Μαζικές συνενώσεις σχολικών μονάδων αποφάσισε το υπουργείο Παιδείας. Σε 1.933 φτάνουν τα Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια, που ενσωματώνονται σε 877, με αποτέλεσμα την εξαφάνιση 1.056 εκπαιδευτηρίων. Νέο κύμα συγχωνεύσεων αναμένεται το επόμενο έτος
Αλλάζει δραματικά ο σχολικός χάρτης της χώρας, καθώς μετά τις χθεσινές ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για τις συγχωνεύσεις «εξαφανίζονται» 1.056 σχολικές μονάδες. Σύμφωνα με το υπουργείο, από τα 16.000 σχολεία σε όλη τη χώρα, συνενώνονται 1.933 σε 877, εκ των οποίων τα 1.523 αφορούν την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και τα 410 τη Δευτεροβάθμια.
Έπειτα από πολυήμερες συσκέψεις και διαβουλεύσεις με τους αρμόδιους φορείς, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προχώρησε για πρώτη φορά σε μαζικές συνενώσεις σχολικών μονάδων, με γνώμονα ?όπως υποστηρίζει? παιδαγωγικά κριτήρια. Δεν αποκλείεται μάλιστα να έρθει και νέο «κύμα» συγχωνεύσεων, όχι σε αυτό τον βαθμό, την επόμενη χρονιά. Τα σχολεία που συγχωνεύονται στα μεγάλα αστικά κέντρα αφορούν κυρίως συστεγαζόμενες μονάδες, ενώ στην περιφέρεια σημαντικό ρόλο έπαιξαν τα ολιγοθέσια σχολεία. Επίσης, ένα μεγάλο ποσοστό σχολείων στη Δευτεροβάθμια που «χάνονται» αφορούν μονάδες με μικρό μαθητικό δυναμικό, που δεν υπερβαίνει τους 40 μαθητές.
Άμεση ήταν η αντίδραση των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών, οι οποίες απειλούν με κινητοποιήσεις και συνεδριάζουν σήμερα για το θέμα. Από τις συγχωνεύσεις που θα εφαρμοστούν το επόμενο σχολικό έτος, θα προκύψουν σοβαρές αλλαγές που θα επηρεάσουν όλο το φάσμα της Εκπαίδευσης. Ειδικότερα, εκατοντάδες καθηγητές αναμένεται να μεταταχθούν σε διαφορετικά σχολεία ή ακόμα και σε άλλες περιοχές, και χιλιάδες μαθητές θα μετακινηθούν σε κοντινές σχολικές μονάδες.
Μέσα από τις συνενώσεις, πάντως, όπως αναφέρει το υπουργείο, δημιουργούνται εύρωστες σχολικές μονάδες, οι οποίες θα έχουν πλέον τη δυνατότητα και τις απαιτούμενες υλικοτεχνικές υποδομές ώστε να υποστηρίξουν τις καινοτόμες δράσεις που δρομολογούνται στο νέο σχολείο.
Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση οι συνενώσεις έγιναν με γνώμονα τις επαρκείς εργαστηριακές υποδομές και την ορθολογική αξιοποίηση του υπάρχοντος εκπαιδευτικού δυναμικού.
Επισημαίνεται ότι οι συνενώσεις που ανακοινώθηκαν δεν επιφέρουν αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, ενώ για να διασφαλιστεί αυτή η παράμετρος, σήμερα το υπουργείο Παιδείας θα στείλει σχετική εγκύκλιο προς τους περιφερειακούς διευθυντές, στην οποία θα αναφέρεται ρητώς ότι ο αριθμός των μαθητών σε κάθε τμήμα δεν θα πρέπει να ξεπερνά τους 25 στην Πρωτοβάθμια και τους 25+10% στη Δευτεροβάθμια. Επίσης, προκύπτει ότι ο συνολικός αριθμός των μαθητών στα υπό συνένωση σχολεία δεν ξεπερνά τα 400 παιδιά, και υπάρχουν μόνο 6 περιπτώσεις πανελλαδικά σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας, όπου ο αριθμός είναι μεγαλύτερος των 400, αλλά δεν ξεπερνά τους 500.
Κατά τα λοιπά, στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση 1.523 σχολεία συνενώνονται σε 672, ενώ στη Δευτεροβάθμια συγχωνεύονται 410 σχολικές μονάδες σε 205. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 30% των γυμνασίων που περιλαμβάνονται στους πίνακες, είχαν μαθητικό δυναμικό μικρότερο από 40 μαθητές, ενώ πάνω από το 50% των γενικών λυκείων που συνενώνονται είναι λυκειακές τάξεις.
