Λιτότητα διαρκείας, σαρωτικές αποκρατικοποιήσεις ύψους 50 δισ. ευρώ, με αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας, πάγωμα και μειώσεις μισθών σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, αλλά και νέο ασφαλιστικό, σηματοδοτούν για την Ελλάδα οι αποφάσεις που πήραν οι Ευρωπαίοι ηγέτες στη Σύνοδο Κορυφής που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή.
Ως αντάλλαγμα, δόθηκε στην Ελλάδα παράταση (επιμήκυνση) 7,5 ετών για την αποπληρωμή του δανείου των 110 δισ. ευρώ (ώς το 2023), με χαμηλότερο επιτόκιο κατά 1% (στο 4,2%), ενώ είναι αδιευκρίνιστο αν και πώς θα μπορεί να βοηθηθεί η χώρα μας από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό σταθερότητας, ο οποίος θα διαθέτει 440 δισ. ευρώ για να αγοράζει κρατικά ομόλογα από τις χώρες της ευρωζώνης που αντιμετωπίζουν «κρίση χρέους» και λόγω των υψηλών επιτοκίων (σπρεντ) αδυνατούν να δανειστούν από την αγορά.
Οι αποφάσεις εντάσσονται στο σύμφωνο ανταγωνιστικότητας για το ευρώ που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ενωση για να αντιμετωπίσει τη λεγόμενη «κρίση χρέους» στην Ευρωζώνη και να αμυνθεί στους κερδοσκόπους που ποντάρουν στη χρεοκοπία των ανίσχυρων οικονομικά χωρών, όπως η Ελλάδα.
Όμως οι λεπτομέρειες αυτού του συμφώνου θα συζητηθούν εκ νέου στις 24/25 Μαρτίου, με στόχο την τελική συμφωνία. Εκεί η κυβέρνηση θα πρέπει πλέον να πάει με συγκεκριμένα μέτρα για τη μείωση του χρέους και κυρίως με τη λίστα των αποκρατικοποιήσεων και της δημόσιας περιουσίας από την οποία θα αντληθούν τα 50 δισ. ευρώ ώς το 2015.
Αυξήσεις σε επιδόματα, αλλά για λίγους και εκλεκτούς του Δημοσίου προβλέπει τροπολογία - προσθήκη στο φορολογικό νομοσχέδιο!
Αφορά το προσωπικό που αποσπάται ή μετακινείται σε ειδικές υπηρεσίες. Αν οι αποδοχές τους είναι μικρότερες από αυτές που έπαιρναν στην οργανική τους θέση, τότε θα γίνεται αύξηση του ειδικού επιδόματος, μέχρι του ύψους των αρχικών τους αποδοχών! Σε μια εποχή που η κυβέρνηση κατατρομοκρατεί τον κόσμο με το «σκιάχτρο» της χρεοκοπίας, ορισμένα στελέχη της εξακολουθούν να σκέφτονται με την πελατειακή λογική του παρελθόντος!
Φαίνεται ότι στην εποχή του δρεπανηφόρου μνημονίου οι περικοπές μισθών και συντάξεων δεν ισχύουν για όλους, αφού για λίγους και εκλεκτούς, φροντίζουν ακόμη και για την αύξηση επιδομάτων ώστε ο μισθός τους να μείνει αλώβητος αν τυχόν και μετακινηθούν σε θέση όπου μπορεί το κράτος να τους δίνει λιγότερα!
Και δυστυχώς, όσοι δε θέλουν να χαλάνε χατίρια, το κάνουν με τρόπο που εξοργίζει τους χαμηλόμισθους ιδιωτικούς και δημοσίους υπαλλήλους όπως και τους χαμηλοσυνταξιούχους, που το μηνιάτικο που τους έκοψαν δεν τους φτάνει για να πληρώσουν τα πάγια έξοδά τους. Ιδού λοιπόν πώς γίνεται και ορισμένοι υπάλληλοι του Δημοσίου μπορούν και κατοχυρώνουν αυξήσεις στα ειδικά επιδόματα:
Το άρθρο 45 του φορολογικού νομοσχεδίου αντικαθιστά διάταξη του νόμου 3614/2007. Η νέα διατύπωση λέει ότι το προσωπικό που αποσπάται ή μετακινείται στις ειδικές υπηρεσίες του δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα (σ.σ. κυρίως οι οικονομικές υπηρεσίες όπως διαχειριστικές αρχές, για τα κοινοτικά κονδύλια, ΜΟΔ, κ.ά.) λαμβάνει «όλες τις αποδοχές της οργανικής θέσης (σ.σ. θέση από την οποία προέρχονται) συμπεριλαμβανομένων και των πάσης φύσεως και με οποιαδήποτε ονομασία ειδικών επιδομάτων με τις προϋποθέσεις καταβολής τους».
