• ΠΙΟ «ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΕΣ» ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΞΑΓΓΕΛΙΕΣ ΟΙ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΤΟ ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟ
• ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΕΝΟΣ ΕΤΟΥΣ ΠΛΗΣΙΑΖΟΥΝ ΤΟ ΗΜΙΣΥ ΤΟΥ ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΟΥ ΠΟΣΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΩΛΗΣΗ
Στο σφυρί βγάζει η κυβέρνηση όλες τις κρατικά ελεγχόμενες σήμερα ενεργειακές επιχειρήσεις (φυσικό αέριο, διυλιστήρια και ηλεκτρισμός), ενώ παραχωρεί κρίσιμα μερίδια επί των στρατηγικών υποδομών της χώρας ξεκινώντας από τους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου με την προοπτική να συμπεριλάβει τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και τις μονάδες παραγωγής.
Οι δεσμεύσεις για ιδιωτικοποιήσεις που αναλαμβάνει η Ελλάδα με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα είναι πολύ περισσότερο «φιλελεύθερες» από τις αρχικές εξαγγελίες, καθώς δρομολογούν -χωρίς κόκκινες γραμμές- την ουσιαστική αποχώρηση του κράτους από τις ιδιαίτερα κερδοφόρες σήμερα ενεργειακές επιχειρήσεις (όλες μαζί είχαν κέρδη 881 εκατ. ευρώ το 2010), με αντίτιμο την είσπραξη εσόδων 1,5-2 δισ. ευρώ μέχρι το 2013.
Από τις αποφάσεις ωφελημένος σε κάθε περίπτωση αναδεικνύεται ο όμιλος Λάτση, καθώς διαθέτει συμμετοχές στις κυριότερες υπό αποκρατικοποίηση επιχειρήσεις.
Ο δημόσιος έλεγχος σε ό,τι αφορά τις αποφάσεις στρατηγικής σημασίας για τη διαχείριση των δικτύων μεταφοράς διασφαλίζεται από το νέο νόμο (δεν έχει ψηφιστεί ακόμη) για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, καθώς προβλέπει ότι το Δημόσιο ασκεί τον έλεγχο με περιορισμένα ποσοστά συμμετοχής.
Στο πλαίσιο αυτό το ελληνικό Δημόσιο θα πουλήσει:
* Ξεχωριστά το 55% (αντί του 32%) της Δημόσιας Επιχείρησης Παροχής Αερίου και το 31% του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου μέσα στο δ' τρίμηνο του 2011.
* Ολόκληρη τη συμμετοχή (35,5% τρέχουσας αξίας 710 εκατ. ευρώ) που διατηρεί σήμερα στον όμιλο Ελληνικά Πετρέλαια. Η πώληση προγραμματίζεται για το δεύτερο τρίμηνο του 2012.
* Το 17% της ΔΕΗ ή και ξεχωριστά περιουσιακά στοιχεία της Επιχείρησης. Τέτοια εκτιμάται πως θα μπορούσαν να είναι μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, ή και οι υπό σύσταση θυγατρικές της ΔΕΗ στο Δίκτυο Μεταφοράς και Δίκτυο Διανομής.
Τέλος 2012, η ΔΕΗ
Οι συγκεκριμένες ενέργειες προγραμματίζονται για το τρίτο τρίμηνο του 2012.
* Το 55,2% της ΛΑΡΚΟ, επίσης μέχρι το τέλος του 2011.
* Την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα» μέσω εταιρείας ειδικού σκοπού, το α' τρίμηνο του 2013.
* Επίσης θα πουλήσει μεταλλευτικά δικαιώματα για εξορύξεις (δ' τρίμηνο 2012 και γ' τρίμηνο 2013).
Η πρόβλεψη για πλήρη αποκρατικοποίηση των Ελληνικών Πετρελαίων, που ελέγχονται σήμερα κατά πλειοψηφία (41,2%) από τον όμιλο Λάτση (Paneuropean Oil and Industrial), πιθανώς θα σηματοδοτήσει την εξαγορά του συνόλου των μετοχών της εταιρείας, εκτός αν ο όμιλος αποφασίσει διαφορετικά.
Η επιλογή να πουληθούν ξεχωριστά η ΔΕΠΑ από την 100% θυγατρική ΔΕΣΦΑ, αλλάζει τα δεδομένα που επικρατούσαν μέχρι σήμερα. Η αξία της ΔΕΠΑ λογικά θα μειωθεί αφού της απομένει η εμπορική δραστηριότητα και η συμμετοχή της σε υπό σχεδιασμό αγωγούς, αλλά το Δημόσιο θα εισπράξει περισσότερα βγάζοντας στο σφυρί τον διαχειριστή του εθνικού συστήματος μεταφοράς αερίου και της Ρεβυθούσας. Θα κρατήσει μόνο το 10% της ΔΕΠΑ και το 34% του ΔΕΣΦΑ.
Για την εξαγορά της ΔΕΠΑ έχουν ήδη εκδηλώσει, έμμεσα ή άμεσα, ενδιαφέρον η αζερική Socar, η ρωσική Gazprom, καθώς και ο όμιλος Μυτιληναίου, ενώ αδιευκρίνιστη παραμένει η στάση που θα κρατήσει ο όμιλος ΕΛΠΕ καθώς, όντας ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος στη ΔΕΠΑ με 35%, δεν αναμένεται να μείνει απαθής.
Ανάλογο μερίδιο πρακτικά ελέγχουν τα ΕΛΠΕ και στον ΔΕΣΦΑ (100% θυγατρική της ΔΕΠΑ), κάτι που σημαίνει ότι έμμεσα ο όμιλος Λάτση έχει «λαμβάνειν» αποζημίωση και από τον ενδεχόμενο μετοχικό διαχωρισμό των δύο επιχειρήσεων. Υποψήφιοι επενδυτές για τον διαχειριστή φυσικού αερίου δεν μπορούν λόγω νομικών περιορισμών να είναι παρά μόνον τράπεζες ή ασφαλιστικά ταμεία.
Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΗ, η εικόνα αρχίζει να ξεκαθαρίζει, αν και η κυβέρνηση επέλεξε να την αφήσει τελευταία στη σειρά των μεγάλων αποκρατικοποιήσεων, ώστε να αποφύγει μια ισχυρή σύγκρουση με το συνδικάτο της ΓΕΝΟΠ. Πλέον, στο 17% του προς πώληση μεριδίου, που σε σημερινές τιμές δεν «αξίζει» πάνω από 377 εκατ. ευρώ, προστίθεται επίσημα και η πρόβλεψη για πώληση «επιμέρους περιουσιακών στοιχείων».
Πρακτικά δηλαδή τίθενται οι βάσεις ώστε να υιοθετηθούν οι ανάλογες προτάσεις Σαμαρά και μέσα στην επόμενη διετία να εκχωρηθούν σε ιδιώτες μερίδια από την εταιρεία διαχείρισης του δικτύου μεταφοράς, το οποίο σήμερα αποτιμάται σε πάνω από 2 δισ. ευρώ, ή ακόμη και αυτόνομων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής κ.ά.
του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΑ, από την εφημερίδα "Ελευθεροτυπία", 10/6/2011