Κυβέρνησης και αποστράτων
Η πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση της κυβέρνησης για τα Μετοχικά Ταμεία Στρατού, Αεροπορίας και Ναυτικού, με την οποία ουσιαστικά τροποποιούνται προς τα κάτω μια σειρά από παροχές, εξελίσσεται σε πεδίο αντιδικίας με τους απόστρατους. Πίσω από τη νομοθετική ρύθμιση πολλοί από αυτούς βλέπουν κυβερνητική προσπάθεια να καταργηθούν τα Μετοχικά Ταμεία, να αλλάξει ο χαρακτήρας και ο ρόλος τους και να καταστεί εφικτή η υφαρπαγή των περιουσιακών τους στοιχείων.
Από την πλευρά του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και του αναπληρωτή υπουργού κ. Πάνου Μπεγλίτη, αντιπαραβάλλεται η δεινή πραγματικότητα: το Μετοχικό Ταμείο Στρατού τελεί στην πράξη εν αδυναμία καταβολής μερισμάτων στους δικαιούχους, ενώ η προσπάθεια συμμαζέματος θα βοηθήσει στη βελτίωση των οικονομικών στοιχείων και των άλλων δύο Μετοχικών Ταμείων.
Αιτιολογώντας τις ρυθμίσεις για τους περιορισμούς στην καταβολή μερισμάτων και παροχών, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Αμυνας κωδικοποίησε τις αιτίες που οδήγησαν το ΜΤΣ στα πρόθυρα της χρεοκοπίας και ως μία βασική προτάσσει την εμπλοκή του με την ιδιοκτησία της Γενικής Τράπεζας. Οπως αναφέρει, διαχρονικά αυτή η σχέση κόστισε στο ΜΤΣ 225 εκατ. ευρώ, με τελευταίο παράδειγμα τη λήψη δανείου 10,4 εκατ. ευρώ το 2006 για συμμετοχή στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Η ζημιά αποτιμάται σήμερα στα 10,1 εκατ. ευρώ, με υπόλοιπο οφειλόμενο για το δάνειο 5,7 εκατ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, η πολιτική παροχών που ακολουθήθηκε δείχνει να υπερβαίνει τις δυνατότητες του ταμείου.
Η πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση της κυβέρνησης για τα Μετοχικά Ταμεία Στρατού, Αεροπορίας και Ναυτικού, με την οποία ουσιαστικά τροποποιούνται προς τα κάτω μια σειρά από παροχές, εξελίσσεται σε πεδίο αντιδικίας με τους απόστρατους. Πίσω από τη νομοθετική ρύθμιση πολλοί από αυτούς βλέπουν κυβερνητική προσπάθεια να καταργηθούν τα Μετοχικά Ταμεία, να αλλάξει ο χαρακτήρας και ο ρόλος τους και να καταστεί εφικτή η υφαρπαγή των περιουσιακών τους στοιχείων.
Από την πλευρά του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και του αναπληρωτή υπουργού κ. Πάνου Μπεγλίτη, αντιπαραβάλλεται η δεινή πραγματικότητα: το Μετοχικό Ταμείο Στρατού τελεί στην πράξη εν αδυναμία καταβολής μερισμάτων στους δικαιούχους, ενώ η προσπάθεια συμμαζέματος θα βοηθήσει στη βελτίωση των οικονομικών στοιχείων και των άλλων δύο Μετοχικών Ταμείων.