Στην υπηρεσία όπου πάει ο μετακινούμενος/αποσπασθείς υπάλληλος, μπορεί να επιλέξει αν θέλει να παίρνει τα επιδόματα της οργανικής του θέσης ή το ειδικό επίδομα. Αν όμως οι αποδοχές του είναι μικρότερες, τότε όπως λέει η επίμαχη διάταξη, το ειδικό επίδομα αυξάνεται μέχρι να καλύψει τη διαφορά! Ιδού πώς το διατυπώνει η επίμαχη τροποποιητική παράγραφος: «Στην περίπτωση που οι αποδοχές των εν λόγω υπαλλήλων, συμπεριλαμβανομένου και του ειδικού επιδόματος, υπολείπονται του συνόλου των αποδοχών που δικαιούνται στην οργανική θέση, το ειδικό επίδομα αυξάνεται μέχρι το ύψος των αποδοχών αυτών»!
Υ.Γ.: Εύγε και πάλι εύγε. Αλλωστε λεφτά υπάρχουν. Των άλλων.
Το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση των δεσμεύσεων της ελληνικής πλευράς θα παρουσιάσει στους Ευρωπαίους εταίρους ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου, στις συνεδριάσεις των Συμβουλίων Eurogroup και Ecofin, σήμερα και αύριο στις Βρυξέλλες.
Στο συμβούλιο του Ecofin, θα συζητηθεί η τρέχουσα οικονομική κατάσταση της Ευρώπης καθώς και οι οικονομικές προβλέψεις για το 2011. Επί τάπητος θα τεθούν νομικές προτάσεις για την οικονομική διακυβέρνηση. Συγκεκριμένα, θα συζητηθεί η τροποποίηση των κανονισμών για το Σύμφωνο Σταθερότητας, ενώ θα υπάρξουν συζητήσεις για τη δημιουργία κανονισμών όσον αφορά την εφαρμογή της δημοσιονομικής επιτήρησης στην ευρωζώνη, την πρόληψη και διόρθωση μακροοικονομικών ανισορροπιών, την επιβολή μέτρων με σκοπό τη διόρθωση των υπερβολικών μακροοικονομικών ανισορροπιών στην ευρωζώνη.
«Το Ελληνικό είναι το όχημα που μπορεί να αναβαθμίσει την Αττική σαν σύνολο και να δείξει ότι η Ελλάδα μπορεί να κάνει κάτι», δηλώνει σε συνέντευξή του στο «Βήμα της Κυριακής» ο υπουργός Επικρατείας Χάρης Παμπούκης.
Ο κ. Παμπούκης δεν προκρίνει διαγωνιστική διαδικασία, καθώς αφενός το Κατάρ έχει διαμηνύσει ότι δεν θα συμμετάσχει και αφετέρου γιατί ένας διαγωνισμός μπορεί να «μπλοκάρει» το έργο για χρόνια.
