Χαλάνδρι, 4/7/2012
Αξιότιμη κύρια Αντιδήμαρχε,
Είμαστε γονείς νηπίων ηλικίας 4 έως 6 ετών και θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε για την προσπάθεια που κάνετε για να λειτουργήσει πρόγραμμα καλοκαιρινής φύλαξης με δημιουργική απασχόληση για νήπια στο δήμο μας στο οποίο έχουμε εγγράψει τα παιδιά μας (4ο -10ο νηπιαγωγείο Κ. Χαλανδρίου).
Για αρκετούς από μας, είναι η πρώτη φορά που καλούμαστε να εμπιστευτούμε τα παιδιά μας στη φύλαξη. Βλέποντας τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί, κατανοούμε τις προτεραιότητες και τις δυσκολίες του εγχειρήματος αυτού.
Είναι γεγονός ότι, κατά κοινή ομολογία των περισσότερων γονέων τόσο των νηπίων όσο και των παιδιών του δημοτικού, η πρώτη μέρα λειτουργίας του προγράμματος δεν άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις (έλλειψη συντονισμού, κακή οργάνωση στην υποδοχή , μεγάλα διαστήματα παραμονής των παιδιών στον προαύλιο χώρο κάτω από τον ήλιο, χαοτική κατάσταση με τα φαγητά…)
Θέλουμε να επισημάνουμε ωστόσο την άμεση ανταπόκριση και ψυχραιμία όλων των υπευθύνων σε διάφορα αιτήματα που έγιναν από τις πρώτες μέρες της λειτουργίας (είσοδος-έξοδος από πεζόδρομο κλπ.)
Θα θέλαμε όμως να σας μεταφέρουμε μερικά θέματα που εξακολουθούν να μας απασχολούν.
Και εμείς και τα παιδιά μας δεν ήμασταν προετοιμασμένοι για τη μετάβαση από την ασφάλεια του νηπιαγωγείου στη συνύπαρξη με το δημοτικό.
Χωρίς τη δυνατότητα της χρήσης των ψυγείων που υπάρχουν, δυσκολευτήκατε να βρούμε ποικιλία σε φαγητά που δεν χαλάνε. Προσαρμοστήκαμε όμως και εμείς και τα παιδιά μας και με ισοθερμικό τσαντάκι, ένα χυμό, μια μπάρα δημητριακών, κομμένα φρούτα σε ταπεράκι, τοστ , σάντουιτς και ότι άλλο μπορεί να βρεθεί, καταφέραμε να μη χρειαζόμαστε ψυγείο. Αυτό πιθανότατα δεν ισχύει για τα παιδιά που αποχωρούν στις 16.00 και όχι στις 14.00 το μεσημέρι αφού, εύλογα, τα τρόφιμα δεν αντέχουν σε υψηλές θερμοκρασίες τόσες ώρες.
Χρειαζόμαστε όμως, τουλάχιστον για τα νήπια , τα πρωτάκια και πιθανά και μεγαλύτερα παιδιά 10-15 λεπτά πρίν το διάλειμμα των 10:00 να τους ζητείται από τις δασκάλες να βγάζουν το κολατσιό τους και να το φάνε καθιστά και μέσα στις αίθουσες. Αντίστοιχα να κάνουν το ίδιο και στο διάλειμμα των 12:00. Ένας λόγος είναι ο ήλιος και ένας άλλος λόγος είναι η ηλικία τους. Το παίρνουν και δεν προλαβαίνουν (ξεχνάνε) να το φάνε, τους πέφτει κάτω, τους το ρίχνουν άλλα παιδάκια, πάνε τουαλέτα κρατώντας το στο χέρι κλπ.
Για τα νήπια τουλάχιστον αλλά και για τα υπόλοιπα παιδιά που μένουν μέχρι τις 16:00 θα πρέπει όταν φεύγουν τα υπόλοιπα παιδιά, να παίρνουν το φαγητό τους από τα ψυγεία και στις 14:00 να κάθονται, όπως καθόντουσαν όλο το χρόνο, με τη πετσετούλα τους και το ταπεράκι τους και να τρώνε.