Αιτιολογώντας τις ρυθμίσεις για τους περιορισμούς στην καταβολή μερισμάτων και παροχών, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Αμυνας κωδικοποίησε τις αιτίες που οδήγησαν το ΜΤΣ στα πρόθυρα της χρεοκοπίας και ως μία βασική προτάσσει την εμπλοκή του με την ιδιοκτησία της Γενικής Τράπεζας. Οπως αναφέρει, διαχρονικά αυτή η σχέση κόστισε στο ΜΤΣ 225 εκατ. ευρώ, με τελευταίο παράδειγμα τη λήψη δανείου 10,4 εκατ. ευρώ το 2006 για συμμετοχή στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Η ζημιά αποτιμάται σήμερα στα 10,1 εκατ. ευρώ, με υπόλοιπο οφειλόμενο για το δάνειο 5,7 εκατ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, η πολιτική παροχών που ακολουθήθηκε δείχνει να υπερβαίνει τις δυνατότητες του ταμείου.
Την τριετία 1995 - 1997 οι παροχές αυξήθηκαν κατά 50% και κατά 49% επιπλέον την τετραετία 2002 - 2005. Με την εφαρμογή απλού διανεμητικού συστήματος παροχών, τα πλεονάσματα που θα μπορούσαν να προκύψουν τις χρονιές με υψηλά έσοδα εξανεμίστηκαν. Την ίδια στιγμή, δημιουργήθηκαν στρεβλώσεις από τη χορήγηση μερισμάτων αναντίστοιχων προς τις πραγματικές εισφορές των δικαιούχων. Ετσι, κάποιος που αποστρατευόταν στον βαθμό του συνταγματάρχη έπαιρνε με την αποστρατεία τον βαθμό του αντιστρατήγου και, ενώ είχε καταβάλει εισφορές μέχρι τον βαθμό του συνταγματάρχη, έπαιρνε μέρισμα που αντιστοιχούσε σε αντιστράτηγο.
Από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας γίνεται αναφορά και σε κακή διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων του ΜΤΣ. Οπως αναφέρεται, από το 1995 μέχρι το 2005 πουλήθηκαν ακίνητα έκτασης 34.000 τετραγωνικών μέτρων έναντι 44,5 εκατ. ευρώ, χωρίς να επενδυθούν τα χρήματα, που κάλυψαν τις ανάγκες παροχών.
Η αύξηση του αριθμού αποστράτων επιδείνωσε την κατάσταση. Είναι ενδεικτικό ότι τη δεκαετία 1997 - 2006 αυξήθηκε ο αριθμός των δικαιούχων κατά 3.170 άτομα. Την τριετία 2006 - 2009 αυξήθηκαν κατά 8.630 άτομα.
Σημαντική επιβάρυνση για το ταμείο θεωρείται ότι επήλθε και από την επέκταση βοηθημάτων επαγγελματικής αυτοτέλειας παιδιών και στα αγόρια από το 1983 και μετά. Ετσι, από το 1999 μέχρι το 2010 εισπράχθηκαν εισφορές γονέων ύψους 225,6 εκατ. ευρώ και τα βοηθήματα στη συγκεκριμένη κατηγορία έφθασαν τα 285,6 εκατ. ευρώ.
Η αδυναμία του ΜΤΣ να καταβάλλει μέρισμα χωρίς χρηματοδότηση από το υπουργείο Οικονομικών από τον Ιανουάριο του 2009 και μετά και η συσσώρευση χρεών οδήγησαν σε οφειλές έναντι τρίτων που φθάνουν τα 350 εκατ. ευρώ.
Τα βασικά μέτρα που ελήφθησαν συμπυκνώνονται σε μείωση του μερίσματος κατά 25%, αύξηση των εισφορών κατά 1% και σε καταβολή μέρους του μερίσματος και όχι 100% αυτού στην οικογένεια του δικαιούχου σε περίπτωση θανάτου. Επιπλέον, προωθείται η συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών για διευθέτηση του χρέους προς αυτό που φθάνει τα 160 εκατ. ευρώ και η ρύθμιση σταδιακής εξόφλησης των οφειλών έναντι τρίτων, η μεγαλύτερη από τις οποίες φθάνει τα 165 εκατ. ευρώ για βοηθήματα παιδιών. Πέραν αυτών, εξετάζεται η δυνατότητα συμψηφισμού απαιτήσεων του ΜΤΣ έναντι του Δημοσίου, που ανέρχονατι σε 16,9 εκατ. ευρώ από φόρους αχρεωστήτως καταβληθέντες και επιβάρυνση από κοινωνική πολιτική.