Υπογραμμίζει ότι «η διαφάνεια μπορεί να διασφαλιστεί με πρόσκληση ανοιχτού ενδιαφέροντος, με εγγυήσεις και διεθνή σύμβαση που προσφέρει μεγαλύτερη εξασφάλιση για τα συμφέροντα του Δημοσίου», ενώ τονίζει ότι η διεθνής σύμβαση θα κατατεθεί στη Βουλή και η κυβέρνηση θα επιδιώξει τη μέγιστη δυνατή συναίνεση.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΜΑΣ
Ολοι οι μισθοί στην Ε.Ε. συνδέονται με την παραγωγικότητα. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και όταν πάει καλά μια επιχείρηση θα επιτρέπονται αυξήσεις που δεν θα βάζουν σε κίνδυνο τη μετέπειτα πορεία της. Στο εξής θα παρακολουθείται το κόστος εργασίας
ανά µονάδα προϊόντος (ΚΕΑΜΠ). Για παράδειγμα, αν ένα προϊόν στοιχίζει φθηνότερα στις περισσότερες χώρες τότε θα πρέπει να προσαρμοστούν όλες οι υπόλοιπες είτε μειώνοντας το μη μισθολογικό κόστος (όπως εισφορές και άλλες κρατήσεις), είτε κόβοντας μισθούς.
Ως αντάλλαγμα, δόθηκε στην Ελλάδα παράταση (επιμήκυνση) 7,5 ετών για την αποπληρωμή του δανείου των 110 δισ. ευρώ (ώς το 2023), με χαμηλότερο επιτόκιο κατά 1% (στο 4,2%), ενώ είναι αδιευκρίνιστο αν και πώς θα μπορεί να βοηθηθεί η χώρα μας από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό σταθερότητας, ο οποίος θα διαθέτει 440 δισ. ευρώ για να αγοράζει κρατικά ομόλογα από τις χώρες της ευρωζώνης που αντιμετωπίζουν «κρίση χρέους» και λόγω των υψηλών επιτοκίων (σπρεντ) αδυνατούν να δανειστούν από την αγορά.
Οι αποφάσεις εντάσσονται στο σύμφωνο ανταγωνιστικότητας για το ευρώ που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ενωση για να αντιμετωπίσει τη λεγόμενη «κρίση χρέους» στην Ευρωζώνη και να αμυνθεί στους κερδοσκόπους που ποντάρουν στη χρεοκοπία των ανίσχυρων οικονομικά χωρών, όπως η Ελλάδα.
Όμως οι λεπτομέρειες αυτού του συμφώνου θα συζητηθούν εκ νέου στις 24/25 Μαρτίου, με στόχο την τελική συμφωνία. Εκεί η κυβέρνηση θα πρέπει πλέον να πάει με συγκεκριμένα μέτρα για τη μείωση του χρέους και κυρίως με τη λίστα των αποκρατικοποιήσεων και της δημόσιας περιουσίας από την οποία θα αντληθούν τα 50 δισ. ευρώ ώς το 2015.
Αυξήσεις σε επιδόματα, αλλά για λίγους και εκλεκτούς του Δημοσίου προβλέπει τροπολογία - προσθήκη στο φορολογικό νομοσχέδιο!
Αφορά το προσωπικό που αποσπάται ή μετακινείται σε ειδικές υπηρεσίες. Αν οι αποδοχές τους είναι μικρότερες από αυτές που έπαιρναν στην οργανική τους θέση, τότε θα γίνεται αύξηση του ειδικού επιδόματος, μέχρι του ύψους των αρχικών τους αποδοχών! Σε μια εποχή που η κυβέρνηση κατατρομοκρατεί τον κόσμο με το «σκιάχτρο» της χρεοκοπίας, ορισμένα στελέχη της εξακολουθούν να σκέφτονται με την πελατειακή λογική του παρελθόντος!
Φαίνεται ότι στην εποχή του δρεπανηφόρου μνημονίου οι περικοπές μισθών και συντάξεων δεν ισχύουν για όλους, αφού για λίγους και εκλεκτούς, φροντίζουν ακόμη και για την αύξηση επιδομάτων ώστε ο μισθός τους να μείνει αλώβητος αν τυχόν και μετακινηθούν σε θέση όπου μπορεί το κράτος να τους δίνει λιγότερα!