ΝΕΟ ΤΟΠΙΟ
Τι φέρνουν οι συγχωνεύσεις
Εκατοντάδες καθηγητές αναμένεται να μεταταχθούν σε διαφορετικά σχολεία ή ακόμη και σε άλλες περιοχές, εξαιτίας των συγχωνεύσεων που αποφάσισε το υπουργείο Παιδείας.
Τα νέα σχολεία που δημιουργούνται -η πλειονότητα των οποίων θα αριθμεί 400 μαθητές- θα έχουν ανάγκες για επιπλέον προσωπικό και ως εκ τούτου, θα προσελκύσουν δασκάλους και καθηγητές από κοντινές εκπαιδευτικές μονάδες και όχι μόνο.
Την ίδια στιγμή, χιλιάδες παιδιά των 1.056 σχολικών μονάδων που «σβήνονται από τον σχολικό χάρτη» θα αναγκαστούν να μετακινούνται σε όμορες περιοχές, γεγονός που σε πολλές περιπτώσεις θα απαιτεί και τη μεταφορά τους με ναυλωμένα λεωφορεία και ταξί.
Από τις συγχωνεύσεις θα εξοικονομηθούν, πάντως, σημαντικά ποσά, αφού με τα 1.056 λιγότερα σχολεία θα μειωθούν κατά πολύ τα λειτουργικά έξοδα, ορισμένα ακίνητα ενδεχομένως θα αξιοποιηθούν, ενώ θα κοπούν συνολικά 2.112 θέσεις διευθυντών και υποδιευθυντών.
Εν τω μεταξύ, η ορθολογικότερη κατανομή του εκπαιδευτικού δυναμικού είναι πολύ πιθανό να μειώσει τις ανάγκες για ωρομίσθιους και αναπληρωτές, ενώ θα εργαστούν και λιγότερα άτομα στην καθαριότητα των κτιρίων.
Σημειώνεται πως στα θετικά των συγχωνεύσεων περιλαμβάνεται η εξάλειψη του φαινομένου της διπλοβάρδιας σε αρκετές σχολικές μονάδες, ενώ θα εξοικονομηθούν κονδύλια από τα τεράστια ποσά που δαπανώνται ετησίως για τη μίσθωση κτιρίων προκειμένου να στεγάσουν δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια.
ΕΝΤΟΝΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
Με κινητοποιήσεις απειλούν οι εκπαιδευτικοί
Έντονες ήταν οι αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, μετά τις χθεσινές ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για τη συγχώνευση 1.933 σχολικών μονάδων σε 877.
Τόσο οι δάσκαλοι όσο και οι καθηγητές συνεδριάζουν σήμερα, προκειμένου να εκτιμήσουν τα νέα δεδομένα και να καθορίσουν την περαιτέρω πορεία, χωρίς να αποκλείουν το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων.
«Η εφαρμογή της πολιτικής του μνημονίου στον χώρο της Παιδείας οδηγεί στην κατάργηση εκατοντάδων σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτό έχει ως συνέπεια από αύριο το πρωί οι καθηγητές των σχολείων αυτών να ατενίζουν με αβεβαιότητα το μέλλον, να δημιουργούνται πολυπληθή σχολεία με κίνδυνο την αύξηση της σχολικής παραβατικότητας και να μεταφέρεται το κόστος της πολιτείας στις πλάτες γονιών και μαθητών», τόνισε στο «Εθνος» ο Πρόεδρος των καθηγητών Δημήτρης Πεππές. Ωστόσο, ο κ. Πεππές πρόσθεσε πως «δεν παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι το υπουργείο επείσθη για την αναγκαιότητα των 25 μαθητών ανά τάξη στη δευτεροβάθμια».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Κομνηνός Μαντάς μίλησε για κινητοποιήσεις που θα αποφασίσει ο κλάδος στη σημερινή συνεδρίαση. «Η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας επιβεβαιώνει τους χειρότερους φόβους μας καθώς από ό,τι φαίνεται καταργεί 851 σχολεία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Μια πρώτη προσέγγιση των σχολείων που καταργούνται δείχνει ότι τα κριτήρια δεν είναι παιδαγωγικά, αλλά έγιναν προκειμένου να εξοικονομηθούν εκπαιδευτικοί καθώς και να περιοριστούν οι λειτουργικές δαπάνες των σχολείων».
Ο κ. Μαντάς συμπλήρωσε πως η διαδικασία των συγχωνεύσεων ολοκληρώθηκε «χωρίς να ζητηθεί ουσιαστικά η γνώμη των εμπλεκομένων και όπου αυτή εκφράστηκε, αγνοήθηκε επιδεικτικά». «Είναι φανερό, τόνισε, πως θα υπάρχει υποβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου». Αντιδράσεις, όμως, αναμένονται και από αρκετούς δημάρχους, οι οποίοι μάλιστα, πίεζαν τις τελευταίες ημέρες το υπουργείο Παιδείας με στόχο να «σωθούν» κάποιες σχολικές μονάδες.