Από την πλευρά των αποστράτων, αν και δεν αμφισβητείται η οριακή κατάσταση στην οποία βρίσκεται το ΜΤΣ και η ανάγκη λήψης μέτρων για τη σωτηρία του, γίνεται λόγος για προσπάθεια μεταβολής του χαρακτήρα του και σταδιακής ένταξής του σε καθεστώς επικουρικού ταμείου.
της Δώρας Αντωνίου, από την εφημερίδα "Η Καθημερινή", 13/3/2011
Από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας γίνεται αναφορά και σε κακή διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων του ΜΤΣ. Οπως αναφέρεται, από το 1995 μέχρι το 2005 πουλήθηκαν ακίνητα έκτασης 34.000 τετραγωνικών μέτρων έναντι 44,5 εκατ. ευρώ, χωρίς να επενδυθούν τα χρήματα, που κάλυψαν τις ανάγκες παροχών.
Η αύξηση του αριθμού αποστράτων επιδείνωσε την κατάσταση. Είναι ενδεικτικό ότι τη δεκαετία 1997 - 2006 αυξήθηκε ο αριθμός των δικαιούχων κατά 3.170 άτομα. Την τριετία 2006 - 2009 αυξήθηκαν κατά 8.630 άτομα.
Σημαντική επιβάρυνση για το ταμείο θεωρείται ότι επήλθε και από την επέκταση βοηθημάτων επαγγελματικής αυτοτέλειας παιδιών και στα αγόρια από το 1983 και μετά. Ετσι, από το 1999 μέχρι το 2010 εισπράχθηκαν εισφορές γονέων ύψους 225,6 εκατ. ευρώ και τα βοηθήματα στη συγκεκριμένη κατηγορία έφθασαν τα 285,6 εκατ. ευρώ.
Η αδυναμία του ΜΤΣ να καταβάλλει μέρισμα χωρίς χρηματοδότηση από το υπουργείο Οικονομικών από τον Ιανουάριο του 2009 και μετά και η συσσώρευση χρεών οδήγησαν σε οφειλές έναντι τρίτων που φθάνουν τα 350 εκατ. ευρώ.
Τα βασικά μέτρα που ελήφθησαν συμπυκνώνονται σε μείωση του μερίσματος κατά 25%, αύξηση των εισφορών κατά 1% και σε καταβολή μέρους του μερίσματος και όχι 100% αυτού στην οικογένεια του δικαιούχου σε περίπτωση θανάτου. Επιπλέον, προωθείται η συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών για διευθέτηση του χρέους προς αυτό που φθάνει τα 160 εκατ. ευρώ και η ρύθμιση σταδιακής εξόφλησης των οφειλών έναντι τρίτων, η μεγαλύτερη από τις οποίες φθάνει τα 165 εκατ. ευρώ για βοηθήματα παιδιών. Πέραν αυτών, εξετάζεται η δυνατότητα συμψηφισμού απαιτήσεων του ΜΤΣ έναντι του Δημοσίου, που ανέρχονατι σε 16,9 εκατ. ευρώ από φόρους αχρεωστήτως καταβληθέντες και επιβάρυνση από κοινωνική πολιτική.
Από την πλευρά των αποστράτων, αν και δεν αμφισβητείται η οριακή κατάσταση στην οποία βρίσκεται το ΜΤΣ και η ανάγκη λήψης μέτρων για τη σωτηρία του, γίνεται λόγος για προσπάθεια μεταβολής του χαρακτήρα του και σταδιακής ένταξής του σε καθεστώς επικουρικού ταμείου.
της Δώρας Αντωνίου, από την εφημερίδα "Η Καθημερινή", 13/3/2011