1 Ιουλ 2010

Χρυσώνουν το χάπι του Ασφαλιστικού

Μετά την τροπολογία για τα πλασματικά έτη ασφάλισης, η κυβέρνηση προχωρεί στην εφαρμογή ρυθμίσεων που αφορούν, μεταξύ άλλων, μητέρες ανηλίκων, ασφαλισμένους πριν από το 1983 και ανασφάλιστους

Να «χρυσώσει» το χάπι στους ασφαλισμένους επιχειρεί η κυβέρνηση, που προχωρά σε ειδικές ρυθμίσεις για συγκεκριμένες ομάδες. Στόχος της πρωτοβουλίας -που αφορά, μεταξύ άλλων, μητέρες ανηλίκων, ασφαλισμένους πριν από το 1983 και ανασφάλιστους- είναι να περιοριστούν οι αντιδράσεις για τις επερχόμενες αλλαγές σε όρια ηλικίας και συντάξεις.

Χθες ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γιώργος Κουτρουμάνης, μιλώντας στον ANT1, έδωσε διευκρινίσεις για μία σειρά καυτών θεμάτων:
Οι μητέρες ανηλίκων που συμπληρώνουν φέτος 5.500 ημέρες ασφάλισης στον ιδιωτικό τομέα θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης, ακόμα και αν δεν έχουν το όριο ηλικίας για να... ανοίξουν την πόρτα εξόδου.
Οι συγκεκριμένες ασφαλισμένες θα μπορούν στο μέλλον -εφόσον θεμελιώσουν φέτος δικαίωμα- να πάρουν σύνταξη με τη συμπλήρωση του 55ου έτους της ηλικίας τους. Αλλά και τα επόμενα χρόνια οι γυναίκες θα βγαίνουν με βάση το όριο ηλικίας, που ισχύει τη χρονιά που «πιάνουν» τα απαιτούμενα έτη ασφάλισης.
Σημειώνεται πως τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα από το 2011 έως και το 2013 θα υπάρξει σταδιακή αύξηση των ορίων ηλικίας για τη συνταξιοδότηση των μητέρων ανήλικων παιδιών. Μέσα σε αυτό το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα -που προβλέπεται και στο μνημόνιο- το όριο ηλικίας θα πάει στο 65ο έτος για πλήρη σύνταξη και στο 60ό έτος για μειωμένη.
Οι ανασφάλιστοι θα μπορούν να αναγνωρίζουν τις ημέρες εργασίας για να συμπληρώσουν τα απαιτούμενα έτη ασφάλισης.
Αναγκαία προϋπόθεση είναι να έχουν ασφαλιστεί σε ένα Ταμείο πριν... περάσουν στη μαύρη εργασία.
Σημειώνεται πως χθες υπήρξε από τον υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου τροπολογία για τα πλασματικά έτη ασφάλισης, που μπορούν να αναγνωρίσουν οι δημόσιοι υπάλληλοι. Ουσιαστικά θα υπάρξει ενιαίο μοντέλο με τον ιδιωτικό τομέα και σταδιακά οι εργαζόμενοι θα μπορούν να αναγνωρίσουν έως και επτά πλασματικά έτη (μεταξύ των οποίων οι σπουδές και η εκπαιδευτική άδεια).
Συγκεκριμένα, και οι δημόσιοι υπάλληλοι μπορούν να αναγνωρίσουν τέσσερα έτη ασφάλισης το 2011, πέντε έτη το 2012, έξι έτη το 2013 και έως επτά έτη από το 2014 και μετά.
Οι ασφαλισμένοι πριν από το 1983 που συνταξιοδοτούνται με 35ετία χωρίς όριο ηλικίας (π.χ. Δημόσιο, Ειδικά Ταμεία) δεν επηρεάζονται από τις αλλαγές.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο να υπάρξει κάποια ρύθμιση και για όσους ασφαλίστηκαν στο ΙΚΑ πριν από την 1η Ιανουαρίου 1983. Οι συγκεκριμένοι ασφαλισμένοι σήμερα συνταξιοδοτούνται με 35ετία σε ηλικία 58 ετών, ενώ μετά τις αλλαγές που προβλέπονται στο ασφαλιστικό νομοσχέδιο σταδιακά θα απαιτούνται 40 έτη δουλειάς και το 60ό έτος.
της Kατερίνας Κοκκαλιάρη


Το Ελεγκτικό Συνέδριο για το ασφαλιστικό νομοσχέδιο
Ασάφειες για δημοσίους υπαλλήλους και στρατιωτικούς