του Μιχάλη Νιβολιανίτη, από την εφημερίδα "Έθνος", 14/3/2011
Έπειτα από πολυήμερες συσκέψεις και διαβουλεύσεις με τους αρμόδιους φορείς, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προχώρησε για πρώτη φορά σε μαζικές συνενώσεις σχολικών μονάδων, με γνώμονα ?όπως υποστηρίζει? παιδαγωγικά κριτήρια. Δεν αποκλείεται μάλιστα να έρθει και νέο «κύμα» συγχωνεύσεων, όχι σε αυτό τον βαθμό, την επόμενη χρονιά. Τα σχολεία που συγχωνεύονται στα μεγάλα αστικά κέντρα αφορούν κυρίως συστεγαζόμενες μονάδες, ενώ στην περιφέρεια σημαντικό ρόλο έπαιξαν τα ολιγοθέσια σχολεία. Επίσης, ένα μεγάλο ποσοστό σχολείων στη Δευτεροβάθμια που «χάνονται» αφορούν μονάδες με μικρό μαθητικό δυναμικό, που δεν υπερβαίνει τους 40 μαθητές.
Άμεση ήταν η αντίδραση των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών, οι οποίες απειλούν με κινητοποιήσεις και συνεδριάζουν σήμερα για το θέμα. Από τις συγχωνεύσεις που θα εφαρμοστούν το επόμενο σχολικό έτος, θα προκύψουν σοβαρές αλλαγές που θα επηρεάσουν όλο το φάσμα της Εκπαίδευσης. Ειδικότερα, εκατοντάδες καθηγητές αναμένεται να μεταταχθούν σε διαφορετικά σχολεία ή ακόμα και σε άλλες περιοχές, και χιλιάδες μαθητές θα μετακινηθούν σε κοντινές σχολικές μονάδες.
Μέσα από τις συνενώσεις, πάντως, όπως αναφέρει το υπουργείο, δημιουργούνται εύρωστες σχολικές μονάδες, οι οποίες θα έχουν πλέον τη δυνατότητα και τις απαιτούμενες υλικοτεχνικές υποδομές ώστε να υποστηρίξουν τις καινοτόμες δράσεις που δρομολογούνται στο νέο σχολείο.
Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση οι συνενώσεις έγιναν με γνώμονα τις επαρκείς εργαστηριακές υποδομές και την ορθολογική αξιοποίηση του υπάρχοντος εκπαιδευτικού δυναμικού.
Επισημαίνεται ότι οι συνενώσεις που ανακοινώθηκαν δεν επιφέρουν αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, ενώ για να διασφαλιστεί αυτή η παράμετρος, σήμερα το υπουργείο Παιδείας θα στείλει σχετική εγκύκλιο προς τους περιφερειακούς διευθυντές, στην οποία θα αναφέρεται ρητώς ότι ο αριθμός των μαθητών σε κάθε τμήμα δεν θα πρέπει να ξεπερνά τους 25 στην Πρωτοβάθμια και τους 25+10% στη Δευτεροβάθμια. Επίσης, προκύπτει ότι ο συνολικός αριθμός των μαθητών στα υπό συνένωση σχολεία δεν ξεπερνά τα 400 παιδιά, και υπάρχουν μόνο 6 περιπτώσεις πανελλαδικά σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας, όπου ο αριθμός είναι μεγαλύτερος των 400, αλλά δεν ξεπερνά τους 500.
Κατά τα λοιπά, στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση 1.523 σχολεία συνενώνονται σε 672, ενώ στη Δευτεροβάθμια συγχωνεύονται 410 σχολικές μονάδες σε 205. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 30% των γυμνασίων που περιλαμβάνονται στους πίνακες, είχαν μαθητικό δυναμικό μικρότερο από 40 μαθητές, ενώ πάνω από το 50% των γενικών λυκείων που συνενώνονται είναι λυκειακές τάξεις.
ΝΕΟ ΤΟΠΙΟ
Τι φέρνουν οι συγχωνεύσεις
Εκατοντάδες καθηγητές αναμένεται να μεταταχθούν σε διαφορετικά σχολεία ή ακόμη και σε άλλες περιοχές, εξαιτίας των συγχωνεύσεων που αποφάσισε το υπουργείο Παιδείας.