Και δυστυχώς, όσοι δε θέλουν να χαλάνε χατίρια, το κάνουν με τρόπο που εξοργίζει τους χαμηλόμισθους ιδιωτικούς και δημοσίους υπαλλήλους όπως και τους χαμηλοσυνταξιούχους, που το μηνιάτικο που τους έκοψαν δεν τους φτάνει για να πληρώσουν τα πάγια έξοδά τους. Ιδού λοιπόν πώς γίνεται και ορισμένοι υπάλληλοι του Δημοσίου μπορούν και κατοχυρώνουν αυξήσεις στα ειδικά επιδόματα:
Το άρθρο 45 του φορολογικού νομοσχεδίου αντικαθιστά διάταξη του νόμου 3614/2007. Η νέα διατύπωση λέει ότι το προσωπικό που αποσπάται ή μετακινείται στις ειδικές υπηρεσίες του δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα (σ.σ. κυρίως οι οικονομικές υπηρεσίες όπως διαχειριστικές αρχές, για τα κοινοτικά κονδύλια, ΜΟΔ, κ.ά.) λαμβάνει «όλες τις αποδοχές της οργανικής θέσης (σ.σ. θέση από την οποία προέρχονται) συμπεριλαμβανομένων και των πάσης φύσεως και με οποιαδήποτε ονομασία ειδικών επιδομάτων με τις προϋποθέσεις καταβολής τους».
Στην υπηρεσία όπου πάει ο μετακινούμενος/αποσπασθείς υπάλληλος, μπορεί να επιλέξει αν θέλει να παίρνει τα επιδόματα της οργανικής του θέσης ή το ειδικό επίδομα. Αν όμως οι αποδοχές του είναι μικρότερες, τότε όπως λέει η επίμαχη διάταξη, το ειδικό επίδομα αυξάνεται μέχρι να καλύψει τη διαφορά! Ιδού πώς το διατυπώνει η επίμαχη τροποποιητική παράγραφος: «Στην περίπτωση που οι αποδοχές των εν λόγω υπαλλήλων, συμπεριλαμβανομένου και του ειδικού επιδόματος, υπολείπονται του συνόλου των αποδοχών που δικαιούνται στην οργανική θέση, το ειδικό επίδομα αυξάνεται μέχρι το ύψος των αποδοχών αυτών»!
Υ.Γ.: Εύγε και πάλι εύγε. Αλλωστε λεφτά υπάρχουν. Των άλλων.
Το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση των δεσμεύσεων της ελληνικής πλευράς θα παρουσιάσει στους Ευρωπαίους εταίρους ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου, στις συνεδριάσεις των Συμβουλίων Eurogroup και Ecofin, σήμερα και αύριο στις Βρυξέλλες.
Στο συμβούλιο του Ecofin, θα συζητηθεί η τρέχουσα οικονομική κατάσταση της Ευρώπης καθώς και οι οικονομικές προβλέψεις για το 2011. Επί τάπητος θα τεθούν νομικές προτάσεις για την οικονομική διακυβέρνηση. Συγκεκριμένα, θα συζητηθεί η τροποποίηση των κανονισμών για το Σύμφωνο Σταθερότητας, ενώ θα υπάρξουν συζητήσεις για τη δημιουργία κανονισμών όσον αφορά την εφαρμογή της δημοσιονομικής επιτήρησης στην ευρωζώνη, την πρόληψη και διόρθωση μακροοικονομικών ανισορροπιών, την επιβολή μέτρων με σκοπό τη διόρθωση των υπερβολικών μακροοικονομικών ανισορροπιών στην ευρωζώνη.
«Το Ελληνικό είναι το όχημα που μπορεί να αναβαθμίσει την Αττική σαν σύνολο και να δείξει ότι η Ελλάδα μπορεί να κάνει κάτι», δηλώνει σε συνέντευξή του στο «Βήμα της Κυριακής» ο υπουργός Επικρατείας Χάρης Παμπούκης.
Ο κ. Παμπούκης δεν προκρίνει διαγωνιστική διαδικασία, καθώς αφενός το Κατάρ έχει διαμηνύσει ότι δεν θα συμμετάσχει και αφετέρου γιατί ένας διαγωνισμός μπορεί να «μπλοκάρει» το έργο για χρόνια.
