10 Αυγ 2011

Συνθλίβεται ο θεσμός των ΚΕΠ με νέες αρμοδιότητες και μείωση προσωπικού

Θα μπορούσε να είναι δημοσιογραφική φάρσα: «η υποβάθμιση των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) ή και το κλείσιμό τους». Δεν πρόκειται όμως για αστείο, αλλά για γεγονός που, όσο και αν το αρνούνται οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες, φαίνεται πως πολύ δύσκολα θα αποτραπεί.

Η είδηση για το κλείσιμο των 460 ΚΕΠ, λόγω έλλειψης προσωπικού, έχει θορυβήσει τους εργαζομένους στα Κέντρα που βλέπουν πως όποιος (συμβασιούχος) φεύγει, πολύ δύσκολα επιστρέφει και όσες θέσεις μένουν κενές δεν αναπληρώνονται, με αποτέλεσμα το λουκέτο σε εκατοντάδες ΚΕΠ να μοιάζει αναπόφευκτο. Και όσο κι αν ο υφυπουργός, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Ντ. Ρόβλιας διαβεβαίωσε το προεδρείο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Εργαζομένων ΚΕΠ πως η κυβέρνηση κάνει ό,τι μπορεί ώστε τα ΚΕΠ να αναβαθμιστούν, η καθημερινότητα δείχνει πως το μέλλον διαγράφεται αβέβαιο.

«Δεν μας στηρίζουν»

«Δεν μας υποστηρίζει το υπουργείο, ο θεσμός περνάει βαθιά κρίση» λέει ουπεύθυνος λειτουργίας ΚΕΠ μεγάλου και πολυπληθούς δήμου της πρωτεύουσας. «Το χειρότερο είναι το ότι πληροφορούμαστε για τις εξελίξεις στο χώρο από τα τηλεοπτικά δελτία και τις εφημερίδες και κανείς δεν μας ενημερώνει σε επίσημη βάση» συμπληρώνει.
Τα νέα δεδομένα από τη συνένωση δήμων και κοινοτήτων για τους εργαζομένους των Κέντρων έχουν ιδιαίτερη σημασία. Οι αρμοδιότητες μεταφέρονται, τρόπον τινά, στα ΚΕΠ και οι εργαζόμενοι σύντομα δεν αποκλείεται να βρεθούν αντιμέτωποι με μεγάλο όγκο εργασίας σχετικό με πολεοδομικές διαδικασίες, απογραφές αναπήρων, δηλώσεις ελεύθερων επαγγελματιών και ό,τι άλλο ήθελε προκύψει!
Και αν οι νέες αρμοδιότητες, φυσιολογικά, σημαίνουν νέο προσωπικό ή έστω συγκράτηση του ήδη υπάρχοντος ανθρώπινου δυναμικού, ενδεικτικό είναι το παράδειγμα του συγκεκριμένου Κέντρου, όπου αυτή τη στιγμή εργάζονται τέσσερις άνθρωποι αλλά χρειάζονται, σύμφωνα με τον υπεύθυνο, «επτά άτομα, τουλάχιστον, για την πρωινή βάρδια και τέσσερις για το απόγευμα». «Ετοιμαζόμαστε να τραβήξουμε το ζόρι άλλων υπηρεσιών χωρίς την κατάλληλη προετοιμασία και επιμόρφωση, αλλά και με προσωπικό που μειώνεται συνεχώς», λέει.
Από το υπουργείο δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση. «Για απλού επιπέδου διαδικασίες, τα ΚΕΠ έχουν καθιερωθεί ως ασφαλής και εύρυθμος οργανισμός και σε όλη τη χώρα οι πολίτες τον εμπιστεύονται», τονίζει ο συνομιλητής μας.

Χτυπάνε καμπανάκι

Ο κίνδυνος της υποβάθμισης που θα έρθει «αν τα Κέντρα χρεωθούν υπέρογκο φόρτο εργασίας σε διαφορετικά επίπεδα, με το ανθρώπινο λάθος να αποτελεί πραγματική δαμόκλεια σπάθη πάνω από τους εργαζομένους», είναι για τον ίδιο υπαρκτός, ανεξάρτητα αν το υπουργείο προσπαθεί να καθησυχάσει τους πάντες με υποσχέσεις για αναβάθμιση.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η υπεύθυνη Κέντρου άλλου μεγάλου δήμου της Αθήνας χτυπάει το καμπανάκι του συναγερμού ακόμη και «σε τεχνικό επίπεδο, αφού οι όποιες μεταρρυθμίσεις γίνουν πρέπει προηγούμενα να "πατούν" σε γερές βάσεις σε επίπεδο υποδομής -τι κι αν επιφορτιστούμε, ως Κέντρο με νέες αρμοδιότητες, αν τα συστήματα κρασάρουν από την αρχή;», αναρωτιέται με τη σειρά της η υπεύθυνη του Κέντρου που, επίσης, βλέπει το ΚΕΠ στο οποίο εργάζεται να αδειάζει σιγά σιγά από προσωπικό.
Κάποιος άλλος εργαζόμενος, αναφερόμενος στις αλλαγές στα ΚΕΠ, έκανε λόγο για την «πολυπλοκότητα της απλούστευσης, θέτοντας ερωτήματα για το πώς θα γίνουν πράξη όσα κάποιοι σχεδιάζουν.
Αλλά σύμφωνα με τον ίδιο, ο θεσμός που χιλιάδες πολίτες εκτίμησαν όλα αυτά τα χρόνια βρίσκεται μπροστά στο ενδεχόμενο "να μπαλώνει, τις τρύπες άλλων υπηρεσιών -οι σχεδιαστές του νέου ΚΕΠ μάλλον δε γνωρίζουν ακόμη πώς λειτουργεί το παλιό», τονίζει. «Δεν γίνεται κανείς στρατηγός παίζοντας Στρατέγκο», καταλήγει.

του Δημήτρη Ρουτσώνη, από την εφημερίδα "Ελευθεροτυπία", 10/8/2011