Τα νέα σχολεία που δημιουργούνται -η πλειονότητα των οποίων θα αριθμεί 400 μαθητές- θα έχουν ανάγκες για επιπλέον προσωπικό και ως εκ τούτου, θα προσελκύσουν δασκάλους και καθηγητές από κοντινές εκπαιδευτικές μονάδες και όχι μόνο.
Την ίδια στιγμή, χιλιάδες παιδιά των 1.056 σχολικών μονάδων που «σβήνονται από τον σχολικό χάρτη» θα αναγκαστούν να μετακινούνται σε όμορες περιοχές, γεγονός που σε πολλές περιπτώσεις θα απαιτεί και τη μεταφορά τους με ναυλωμένα λεωφορεία και ταξί.
Από τις συγχωνεύσεις θα εξοικονομηθούν, πάντως, σημαντικά ποσά, αφού με τα 1.056 λιγότερα σχολεία θα μειωθούν κατά πολύ τα λειτουργικά έξοδα, ορισμένα ακίνητα ενδεχομένως θα αξιοποιηθούν, ενώ θα κοπούν συνολικά 2.112 θέσεις διευθυντών και υποδιευθυντών.
Εν τω μεταξύ, η ορθολογικότερη κατανομή του εκπαιδευτικού δυναμικού είναι πολύ πιθανό να μειώσει τις ανάγκες για ωρομίσθιους και αναπληρωτές, ενώ θα εργαστούν και λιγότερα άτομα στην καθαριότητα των κτιρίων.
Σημειώνεται πως στα θετικά των συγχωνεύσεων περιλαμβάνεται η εξάλειψη του φαινομένου της διπλοβάρδιας σε αρκετές σχολικές μονάδες, ενώ θα εξοικονομηθούν κονδύλια από τα τεράστια ποσά που δαπανώνται ετησίως για τη μίσθωση κτιρίων προκειμένου να στεγάσουν δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια.
ΕΝΤΟΝΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
Με κινητοποιήσεις απειλούν οι εκπαιδευτικοί
Έντονες ήταν οι αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, μετά τις χθεσινές ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για τη συγχώνευση 1.933 σχολικών μονάδων σε 877.
Τόσο οι δάσκαλοι όσο και οι καθηγητές συνεδριάζουν σήμερα, προκειμένου να εκτιμήσουν τα νέα δεδομένα και να καθορίσουν την περαιτέρω πορεία, χωρίς να αποκλείουν το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων.
«Η εφαρμογή της πολιτικής του μνημονίου στον χώρο της Παιδείας οδηγεί στην κατάργηση εκατοντάδων σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτό έχει ως συνέπεια από αύριο το πρωί οι καθηγητές των σχολείων αυτών να ατενίζουν με αβεβαιότητα το μέλλον, να δημιουργούνται πολυπληθή σχολεία με κίνδυνο την αύξηση της σχολικής παραβατικότητας και να μεταφέρεται το κόστος της πολιτείας στις πλάτες γονιών και μαθητών», τόνισε στο «Εθνος» ο Πρόεδρος των καθηγητών Δημήτρης Πεππές. Ωστόσο, ο κ. Πεππές πρόσθεσε πως «δεν παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι το υπουργείο επείσθη για την αναγκαιότητα των 25 μαθητών ανά τάξη στη δευτεροβάθμια».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Κομνηνός Μαντάς μίλησε για κινητοποιήσεις που θα αποφασίσει ο κλάδος στη σημερινή συνεδρίαση. «Η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας επιβεβαιώνει τους χειρότερους φόβους μας καθώς από ό,τι φαίνεται καταργεί 851 σχολεία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Μια πρώτη προσέγγιση των σχολείων που καταργούνται δείχνει ότι τα κριτήρια δεν είναι παιδαγωγικά, αλλά έγιναν προκειμένου να εξοικονομηθούν εκπαιδευτικοί καθώς και να περιοριστούν οι λειτουργικές δαπάνες των σχολείων».
Ο κ. Μαντάς συμπλήρωσε πως η διαδικασία των συγχωνεύσεων ολοκληρώθηκε «χωρίς να ζητηθεί ουσιαστικά η γνώμη των εμπλεκομένων και όπου αυτή εκφράστηκε, αγνοήθηκε επιδεικτικά». «Είναι φανερό, τόνισε, πως θα υπάρχει υποβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου». Αντιδράσεις, όμως, αναμένονται και από αρκετούς δημάρχους, οι οποίοι μάλιστα, πίεζαν τις τελευταίες ημέρες το υπουργείο Παιδείας με στόχο να «σωθούν» κάποιες σχολικές μονάδες.
του Μιχάλη Νιβολιανίτη, από την εφημερίδα "Έθνος", 14/3/2011