Για την Ελλάδα, η χθεσινή σύνοδος κορυφής άρχισε από νωρίς το πρωί, όταν η Γερμανίδα καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ ανακοίνωσε, και πέρασε, στη γερμανική Βουλή τις αποφάσεις της για τη χώρα μας... χωρίς να ρωτήσει κανένα, ούτε την κυβέρνηση αλλά, το σημαντικότερο, ούτε και τους άλλους Ευρωπαίους εταίρους, παρά το γεγονός ότι ακολουθούσε η κρίσιμη σύνοδος κορυφής.
Οι αποφάσεις της, με τις οποίες προσήλθε στη σύνοδο για να τις επιβάλει, περιλαμβάνουν:
**Διαμόρφωση του ελληνικού χρέους το 2020 στο 120% του ΑΕΠ. Επί της ουσίας, περιγράφει ένα κούρεμα της τάξης του 50% τουλάχιστον.
**Μόνιμη εποπτεία της ελληνικής οικονομίας, καθώς μόνιμη αντιπροσωπεία της Κομισιόν που θα εγκατασταθεί στην Ελλάδα, θα παρακολουθεί την εφαρμογή των Μνημονίων και θα παρεμβαίνει στα υπουργεία όποτε το θεωρεί αναγκαίο.
**Νέα σκληρά μέτρα και νέο Μνημόνιο, που θα είναι επακόλουθο της ρύθμισης για το ελληνικό χρέος. Ηδη στο σχέδιο απόφασης γίνεται λόγος για Μνημόνιο στην παράγραφο όπου αναφέρεται ο ρόλος των εποπτών της Κομισιόν.
«Το report της τρόικας αποδεικνύει ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην αρχή ενός μακρινού ταξιδιού», είπε η κ. Μέρκελ και τόνισε ότι ο πρωταρχικός στόχος είναι να μειώσουμε το χρέος της Ελλάδας στο 120% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος έως το 2020. «Αυτό δεν μπορεί να γίνει, αν δεν αναλάβει ο ιδιωτικός τομέας μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης από το 21% που μειώνεται το χρέος σύμφωνα με τη συμφωνία της 21ης Ιουλίου», όπως είπε.
Μετά τις δηλώσεις αυτές, για την ελληνική κυβέρνηση τα πράγματα άρχισαν να ξεκαθαρίζουν και, παρά το γεγονός ότι βρισκόταν σε εξέλιξη ένα σκληρό παζάρι με τους τραπεζίτες για το ύψος του κουρέματος, οι κυβερνώντες έλαβαν το μήνυμα εδώ στις Βρυξέλλες:
1 Κυβερνητικές πηγές έλεγαν αργά το μεσημέρι ότι αυτό που ενδιαφέρει τη χώρα τούτη τη στιγμή είναι να αποφασίσει η σύνοδος ότι το χρέος θα διαμορφωθεί το 2020 στο 120% του ΑΕΠ (ποσοστό που είχε προδιαγράψει από το πρωί η Μέρκελ και με το οποίο συμφωνεί και το ΔΝΤ) και ότι οι τράπεζες θα πρέπει να συμμετάσχουν εθελοντικά (η κ. Μέρκελ τις είχε καλέσει να συμμετάσχουν, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, προχώρησε και σε απειλές λέγοντας ότι ή συμφωνούν σ' αυτό το πρόγραμμα ή σε διαφορετική περίπτωση θα τα χάσουν όλα...)
2 Παράλληλα οι ίδιες πηγές επιχείρησαν να υποβαθμίσουν τη μόνιμη εποπτεία που επιβάλλει η κ. Μέρκελ και η οποία αργότερα αποφασίστηκε από τη σύνοδο (αναφέρεται στο σχέδιο συμπερασμάτων). Ελεγαν, μεταξύ άλλων, ότι «θέλουμε να αποδραματοποιήσουμε την κάθε τρεις μήνες έλευση της τρόικας στην Αθήνα, και αντί να γίνεται κάθε φορά μια "εθνική αναταραχή", καλύτερα είναι να έχουν εδώ ένα μόνιμο γραφείο και να παρακολουθούν την εφαρμογή του προγράμματος και να προλαβαίνουν καθυστερήσεις. (...) Αυτό μπορεί να είναι και χρήσιμο...».
3 Επίσης, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Ηλίας Μόσιαλος, σε μια προσπάθεια εκ μέρους του πρωθυπουργού να καθησυχάσει τους υπουργούς για την εποπτεία, είπε χθες αργά το βράδυ στα μέλη της κυβερνητικής επιτροπής (έγινε τηλεδιάσκεψη) ότι πρόκειται μόνο για τεχνική βοήθεια και ότι, με την παρέμβαση της κυβέρνησης, η αρχική διατύπωση άλλαξε με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνεται σαφές ότι οι επόπτες της Κομισιόν, που θα βρίσκονται μόνιμα στη χώρα, δεν θα εμπλέκονται στην εφαρμογή του προγράμματος, η οποία ανήκει στην κυβέρνηση, αλλά θα περιοριστούν σε ρόλο συμβουλευτικό και παρακολούθησης του προγράμματος.
Ωστόσο, στο σχέδιο απόφασης των «17» δεν γίνεται κανένας λόγος για τεχνική βοήθεια. Αντίθετα, γίνεται σαφής αναφορά σε ένα νέο Μνημόνιο, στο οποίο θα περιγράφεται και ο ακριβής του ρόλος.
του Πάνου Σώκου, από την εφημερίδα "Ελευθεροτυπία", 27/10/2011