14 Απρ 2010

Ποινές για συνταξιούχους που εργάζονται

Επεκτείνονται στο Δημόσιο οι περικοπές των συντάξεων
Ενιαίο καθεστώς ασφάλισης συνταξιούχων που εργάζονται προβλέπει το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, το οποίο παρουσιάζεται αύριο στο Υπουργικό Συμβούλιο και περιλαμβάνει ανατροπές στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.
Με την προωθούμενη ρύθμιση θα επεκταθεί και στους νέους συνταξιούχους του Δημοσίου το καθεστώς περικοπής της σύνταξης, το οποίο ήδη ισχύει στον ιδιωτικό τομέα, εφόσον εργάζονται.


Οι ποινές θα είναι αναστολή της καταβολής της σύνταξης, αν ο συνταξιούχος έχει ηλικία κάτω των 55 ετών, και μείωση του ποσού που υπερβαίνει τα 730 ευρώ, αν είναι μεγαλύτερος, ενώ θα προβλεφθεί η υποχρεωτική ασφάλιση για τη νέα του εργασία (ή για παράλληλη ασφάλιση εφόσον είναι παλαιός ασφαλισμένος) με προσαυξημένες εισφορές και δυνατότητα προσαύξησης της σύνταξης για τον χρόνο εργασίας μετά τη συνταξιοδότηση.
Μεταξύ άλλων, το ασφαλιστικό νομοσχέδιο προβλέπει:

1 Ενιαίο φορέα διαχείρισης των αποθεματικών (αξίας 29,5 δισ. ευρώ συν τα κεφάλαια του Ταμείου Αλληλεγγύης των Γενεών), χωρίς να θίγονται τα περιουσιακά δικαιώματα των φορέων κοινωνικής ασφάλισης.
2 Καθορισμό ενιαίων μηχανισμών ελέγχου της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων, του ΣΕΠΕ (επιθεωρητές εργασίας) και των ασφαλιστικών ταμείων.
3 Συνδιαχείριση των πόρων των κλάδων υγείας των φορέων κοινωνικής ασφάλισης (μία και ενιαία διαπραγμάτευση για όλες τις προμήθειες του συστήματος).
4 Σύσταση Κέντρων Εξυπηρέτησης Ασφαλισμένων (ΚΕΑ).
5 Θεσμοθέτηση παράλληλης ασφάλισης για όλες τις κατηγορίες ασφαλισμένων που έχουν ασφαλιστεί από το 1993 (η πρόταση είναι το μέτρο αυτό να συμπεριλάβει και τους δημοσίους υπαλλήλους).
6 Ενιαίο καθεστώς ασφάλισης συνταξιούχων που εργάζονται.
7 Απαγόρευση προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου. Ο μέσος όρος ηλικίας συνταξιοδότησης θα αυξηθεί κατά 2 χρόνια από το 2015 (από 61,4 που είναι σήμερα θα ανέλθει στα 63,5).
8 Κεντρική επανεξέταση των αναπηρικών συντάξεων και εκσυγχρονισμός του καταλόγου βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων.
9 Νέες διαδικασίες ασφάλισης για οικόσιτο προσωπικό και αγρεργάτες.
10 Αντικίνητρα πρόωρης συνταξιοδότησης.
11 Θέσπιση κινήτρων παραμονής στην αγορά εργασίας.
12 Από 1/7/2011 διεκπεραίωση από το τραπεζικό σύστημα όλων των συναλλαγών στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων (μισθοδοσία, απόδοση εισφορών).
13 Ενιαίο κέντρο πληρωμής συντάξεων, προκειμένου να επιτευχθεί ο έλεγχος της τήρησης της νομοθεσίας περί διπλοσυνταξιούχων.
14 Ρύθμιση του χρόνιου προβλήματος της διαδοχικής ασφάλισης (σύνταξη πάνω από δύο ταμεία) από το 2011.
15 Από το 2018 λογιστικό διαχωρισμό προνοιακών παροχών (σύνταξη- γενικές παροχές) και των κατά κυριολεξία συντάξεων.
16 Από το 2018 καθορισμό μίας κοινής για όλους τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης βασικής σύνταξης, η οποία θα είναι σύνταξη γήρατος με τις ευνόητες βέβαια εξαιρέσεις (π.χ. βαρέα και ανθυγιεινά) και θα καταβάλλεται με εισοδηματικά κριτήρια, ανεξαρτήτως αν ο δικαιούχος έχει θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα ή αν θα έχει έστω και ένα ένσημο. Η βασική σύνταξη θα έχει προνοιακό χαρακτήρα και θα καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Το ύψος της βασικής σύνταξης θα εξαρτάται από τη σχετική πολιτική απόφαση εκάστης κυβέρνησης και προφανώς από τον αριθμό των δικαιούχων.
17 Ανταποδοτική σύνταξη (από το 2018): πρόκειται για την κατά κυριολεξία σύνταξη, η οποία αναλογεί στον χρόνο εργασίας και τις καταβληθείσες εισφορές. Ο επαναπροσδιορισμός του ύψους της δεν θα αποτελεί θέμα εισοδηματικής πολιτικής, όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά θα καθορίζεται με όρους τιμαριθμικούς και με συνυπολογισμό των οικονομικών δυνατοτήτων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης.
Ρεπορτάζ του Ηλία Γεωργάκη, από την εφημερίδα "Τα Νέα", 14/4/2010