8 Οκτ 2011

Προς κινεζικά χέρια, μέσω της Ηochtief, το «Ελ. Βενιζέλος»

Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις με τον όμιλο ΗΝΑ

Ενώ συνεχίζεται το μπρα ντε φερ του ελληνικού Δημοσίου με τη Ηochtief Airport σχετικά με την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), όλα δείχνουν ότι το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» σύντομα θα περάσει σε κινεζικά χέρια. Σύμφωνα με πληροφορίες, η διαδικασία πώλησης της Hochtief Airport GmbΗ, η οποία συμμετέχει στον ΔΑΑ (40%) και ασκεί καθήκοντα μάνατζμεντ, βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, με τον κινεζικό όμιλο ΗΝΑ Group να έχει το προβάδισμα. «(Οι Kινέζοι) έχουν υποβάλει την υψηλότερη προσφορά, αλλά έχουν θέσει και τους περισσότερους όρους», λέει καλά πληροφορημένη πηγή.
Ένας από τους όρους αφορά την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ για την περίοδο 2026-2046. Η πλευρά του ελληνικού Δημοσίου και η πλευρά της Hochtief βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις εδώ και αρκετούς μήνες, χωρίς ωστόσο να καταλήξουν σε συμφωνία. Η ελληνική πλευρά που εκπροσωπείται κυρίως από τα στελέχη του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων) φέρεται να έχει «στυλώσει τα πόδια» περίπου στα 500 εκατ. ευρώ, ενώ η γερμανική πλευρά στα 400 εκατ. ευρώ. Από αυτά, οι δύο πλευρές συμφωνούν τα 200 εκατ. ευρώ να καταβληθούν άμεσα και τα υπόλοιπα σε ετήσιες δόσεις από το 2026 και μετά.
Η ελληνική πλευρά είχε δώσει περιθώριο στη Hochtief Airport μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2011, χωρίς η γερμανική εταιρεία να ανταποκριθεί. Το περιθώριο ανανεώθηκε για τις 5 Οκτωβρίου, δίχως ωστόσο να υπάρξει εκ νέου συμφωνία. Οι δύο πλευρές ποντάρουν στην αδυναμία της άλλης. Η γερμανική πλευρά ποντάρει στην ανάγκη του ελληνικού Δημοσίου για έσοδα από αποκρατικοποιήσεις και η ελληνική πλευρά στην ανάγκη του ομίλου Hochtief για πώληση της θυγατρικής του Hochtief Airport. Το ποιος θα νικήσει σ’ αυτό το μπρα ντε φερ θα φανεί ίσως τις επόμενες εβδομάδες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η διαφορά των δύο πλευρών βρίσκεται στον υπολογισμό του κόστους ιδίων κεφαλαίων (cost of equity) του ΔΑΑ. Η ελληνική πλευρά εκτιμά ως εύλογο ένα μέσο ετήσιο επιτόκιο 9% ενώ η γερμανική το ανεβάζει στο 14%. Η πρόταση της γερμανικής πλευράς αντικατοπτρίζει καλύτερα τις σημερινές συνθήκες δανεισμού της χώρας, αλλά η ελληνική πλευρά υποστηρίζει ότι οι συνθήκες αυτές είναι παροδικές και ότι δεν πρόκειται να διατηρηθούν 30-40 χρόνια που αφορά η επιδιωκόμενη συμφωνία. Εξάλλου η ελληνική πλευρά άντλησε τα δεδομένα της πρότασής της από τη συμφωνία Private Sector Involvement (PSI ή ανταλλαγή ομολόγων) της 21ης Ιουλίου 2011.
Σε ό,τι αφορά την πώληση της Hochtief Airport, αρχικά ενδιαφέρθηκαν τρεις επιχειρήσεις -η γερμανική Fraport, η γαλλική Vinci και η κινεζική HNA Airport Group Company Ltd. Η Fraport (Franfurt Airport), που είναι ένας από τους μεγαλύτερους διαχειριστές αεροδρομίων στον κόσμο και διαχειρίζεται περίπου 20 αεροδρόμια σε ολόκληρο τον πλανήτη συμπεριλαμβανομένου εκείνου της Φρανκφούρτης, φέρεται να έχει αποσυρθεί από τις διαπραγματεύσεις οριστικά αφήνοντας τη σκυτάλη στους άλλους δύο ενδιαφερομένους.
Ο όμιλος Vinci είναι γνωστός στην Ελλάδα κυρίως από τη συμμετοχή του σε κατασκευαστικά έργα της χώρας, αλλά η θυγατρική του ομίλου, Vinci Consessions, διαχειρίζεται επτά αεροδρόμια στη Γαλλία και άλλα τρία στον υπόλοιπο κόσμο. Τέλος, η HNA Airport Group διαχειρίζεται 13 αεροδρόμια στην Κίνα, ενώ στον όμιλο HNA Group, στον οποίο ανήκει, εντάσσεται και η 3η αεροπορική εταιρεία της χώρας (Hainan) παράλληλα με μια σειρά άλλων θυγατρικών επιχειρήσεων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι Γερμανοί και Kινέζοι βρίσκονται πολύ κοντά στο να κλείσουν μεταξύ τους μια συμφωνία, η οποία όμως περνά και από τον ΔΑΑ. Φημολογείται μάλιστα ότι στελέχη του HNA Group παρευρίσκονται στις διαπραγματεύσεις της Hochtief Airport με το ελληνικό Δημόσιο ως παρατηρητές.

του Βαγγέλη Μανδραβέλη, από την εφημερίδα "Η Καθημερινή", 8/10/2011