Αν δεν είναι δυνατή η χρήση των ψυγείων(;) , τότε ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών σε κάθε τάξη, ίσως να μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε 1ή 2 ψυγειάκια με παγοκύστες σε κάποια άκρη της αίθουσας. Αν δεν μπορεί ο δήμος να τα αγοράσει, να μας δοθεί η δυνατότητα να τα αγοράσουμε μόνοι μας αν τα καταφέρουμε.
Βέβαια, το γεγονός ότι σε αντίστοιχα προγράμματα άλλων σχολείων του δήμου, κατά πληροφορίες μας, τα υφιστάμενα ψυγεία λειτουργούν κανονικά και διατίθενται προς χρήση στα καλοκαιρινά προγράμματα, ενώ παρέχεται επιπλέον και ζέσταμα του φαγητού από το προσωπικό, σίγουρα μας δημιουργεί κάποιους προβληματισμούς.
Επίσης, ένα θέμα που μας απασχολεί είναι η συχνότητα και η ώρα παραμονής των παιδιών στο προαύλιο και αντιστοίχως στην αίθουσα και αυτό γιατί και εμείς σαν γονείς δεν γνωρίζουμε το καθημερινό πρόγραμμα τους και ανησυχούμε για την καθημερινότητα τους σ’ ένα περιβάλλον με ιδιαίτερα ανεβασμένη θερμοκρασία όπου εκεί πρέπει να προστατευθούν ποικιλοτρόπως (απουσία στεγασμένων-σκιερών χώρων στο προαύλιο & υψηλές θερμοκρασίες εντός των αιθουσών).
Σίγουρα θα ήταν πιο κοντά στις προσδοκίες των γονέων και του Δήμου αν καταβάλλονταν προσπάθεια από τους οργανωτές και αρμοδίους, για την υλοποίηση του προγράμματος στη βάση των αναφερομένων στην αρχική ενημερωτική επιστολή του Δήμου σύμφωνα με την οποία : «…το πρόγραμμα επεκτείνεται σε 5 Δημοτικά Σχολεία για μαθητές δημοτικών και σε 5 Νηπιαγωγεία για τα νήπια, περιλαμβάνει αθλητισμό, ζωγραφική-καλλιτεχνικά, θεατρική αγωγή, μουσική και υλοποιείται από πτυχιούχους εκπαιδευτικούς.», με το προσωπικό (συμπεριλαμβανομένων των φυλάκων και των καθαριστριών) να έχει ουσιαστικό και όχι παθητικό ρόλο.
Έχει παρατηρηθεί από γονέα ότι τα παιδιά δεν τοποθετούνται στην ομάδα τους κατά τη στιγμή της προσέλευσής τους με αποτέλεσμα να περιφέρονται στο προαύλιο χωρίς να υπάρχει εποπτεύων – υπεύθυνος για συγκεκριμένη ομάδα παιδιών και να αντιληφθεί – επιληφθεί αν σε κάποιο συμβεί κάτι.
Ένα τελευταίο αλλά πολύ μεγάλο πρόβλημα (πιθανώς το πιο ουσιώδες ιεραρχικά) είναι η τουαλέτα. Θα ήταν πολύ χρήσιμο , τουλάχιστον γι αυτές τις ηλικίες, να υπήρχε η δυνατότητα να γίνεται χρήση των τουαλετών του νηπιαγωγείου, κάτι το οποίο συμμερίζεται και η αρμόδια αντιδήμαρχος σε τηλεφωνική επικοινωνία της με γονείς νηπίων. Οι εμφανιζόμενες αιτιολογίες ότι μέχρι σήμερα δε λειτουργούν οι υφιστάμενες τουαλέτες του νηπιαγωγείου διότι « θα τις καταστρέψουν τα μεγάλα παιδιά» ή «υπάρχει πρόβλημα στην αποχέτευση που αναμένεται να λυθεί» θα μας επιτρέψετε να θεωρήσουμε ότι δε θα έπρεπε να προβάλλονται στα πλαίσια λειτουργίας ενός τέτοιου προγράμματος για το οποίο η διασφάλιση της υγείας των παιδιών θα έπρεπε να είναι αδιαπραγμάτευτη. Και επειδή το τελευταίο χρειάζεται, ενδεχομένως, επιπλέον τεκμηρίωση, σας γνωρίζουμε ότι η χρήση της τουαλέτας των παιδιών του δημοτικού από νήπια έχει ήδη δημιουργήσει προβλήματα καθότι, όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε από μαρτυρίες παιδιών, στην προσπάθεια τους να φτάσουν το καζανάκι (απαγορευτικό το ύψος του για νήπια) ανέβαιναν επάνω στη λεκάνη με ότι αυτό συνεπάγεται για τη σωματική τους ακεραιότητα.
