Δημόσιες και Ιδιωτικές δαπάνες για την εκπαίδευση σε περιβάλλον κρίσης
To KANEΠ-ΓΣΕΕ παρουσίασε έρευνα με την καταγραφή στοιχείων για τις Δημόσιες και Ιδιωτικές Δαπάνες για την εκπαίδευση μέχρι και το Δεκέμβριο του 2013 με βάση την επεξεργασία των επίσημων στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ.
Τα βασικά συμπεράσματα των στοιχείων αυτών συμπυκνώνονται ως εξής:
· παρά την οικονομική κρίση, ελαφρά μείωση των ποσοστών των μαθητών που φοιτούν στην ιδιωτική εκπαίδευση
· σταθερή η ζήτηση για την αγορά υπηρεσιών ιδιωτικής εκπαίδευσης
· παρά την οικονομική κρίση, ελαφρά μείωση των ποσοστών των μαθητών που φοιτούν στην ιδιωτική εκπαίδευση
· σταθερή η ζήτηση για την αγορά υπηρεσιών ιδιωτικής εκπαίδευσης
Ειδικότερα :
§ το συνολικό ποσοστό των μαθητών που φοιτούν στην ιδιωτική εκπαίδευση από το 2000 διατηρείται σταθερό στα επίπεδα 6,3% έως 6,5% με τη μεγαλύτερη ποσοστιαία τιμή της περιόδου να σημειώνεται το 2008-09 και 2009-10 (6,7%).
§ παρατηρείται μείωση του αριθμού και του μεριδίου των μαθητών ιδίως στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο και λιγότερο στο Γενικό Λύκειο την περίοδο μετά το 2008. Αυτή όμως σχεδόν αντισταθμίζεται από την αύξηση του αριθμού των μαθητών στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία.
§ η ζήτηση για υπηρεσίες ιδιωτικής εκπαίδευσης, παρά τις αυξομειώσεις της ως προς τη βαθμίδα φοίτησης μπορεί να θεωρηθεί σταθερή για το μεγαλύτερο μέρος της τριακονταετίας 1980-2012, σε αντίθεση με τη μείωση υπηρεσιών άλλων κλάδων της οικονομίας ιδιαίτερα την περίοδο μετά το 2010-2011.
Ως προς τις Δημόσιες και ιδιωτικές δαπάνες για την εκπαίδευση
§ εμφανής και αισθητή η μείωση των Δημοσίων Δαπανών για την εκπαίδευση
§ ανοδική πορεία των διδάκτρων με ελαφρά μείωση από το Σεπτέμβριο του 2012
Ειδικότερα:
§ το 2013 το σύνολο των πληρωμένων (μέχρι 30/9/2013) Δημοσίων Δαπανών για την εκπαίδευση ήταν 5,5 δισ. Την περίοδο 2008-2013 οι συγκεκριμένες δαπάνες μειώνονται κατά -28,3% (ή 2,2 δισ. €) με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής -6.4%. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι αντίστοιχος μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ της χώρας την ίδια περίοδο ήταν 3 φορές μικρότερος (-2,1%). Στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2014 προϋπολογίζεται για την εκπαίδευση το ποσό των 5,1 δισ. €, ποσό μειωμένο κατά 7,9% έναντι του αντίστοιχου του 2013 και παρά την οριακή αύξηση του ΑΕΠ για το 2014..
§ τα δίδακτρα φοίτησης σε ιδιωτικό Δημοτικό σχολείο από τη χαμηλότερη θέση που βρίσκονται (ως προς τα δίδακτρα υψηλότερων βαθμίδων) το 2004, συγκλίνουν το Σεπτέμβριο του 2009 σε ταυτόσημη τιμή διδάκτρων με όλες τις άλλες βαθμίδες (και με τα δίδακτρα για μεταπτυχιακές σπουδές που καταγράφηκαν για πρώτη φορά από την ΕΛΣΤΑΤ το Μάρτιο της ίδιας χρονιάς) και εξακολούθησαν την ανοδική τους πορεία μέχρι και τον Αύγουστο του 2012. Από το Σεπτέμβριο του 2012 καταγράφουν ελαφρά μείωση, την οποία επαναλαμβάνουν το Σεπτέμβριο του 2013 επανερχόμενα σε τιμές Σεπτεμβρίου 2009 (συνολική μείωση κατά 3,7%).
§ τα δίδακτρα φοίτησης σε ιδιωτικό Γυμνάσιο και Λύκειο (Ενιαίο-ΕΠΑΛ) από ψηλότερη ελαφρά θέση από τα δίδακτρα του Δημοτικού το 2004, ακολουθούν απόλυτα εναρμονισμένη πορεία μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2013, όπου επίσης η τομή τους συμπίπτει με εκείνη του Δημοτικού.
§ τα δίδακτρα φοίτησης σε Μεταπτυχιακά προγράμματα καταγράφουν αύξηση μέχρι και το Νοέμβριο του 2011 και για τα επόμενα 2 χρόνια καταγράφουν αντίστοιχη μείωση (5,4%).
§ τέλος τα δίδακτρα για ΙΕΚ (Μεταδευτεροβάθμια) από το Σεπτέμβριο του 2010 καταγράφουν σημαντική ετήσια μείωση καθ’ όλη την περίοδο μέχρι και το Δεκέμβρη του 2013 (συνολικά κατά 14,9%).
http://halandripedia.blogspot.gr/, 14/2/2014