. 413
«Έχουμε δεσμευτεί να πετύχουμε τον δημοσιονομικό μας στόχο και είμαστε έτοιμοι να λάβουμε διορθωτικά μέτρα στην περίπτωση υποαπόδοσης. Τα διορθωτικά μέτρα, εάν κριθούν αναγκαία, θα περιλαμβάνουν πρόσθετες στοχευμένες μειώσεις στο μισθολογικό κόστος του δημόσιου τομέα και στις κοινωνικές δαπάνες…» Παράρτημα V 1, σημείο 9, σελ. 415
8. Περιορισμοί Κοινωνικών Προγραμμάτων
«Πολλές από αυτές τις περικοπές θα πρέπει να αφορούν τις κοινωνικές μεταβιβάσεις, την κατηγορία των δαπανών οι οποίες αυξήθηκαν με εκρηκτικό ρυθμό την περίοδο μετά την ένταξη στο ευρώ, αλλά θα θεσπιστούν και συγκεκριμένα μέτρα για την προστασία του πυρήνα του δικτύου κοινωνικής προστασίας μας και των πιο ευάλωτων τμημάτων του πληθυσμού». Παράρτημα V 1, σημείο 6, σελ. 412
«Χρησιμοποιώντας εξωτερική βοήθεια, θα αναλάβουμε μια εις βάθος αξιολόγηση των προγραμμάτων κοινωνικών δαπανών με σκοπό τον καθορισμό επιπρόσθετων μέτρων ύψους [1] τοις εκατό του ΑΕΠ που θα ληφθούν την περίοδο 2013- 2015. Η αξιολόγηση, η οποία θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου 2012, θα εντοπίσει προγράμματα τα οποία θα διακοπούν, και ευκαιρίες εξορθολογισμού και ενίσχυσης των κύριων κοινωνικών προγραμμάτων για την καλύτερη στήριξη των ατόμων που έχουν ανάγκη και παράλληλα τη μείωση των μεταβιβάσεων σε άτομα που δεν τα έχουν ανάγκη». Παράρτημα V 1, σημείο 7, σελ. 414
9. Ελεγκτικός μηχανισμός
«Μόλις έχουν καθορισθεί πλήρως, οι έλεγχοι δαπανών με βάση τη δέσμευση και η αρχιτεκτονική που τους συνοδεύει θα μας βοηθήσει να αποτρέψουμε τις μονάδες, τόσο στο κεντρικό όσο και στο αποκεντρωμένο επίπεδο, από την υπερβολική σπατάλη των προϋπολογισμών τους.» Παράρτημα V 1, σημείο 11, σελ. 417
«Το Υπουργείο Οικονομικών εξασφαλίζει την αυστηρή εποπτεία των δεσμεύσεων επί των δαπανών από τις κυβερνητικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, του προϋπολογισμού δημοσίων δαπανών, των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης και των νοσοκομείων, της τοπικής αυτοδιοίκησης και των κρατικών επιχειρήσεων, και επίσης τις αποτελεσματικές φορολογικές εισπράξεις έτσι ώστε να εξασφαλισθούν τα ποσοτικά κριτήρια του προγράμματος». Παράρτημα V 2, σελ. 498
«Δημιουργείται ειδικός οδικός χάρτης ο οποίος μεταγλωττίζει όλες τις αρχές συνοχής και αποτελεσματικότητας σε κεντρικό επίπεδο εντός του αποκεντρωμένου περιφερειακού/τοπικού επιπέδου [Μάρτιος 2012]» Παράρτημα V 2, σελ. 503
Σχόλιο.
1. Παρά τις Συνταγματικές επιταγές η Τοπική Αυτοδιοίκηση αντιμετωπίζεται από το Μνημόνιο Συνεννόησης στις Συγκεκριμένες Προϋποθέσεις Οικονομικής Πολιτικής, όπως οι άλλοι φορείς της γενικής κυβέρνησης.
