Ως τις 8 Μαρτίου θα ανακοινωθούν οι αποφάσεις της κυβέρνησης
Μπορεί οι ελεγκτές από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να άρχισαν το ξεσκόνισμα της ελληνικής οικονομίας, μπορεί την ερχόμενη εβδομάδα να αναμένουμε τον αρμόδιο επίτροπο Όλι Ρεν, αλλά ο κύβος έχει ριφθεί.
Μπορεί οι ελεγκτές από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να άρχισαν το ξεσκόνισμα της ελληνικής οικονομίας, μπορεί την ερχόμενη εβδομάδα να αναμένουμε τον αρμόδιο επίτροπο Όλι Ρεν, αλλά ο κύβος έχει ριφθεί.
Η κυβέρνηση θα προχωρήσει στη λήψη νέων-πρόσθετων μέτρων, όπως ακριβώς το επιθυμούν οι Ευρωπαίοι εταίροι μας, ώστε να διασφαλιστεί η μείωση του ελλείμματος στο 8,7%.
ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ θα κοινοποιηθούν ως το τέλος της επόμενης εβδομάδας, προκειμένου στις 15 Μαρτίου, όταν κριθεί το Πρόγραμμα Σταθερότητας στις Βρυξέλλες, να αποφύγουμε τα… χειρότερα. Δηλαδή τη λήψη μέτρων από τους εταίρους για λογαριασμό μας.
Ταυτοχρόνως, οι αποφάσεις αυτές δημιουργούν την πεποίθηση ότι θα διευκολύνουν την Ελλάδα να δανειστεί με λιγότερο ληστρικά επιτόκια.
Τα μέτρα ουσιαστικά προανήγγειλε ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωσταντίνου, κατά τη διάρκεια κλειστής συνάντησης με τους πρέσβεις των κοινοτικών χωρών στην Αθήνα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Παπακωνσταντίνου είπε ότι η σχετική απόφαση έχει ληφθεί, αλλά ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία των πρόσθετων μέτρων.
Σημειώνεται ότι η Ολομέλεια των Επιτρόπων, με αντικείμενο την ελληνική οικονομία, συνέρχεται στις 9 Μαρτίου, οπότε οι προθέσεις της Ελλάδας θα πρέπει να έχουν γίνει γνωστές, προκειμένου στις 15 του μηνός, όταν θα εξεταστούν τα αποτελέσματα των μέτρων που λαμβάνονται, να συνυπολογιστούν για την απόφαση των Ευρωπαίων.
Όλα δείχνουν ότι θα αυξηθεί εκ νέου ο φόρος στα καύσιμα, ότι ο ΦΠΑ θα πετάξει κατά 2 μονάδες δρομολογώντας αλυσιδωτές αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων, καθώς και ότι θα περικοπούν εκ νέου οι δαπάνες και τα επιδόματα του Δημοσίου.
Η περιστολή των δαπανών του Δημοσίου προκειμένου να φτάσει στο 20% πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Σχεδόν βέβαιη πρέπει να θεωρείται και η περαιτέρω μείωση των επενδύσεων, των επιχορηγήσεων, αλλά και η τήρηση του προϋπολογισμού που προβλέπει ψαλίδι στα κονδύλια για την παιδεία κατά 1 δισ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά στις δημόσιες επενδύσεις, μόλις που θα ξεπεράσουν τα 9 δισ. ευρώ αντί των 10,3 που είχαν αρχικώς προβλεφθεί για το τρέχον έτος.
Η κυβέρνηση προσδοκά να αποκομίσει και περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ από τη νέα αύξηση στο φόρο των καυσίμων κατά 15%.
Ωστόσο, όλα τα προαναφερόμενα δεν φαίνεται ότι ικανοποιούν την… ανησυχία των Ευρωπαίων εταίρων μας. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση δείχνει υποχρεωμένη να προχωρήσει στην αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες. Υπό κανονικές συνθήκες, το συγκεκριμένο μέτρο θα απέφερε στα ταμεία του κράτους περισσότερα από 2 δισ. ευρώ. Σήμερα, σε συνθήκες ύφεσης και με την ψυχολογία των καταναλωτών στο ναδίρ, είναι δύσκολο να προσδιοριστεί το ποσό που τελικώς θα αποδώσει, ενώ ταυτοχρόνως –και σε συνδυασμό με τη νέα αύξηση των καυσίμων- θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε άνοδο των τιμών και του πληθωρισμού.
Αυτό που θέλει οπωσδήποτε να αποφύγει η κυβέρνηση είναι η περικοπή του 14ου μισθού στο Δημόσιο – απόφαση που εκτιμάται ότι θα έχει τεράστιο πολιτικό κόστος. Στο υπουργείο Οικονομικών έχουν αποδυθεί σε αγώνα προκειμένου να εξευρεθούν άλλες λύσεις, οι οποίες θα επιφέρουν το ίδιο οικονομικό όφελος (περίπου 1,2 δισ. ευρώ) με την περικοπή του 14ου μισθού.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι στο κυβερνητικό επιτελείο οι οποίοι εισηγούνται ο 14ος μισθός να περιφρουρηθεί με κάθε μέσο, έστω και αν χρειαστεί να υπάρξει κόκκινη γραμμή έναντι των Ευρωπαίων.
Ο λόγος είναι προφανής: Το μέτρο πλήττει κυρίως τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα που ήδη έχουν πληγεί με τις ανακοινώσεις περικοπής των επιδομάτων κατά 10% και της αυτοτελούς φορολόγησης.