Υπογραμμίζει ότι «η διαφάνεια μπορεί να διασφαλιστεί με πρόσκληση ανοιχτού ενδιαφέροντος, με εγγυήσεις και διεθνή σύμβαση που προσφέρει μεγαλύτερη εξασφάλιση για τα συμφέροντα του Δημοσίου», ενώ τονίζει ότι η διεθνής σύμβαση θα κατατεθεί στη Βουλή και η κυβέρνηση θα επιδιώξει τη μέγιστη δυνατή συναίνεση.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΜΑΣ
Ολοι οι μισθοί στην Ε.Ε. συνδέονται με την παραγωγικότητα. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και όταν πάει καλά μια επιχείρηση θα επιτρέπονται αυξήσεις που δεν θα βάζουν σε κίνδυνο τη μετέπειτα πορεία της. Στο εξής θα παρακολουθείται το κόστος εργασίας
ανά µονάδα προϊόντος (ΚΕΑΜΠ). Για παράδειγμα, αν ένα προϊόν στοιχίζει φθηνότερα στις περισσότερες χώρες τότε θα πρέπει να προσαρμοστούν όλες οι υπόλοιπες είτε μειώνοντας το μη μισθολογικό κόστος (όπως εισφορές και άλλες κρατήσεις), είτε κόβοντας μισθούς.
Η Ελλάδα ανήκει στην κατηγορία των χωρών που έχει μεγάλο μη μισθολογικό κόστος (οι εισφορές και οι κρατήσεις «τρώνε» σχεδόν το 45% του μισθού) και στην περίπτωση που προχωρήσει σε μείωση των εισφορών τότε έρχεται αυτόματα και η μείωση των συντάξεων, αφού τα ταμεία θα εισπράττουν λιγότερα χρήματα.
Σε κάθε χώρα θα αξιολογείται το κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος τόσο στο σύνολο της οικονομίας όσο και για κάθε µείζονα κλάδο (µεταποίηση, υπηρεσίες, καθώς και κλάδοι εµπορεύσιµων και µη αγαθών). «Μεγάλες και διαρκείς αυξήσεις µπορούν να οδηγήσουν στη διάβρωση της ανταγωνιστικότητας», αναφέρεται στο Σύμφωνο για το ευρώ και προτείνεται:
* επανεξέταση του τρόπου καθορισµού των µισθών, τηρουµένης παράλληλα της αυτονοµίας των κοινωνικών εταίρων στη διαδικασία των συλλογικών διαπραγµατεύσεων,
* μέριµνα ώστε οι µισθολογικές συµφωνίες στον δηµόσιο τοµέα να στηρίζουν τις προσπάθειες που καταβάλλονται στον ιδιωτικό τοµέα ως προς την ανταγωνιστικότητα. Ειδικά για το δημόσιο, αυτή η «προτροπή» σημαίνει μείωση αποδοχών.
Επίσης προτείνονται νέες αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς για την αύξηση της ευελιξίας, τη µείωση της αδήλωτης εργασίας και την αύξηση της συµµετοχής στην αγορά εργασίας.
Σε κάθε χώρα θα αξιολογείται το κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος τόσο στο σύνολο της οικονομίας όσο και για κάθε µείζονα κλάδο (µεταποίηση, υπηρεσίες, καθώς και κλάδοι εµπορεύσιµων και µη αγαθών). «Μεγάλες και διαρκείς αυξήσεις µπορούν να οδηγήσουν στη διάβρωση της ανταγωνιστικότητας», αναφέρεται στο Σύμφωνο για το ευρώ και προτείνεται:
* επανεξέταση του τρόπου καθορισµού των µισθών, τηρουµένης παράλληλα της αυτονοµίας των κοινωνικών εταίρων στη διαδικασία των συλλογικών διαπραγµατεύσεων,
* μέριµνα ώστε οι µισθολογικές συµφωνίες στον δηµόσιο τοµέα να στηρίζουν τις προσπάθειες που καταβάλλονται στον ιδιωτικό τοµέα ως προς την ανταγωνιστικότητα. Ειδικά για το δημόσιο, αυτή η «προτροπή» σημαίνει μείωση αποδοχών.
Επίσης προτείνονται νέες αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς για την αύξηση της ευελιξίας, τη µείωση της αδήλωτης εργασίας και την αύξηση της συµµετοχής στην αγορά εργασίας.