2. Δημιουργείται ειδικός οδικός χάρτης για την, αλλά χωρίς τη συμμετοχή της, ΤΑ
Σχόλιο του stasi.gr
Από που να αρχήσεις και που να τελειώσεις με την χυδαιότητα, τον κυνισμό και το μίσος των κρατούντων για οτιδήποτε έχει αναφορά σε ικανοποίηση κοινωνικών αναγκών. Ξεκινώντας από το βασικό ότι ποτέ στην σύγχρονη οικονομική ιστορία δεν υπήρξε περίπτωση σε συνθήκες πρωτοφανούς ύφεσης να υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα σε μία οικονομία, είναι σαφές ότι όσα περιγράφονται και θα διαλύσουν ότι υπάρχει και θα αποτύχουν. Το κείμενο συνιστά μανιφέστο νεοφίλελεύθερου παραληρήματος που απλά δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε οποιουδήποτε τύπου δημοκρατία.
Είναι εντυπωσιακό πως σύσωμη η άρχουσα τάξη της χώρας έχει ως στόχο την ισοπέδωση της κοινωνίας. Θα είναι πιο εντυπωσιακό όμως - ειδικά για όλους εμάς - αν τα καταφέρει κιόλας.
Η μείωση του μισθολογικού κόστους στο 9% του ΑΕΠ όπως οι πλέον ανταγωνιστικές χώρες του ΟΟΣΑ δεν συνιστά τίποτα όταν το κοινωνικό πεδίο θα είναι εκρηκτικό. Όσοι διαφωνούν και περιμένουν τις επενδύσεις από το εξωτερικό να διαβάσουν την ανακοίνωση της Carefour ή να πάνε στην Βουλγαρία να δουν βαρβάτες επενδύσεις που γίνονται.
Η ανάθεση σε τρίτους λειτουργειών του κράτους δεν θα γίνεται δωρεάν - νομίζω. Όπου έχει εφαρμοστεί έχει οδηγήσει σε διάλυση. ¨οσοι ενδιαφέρονται ας δούν το Catastroica και τις έγινε στην Αγγλία με τους σιδηροδρόμους. Μια ζωή τρίτοι μας σώνουν - ως πότε άραγε;
Η εκτός τόπου και χρόνου αναλογία 1:5 έχει να κάνει με την εξάλειψη των υπεράριθμων δημοσίων υπάλλήλων. Όσοι το πιστεύουν ή καλύτερα όσοι υποστηρίζουν ή ψηφίζουν αυτούς που τα πιστεύουν μην απορήσουν γιατί οι κάδοι των σκουπιδιών τους από τον Σεπτέμβρη μπορεί να είναι γεμάτοι γιατί στις αποχωρήσεις των μονίμων στη καθαριότητα δεν προσλαμβάνεται ούτε ο 1/5.
Με καλπάζουσα ανεργία άνω του 20% οι νεάτερνταλ της εξουσίας μας ενημερώνουν να μην ανυσηχούμε θα παγώσουν τις προσλήψεις.
Θα μειώσουν τις καλπάζουσες κοινωνικές δαπάνες που προηγήθηκαν της περιόδου. Έτσι νίκησαν οι κλειστοί παιδικοί σταθμοί φέτος στην πόλη τους ανοιχτούς με σκορ 5 - 4 (τους πέντε κλειστούς τους σκόραραν δύο διοικήσεις δήμων και οι 3 τελευταίες κυβερνήσεις)
Θα μειώσουν τις καλπάζουσες κοινωνικές δαπάνες που προηγήθηκαν της περιόδου. Έτσι νίκησαν οι κλειστοί παιδικοί σταθμοί φέτος στην πόλη τους ανοιχτούς με σκορ 5 - 4 (τους πέντε κλειστούς τους σκόραραν δύο διοικήσεις δήμων και οι 3 τελευταίες κυβερνήσεις)
Οι κοινωνικές δαπάνες θα μειωθούν κατά 1% του ΑΕΠ. Μη ν απορείς αν θα σου ζητήσουν να πληρώσεις την σχολική καθαρίστρια τον Σεπτέμβρη και το πετρέλαιο του σχολείου τον Οκτώβρη . Θα το κάνουν όπως έκαναν τα 850.000 euro των λειτουργικών δαπανών των σχολείων 485.000 μέσα σε δύο χρόνια.
http://www.stasi.gr/, 1/7/2012