Όσον αφορά την πρόταση του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Θόδωρου Πάγκαλου (τηλεόραση του ΣΚΑΪ) για άρση της μονιμότητας των δημόσιων υπαλλήλων οι οργανικές θέσεις των οποίων έχουν καταργηθεί, δεν θεωρείται ότι μπορεί να περπατήσει, καθώς θα σήμαινε γενίκευση της αντιπαράθεσης μεταξύ κυβέρνησης και δημόσιων υπαλλήλων.
ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ θα κοινοποιηθούν ως το τέλος της επόμενης εβδομάδας, προκειμένου στις 15 Μαρτίου, όταν κριθεί το Πρόγραμμα Σταθερότητας στις Βρυξέλλες, να αποφύγουμε τα… χειρότερα. Δηλαδή τη λήψη μέτρων από τους εταίρους για λογαριασμό μας.
Ταυτοχρόνως, οι αποφάσεις αυτές δημιουργούν την πεποίθηση ότι θα διευκολύνουν την Ελλάδα να δανειστεί με λιγότερο ληστρικά επιτόκια.
Τα μέτρα ουσιαστικά προανήγγειλε ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωσταντίνου, κατά τη διάρκεια κλειστής συνάντησης με τους πρέσβεις των κοινοτικών χωρών στην Αθήνα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Παπακωνσταντίνου είπε ότι η σχετική απόφαση έχει ληφθεί, αλλά ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία των πρόσθετων μέτρων.
Σημειώνεται ότι η Ολομέλεια των Επιτρόπων, με αντικείμενο την ελληνική οικονομία, συνέρχεται στις 9 Μαρτίου, οπότε οι προθέσεις της Ελλάδας θα πρέπει να έχουν γίνει γνωστές, προκειμένου στις 15 του μηνός, όταν θα εξεταστούν τα αποτελέσματα των μέτρων που λαμβάνονται, να συνυπολογιστούν για την απόφαση των Ευρωπαίων.
Όλα δείχνουν ότι θα αυξηθεί εκ νέου ο φόρος στα καύσιμα, ότι ο ΦΠΑ θα πετάξει κατά 2 μονάδες δρομολογώντας αλυσιδωτές αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων, καθώς και ότι θα περικοπούν εκ νέου οι δαπάνες και τα επιδόματα του Δημοσίου.
Η περιστολή των δαπανών του Δημοσίου προκειμένου να φτάσει στο 20% πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Σχεδόν βέβαιη πρέπει να θεωρείται και η περαιτέρω μείωση των επενδύσεων, των επιχορηγήσεων, αλλά και η τήρηση του προϋπολογισμού που προβλέπει ψαλίδι στα κονδύλια για την παιδεία κατά 1 δισ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά στις δημόσιες επενδύσεις, μόλις που θα ξεπεράσουν τα 9 δισ. ευρώ αντί των 10,3 που είχαν αρχικώς προβλεφθεί για το τρέχον έτος.
Η κυβέρνηση προσδοκά να αποκομίσει και περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ από τη νέα αύξηση στο φόρο των καυσίμων κατά 15%.
Ωστόσο, όλα τα προαναφερόμενα δεν φαίνεται ότι ικανοποιούν την… ανησυχία των Ευρωπαίων εταίρων μας. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση δείχνει υποχρεωμένη να προχωρήσει στην αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες. Υπό κανονικές συνθήκες, το συγκεκριμένο μέτρο θα απέφερε στα ταμεία του κράτους περισσότερα από 2 δισ. ευρώ. Σήμερα, σε συνθήκες ύφεσης και με την ψυχολογία των καταναλωτών στο ναδίρ, είναι δύσκολο να προσδιοριστεί το ποσό που τελικώς θα αποδώσει, ενώ ταυτοχρόνως –και σε συνδυασμό με τη νέα αύξηση των καυσίμων- θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε άνοδο των τιμών και του πληθωρισμού.
Αυτό που θέλει οπωσδήποτε να αποφύγει η κυβέρνηση είναι η περικοπή του 14ου μισθού στο Δημόσιο – απόφαση που εκτιμάται ότι θα έχει τεράστιο πολιτικό κόστος. Στο υπουργείο Οικονομικών έχουν αποδυθεί σε αγώνα προκειμένου να εξευρεθούν άλλες λύσεις, οι οποίες θα επιφέρουν το ίδιο οικονομικό όφελος (περίπου 1,2 δισ. ευρώ) με την περικοπή του 14ου μισθού.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι στο κυβερνητικό επιτελείο οι οποίοι εισηγούνται ο 14ος μισθός να περιφρουρηθεί με κάθε μέσο, έστω και αν χρειαστεί να υπάρξει κόκκινη γραμμή έναντι των Ευρωπαίων.
Ο λόγος είναι προφανής: Το μέτρο πλήττει κυρίως τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα που ήδη έχουν πληγεί με τις ανακοινώσεις περικοπής των επιδομάτων κατά 10% και της αυτοτελούς φορολόγησης.
Όσον αφορά την πρόταση του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Θόδωρου Πάγκαλου (τηλεόραση του ΣΚΑΪ) για άρση της μονιμότητας των δημόσιων υπαλλήλων οι οργανικές θέσεις των οποίων έχουν καταργηθεί, δεν θεωρείται ότι μπορεί να περπατήσει, καθώς θα σήμαινε γενίκευση της αντιπαράθεσης μεταξύ κυβέρνησης και δημόσιων υπαλλήλων.
του Διομήδη Κόκκινου, από την εφημερίδα "Παρασκευή + 13", 26/2/2010