Πολλές ακόμα αντισυνταγματικότητες αλλά και ασάφειες διατάξεων που χρειάζονται διορθώσεις και διευκρινίσεις εντόπισε -σύμφωνα με πληροφορίες- η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΣ), κατά την τελευταία επεξεργασία του ασφαλιστικού νομοσχεδίου για τους δημοσίους υπαλλήλους και στρατιωτικούς.
Οι αντισυνταγματικότητες και άλλα νομικά προβλήματα που εντόπισε η Ολομέλεια ΕΣ αφορούν:
Την απουσία διασφάλισης όσων θεμελιώνουν συνταξιοδοτικά δικαιώματα μέχρι τέλος του έτους, ότι δεν θα θιγούν όχι μόνο στα όρια ηλικίας και στη διαδικασία θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος, αλλά επιπλέον και στο ύψος της σύνταξης που δικαιούνται με το ήδη ισχύον σύστημα. Η διασφάλιση και ως προς το ποσό πρέπει να προστεθεί στο νομοσχέδιο.
Την ενοποίηση δημοσίων και ιδιωτικών υπαλλήλων στο ΙΚΑ που μπορεί να οδηγήσει σε υποβάθμιση δικαιωμάτων, ενώ εξομοιώνει υπαλλήλους που βρίσκονται υπό διαφορετική κατάσταση και συνθήκες εργασίας.
Τις μειώσεις συντάξεων (μετά το 55ο και μέχρι το 60ό έτος), καθώς για τις γυναίκες προβλέπεται ποσοστό (1/200) μικρότερο από εκείνο των ανδρών και πρέπει να επέλθει εξίσωση για να μην παραβιάζεται -κατά τη μείωση- η συνταγματική αρχή της ισότητας.
Τις συντάξεις για τους επιζώντες συζύγους, όταν υπάρχει μεγάλη διαφορά ηλικίας στο ζευγάρι. Το νομοσχέδιο χρησιμοποιεί ως κριτήριο τη διαφορά ηλικίας κυρίως για να αντιμετωπίσει το ζήτημα των γάμων μεταξύ μεγάλων σε ηλικία ατόμων με πολύ νεότερες αλλοδαπές και τη συνακόλουθη συνταξιοδότησή τους. Ωστόσο, αυτά τα κριτήρια προσβάλλουν τις συνταγματικές διατάξεις για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, τη συμμετοχή στην κοινωνική ζωή με δικαίωμα επιλογής.
Τη ρύθμιση με υπουργικές αποφάσεις κρίσιμων θεμάτων, όπως είναι ο προσδιορισμός των ασφαλιστέων αποδοχών και η ετήσια αναπροσαρμογή των συντάξεων, των βοηθημάτων και χορηγιών μετά το 2013. Αυτές oι ρυθμίσεις πρέπει, κατά το Σύνταγμα, να ψηφίζονται με νόμο από τη Βουλή.
Την απαγόρευση προς τον συνταξιούχο του Δημοσίου να εργαστεί στον ιδιωτικό τομέα, με απειλή διακοπής της σύνταξης.
Σε άλλες παρατηρήσεις, το ΕΣ επιμένει ότι η επαναφορά του νέου ΛΑΦΚΑ στις υψηλότερες μόνο συντάξεις είναι συνταγματικά ανεκτή μέχρι το 2015, ως προσωρινό μέτρο για τη βιωσιμότητα των Ταμείων. Παράλληλα ζητεί να εναρμονιστούν με του ιδιωτικού τομέα τα εισοδηματικά κριτήρια που αφορούν τις άγαμες και διαζευγμένες θυγατέρες, αλλά και να διευκρινιστούν νομοθετικά ζητήματα γύρω από το «ποσοστό αναπλήρωσης», ορολογία που δεν συναντάται στη συνταξιοδοτική νομοθεσία του δημόσιου τομέα.
Εξαιρετικά σημαντική είναι η επιμονή στην αντισυνταγματικότητα της ρύθμισης, κατά την οποία το κράτος θα σταματήσει να εγγυάται την κάλυψη των επικουρικών συντάξεων και τα ελλείμματα των επικουρικών ταμείων, με βάση το άρθρο 22 του Συντάγματος που υποχρεώνει το κράτος να μεριμνά για την κοινωνική ασφάλιση.
του Αλέξανδρου Αυλωνίτη
πηγή : Εφημερίδα "Έθνος", 1/7/2010