Και για όλες τις ηλικίες όμως, το να υπάρχει καθαρίστρια ή μακάρι και δασκάλα στα διαλείμματα, στο χώρο της τουαλέτας για να επιβλέπει, να βοηθάει, να καθαρίζει, θα μας έκανε να νοιώθουμε ότι μειώνονται οι πιθανότητες μιας άσχημης συμπεριφοράς ή ασθένειας. Σε αυτή την ηλικία τα παιδιά έχουν ανάγκη την αγκαλιά που τους έδιναν οι νηπιαγωγοί. Πόσο μάλλον από βοήθεια και καθοδήγηση στη τουαλέτα. Σίγουρα οι κοινωνικοί λειτουργοί και οι ψυχολόγοι του δήμου θα μπορούσαν να τεκμηριώσουν τις δυνατότητες ενός νηπίου αλλά και ενός παιδιού 1ης-2ας δημοτικού και τι μπορούμε να περιμένουμε από αυτά .
Προϋπόθεση για όλα αυτά, είναι η θέληση και η δυνατότητα των εργαζόμενων να ανταποκριθούν στις επιπλέον (?) υποχρεώσεις , ειδικά από εδώ και πέρα που ο αριθμός των παιδιών που συνεχίζουν να προσέρχονται στο πρόγραμμα έχει μειωθεί κατά πολύ σε σχέση με τις πρώτες μέρες (πιθανό σημείο προβληματισμού !)
Με δεδομένο ότι τα προγράμματα αυτά είναι πολύ χρήσιμα και, όπως άλλωστε αναφέρεται και στη σχετική εισήγηση για την λήψη της απόφασης από το Δημοτικό Συμβούλιο για την έγκρισή τους (αριθ. 60/2012), «η έγκρισή τους θεωρείται απολύτως αναγκαία ώστε να δοθεί ευεργετική διέξοδος στους εργαζόμενους γονείς, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να αφήνουν τα παιδιά τους σε ένα χώρο φιλόξενο, ειδικά διαμορφωμένο και με κατάλληλο προσωπικό για να καλύπτει τις ανάγκες των παιδιών, τόσο από πλευράς προστασίας όσο και παιδαγωγικής», θα ήταν ενδεχομένως χρήσιμο και χωρίς ιδιαίτερο κόστος για τη διαπίστωση της πραγματικής κατάστασης και προκειμένου να βελτιωθούν – διορθωθούν ορισμένα θέματα ώστε τις επόμενες χρονιές να εκλείψουν αντίστοιχοι προβληματισμοί, να αποσταλεί ένα απλό έντυπο αξιολόγησης στο τέλος της περιόδου στους γονείς που τα παιδιά τους συμμετείχαν στο πρόγραμμα (τα στοιχεία τους είναι διαθέσιμα στο Δήμο από την εγγραφή).
Σας ευχαριστούμε για τη κατανόηση και είμαστε σίγουροι ότι θα κάνετε ότι είναι δυνατό για να κάνουμε τη ζωή των παιδιών λίγο καλύτερη και ασφαλέστερη.
σημείωση του stasi.gr: η επιστολή στάλθηκε σήμερα στην αντιδήμαρχο παιδείας
http://www.stasi.gr/, 5/7/2012