Η απασχόληση θα αξιολογείται από το αν αυξάνονται οι μειώνονται οι μακροχρόνια (άνω των 12 μηνών) άνεργοι και από το αν μεγαλώνει η μειώνεται το ποσοστό των νέων που αναζητούν για πρώτη φορά εργασία. Και στους δύο αυτούς δείκτες, η Ελλάδα υστερεί.
Η μακροχρόνια ανεργία ξεπερνά το 25% και η ανεργία των νέων αγγίζει το 40%. Ωστόσο, στο κείμενο των συμπερασμάτων της Συνόδου, γίνεται και αναφορά σε μείωση της φορολογίας στα χαμηλά εισοδήματα ώστε να είναι συμφέρουσα η εργασία. Αναφέρεται επί λέξει ότι ανάμεσα στα μέτρα για την τόνωση της απασχόλησης περιλαμβάνονται «φορολογικές µεταρρυθµίσεις, όπως µείωση της φορολόγησης του εργατικού εισοδήµατος, ώστε να καταστεί συµφέρουσα η εργασία, διατηρουµένων των συνολικών φορολογικών εσόδων και λήψη µέτρων για τη διευκόλυνση της συµµετοχής ενός δεύτερου µέλους της οικογένειας στο εργατικό δυναµικό».
Με το Σύμφωνο για το ευρώ, τα ασφαλιστικά συστήματα θα πρέπει να συμβάλουν στη μείωση του χρέους. Αυτό σημαίνει: Μείωση των συντάξεων και μείωση των παροχών υγείας. Ταυτόχρονα, η ηλικία συνταξιοδότησης συνδέεται με το προσδόκιμο επιβίωσης.
Με το Σύμφωνο για το ευρώ, τα ασφαλιστικά συστήματα θα πρέπει να συμβάλουν στη μείωση του χρέους. Αυτό σημαίνει: Μείωση των συντάξεων και μείωση των παροχών υγείας. Ταυτόχρονα, η ηλικία συνταξιοδότησης συνδέεται με το προσδόκιμο επιβίωσης.
Όσο περισσότερο ζούμε, τόσο αργότερα θα βγαίνουμε στη σύνταξη. Σε γενικές γραμμές τα όσα λέει το «Σύμφωνο» για τις συντάξεις, έχουν ήδη ψηφιστεί με το νόμο 3863/10 των Λοβέρδου - Κουτρουμάνη. Όμως η σύνδεση της ηλικίας συνταξιοδότησης με το προσδόκιμο θα αρχίσει να εφαρμόζεται από το 2021. Είναι λοιπόν πιθανό στις 25 Μαρτίου να αποφασιστεί η εφαρμογή της εν λόγω διάταξης του ασφαλιστικού νόμου πολύ νωρίτερα. Όμως το κείμενο του Συμφώνου δίνει και μια εναλλακτική επιλογή, καθώς λέει ότι αν δεν συνδεθεί η ηλικία συνταξιοδότησης με το προσδόκιµο ζωής, τότε θα πρέπει να επιβληθεί αύξηση των εισφορών. Ο λόγος είναι ότι είτε με τη μια (αύξηση του ορίου ηλικίας για σύνταξη) είτε με την άλλη περίπτωση (καμία αύξηση στα όρια, αλλά μεγαλύτερες εισφορές) θα πρέπει να υπάρχουν λεφτά στα ταμεία.
Σε κάθε περίπτωση όμως τίθεται εκ νέου αυστηροί περιορισμοί στα συστήματα πρόωρης συνταξιοδότησης σε συνδυασμό με κίνητρα για την απασχόληση των εργαζοµένων προχωρηµένης ηλικίας (ιδίως στην οµάδα ηλικίας άνω των 55 ετών).
του Κώστα Κατίκου, από την εφημερίδα "Αδέσμευτος Τύπος", 14/3/2011
Σε κάθε περίπτωση όμως τίθεται εκ νέου αυστηροί περιορισμοί στα συστήματα πρόωρης συνταξιοδότησης σε συνδυασμό με κίνητρα για την απασχόληση των εργαζοµένων προχωρηµένης ηλικίας (ιδίως στην οµάδα ηλικίας άνω των 55 ετών).
του Κώστα Κατίκου, από την εφημερίδα "Αδέσμευτος Τύπος", 14/3/2011