Σχεδιάζονται: πενταψήφια γραµµή δηµότη, συνταγογράφηση φαρµάκων στα ΚΑΠΗ
Σαφείς κατευθύνσεις έχουν δοθεί βάσει του «οδικού χάρτη» για την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών ώστε σταδιακά να ανταποκριθούν οι δήµοι στα νέα καθήκοντά τους, καθώς και για την προώθηση µιας σειράς διαδικασιών – από τις νέες σφραγίδες κάθε δήµου µέχρι τα ηλεκτρονικά αρχεία και µητρώα – που απαιτούνται.
Τα βασικά βήµατα που προβλέπονται ώστε να διασφαλιστεί η οµαλή µετάβαση στις νέες διοικητικές δοµές των δήµων και να αρχίσει η προετοιµασία για τηνκαθιέρωση νέων λειτουργιών και τη διαµόρφωση των απαιτούµενων υποδοµών, είναι τα εξής:
1. Ενοποίηση βάσεων δεδοµένων
Κλειδίγια ναλειτουργήσει ένας νέος δήµος θεωρείταιαπό το υπουργείο Εσωτερικών η ενοποίηση όλωντων µητρώωνκαι των συστηµάτων που διαθέτει. Ηδη η διαδικασία αυτή έχει αρχίσει προκειµένου µετην ανάληψη των καθηκόντων των δηµοτικών αρχώννα υπάρχειενιαία καταγραφή των δεδοµένων κάθε δήµου.
Προτεραιότητα δίνεται στην «οµογενοποίηση»όλων των οικονοµικών στοιχείων τουνέου δήµου (δαπάνες προµηθειών, έργων, µελετών κ.ά. καθώς και των εσόδων), των διοικητικώνδεδοµένων (όπως είναι έναρξη τήρησης ενιαίου πρωτοκόλλου, στοιχεία ανθρώπινου δυναµικού και µισθοδοσία υπαλλήλων), αλλά και των µητρώων δηµοτικής κατάστασης (δηµοτολόγια, δεδοµένα ληξιαρχείων, µητρώων αρρένων) που πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί µέχρι τις πρώτες ηµέρες του2011. Αντιστοίχως,δίνεται προθεσµία έως το τέλος Φεβρουαρίου 2011 για τηνανασύνταξη των εκλογικών καταλόγων,καθώς και την απογραφή όλων των περιουσιακών στοιχείων των νέων δήµων.
2. Αναδιάρθρωση των υπηρεσιών
Το πρώτο εξάµηνο του2011, οι νέοι δήµοι θα πρέπει να καταρτίσουν τους Οργανισµούς Εσωτερικής Υπηρεσίας, οι οποίοι θα ανταποκρίνονται στις αυξηµένες αρµοδιότητεςκαι ανάγκες τους. Στο πλαίσιο αυτό, στόχος είναι και σε αυτήτη φάση η εξυπηρέτηση του πολίτη όσοτο δυνατόν εγγύτερα στον τόπο κατοικίας του.
Προκειµένου νακαλυφθεί ο στόχος προβλέπεται ησύσταση αποκεντρωµένων υποδοµών και συγκεκριµένα:
- Υπηρεσία ΚΕΠ. n Υπηρεσία Καθαριότητας. n Υπηρεσία ∆ιοικητικών Θεµάτων (δηµοτολόγιο, ληξιαρχείο, έκδοση πιστοποιητικών κ.ά.).
- Υπηρεσία Οικονοµικών Θεµάτων (είσπραξη εξόδων, βεβαίωση προστίµων).
- Υπηρεσία Συντήρησης Υποδοµών (ύδρευση, άρδευση, ηλεκτροφωτισµοός).
- Υπηρεσία ∆ηµοτικής Αστυνοµίας. Παράλληλα, µέσωαποκεντρωµένων παραρτηµάτων των νοµικών προσώπων πουθα διαθέτει οδήµος, θαπαρέχονται προς τουςπολίτες όλες οι κοινωνικές υπηρεσίες (π.χ. Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΑΠΗ, δοµές παιδικής φροντίδας). Ειδικά σε ορισµένες περιοχές κάποιων δήµων και ανάλογα µε τις ιδιαιτερότητές τουςθα υπάρχουν και άλλες αποκεντρωµένες υπηρεσίες όπως τουριστική πληροφόρηση σε παραλιακές ή ορεινές περιοχές και αγροτική πληροφόρηση σε αγροτικές περιοχές.
3. Δηµιουργία νέων, σύγχρονων δοµών
Προβλέπεται η δηµιουργία νέων υπηρεσιών για τους πολίτες προκειµένου να επιταχυνθεί και διευκολυνθεί η εξυπηρέτησή τους. Βασικόεργαλείο θα αποτελέσουν τα 1.000 e-ΚΕΠ που θα συσταθούν εντός του 2011 και θαεξασφαλίσουν τηνπαροχή διοικητικών υπηρεσιών όσο το δυνατό πιοκοντά στον πολίτη ώστε να επιτευχθεί «άρση της απόστασης» ανάµεσα σε αυτόν και τις κεντρικές διοικητικές υπηρεσίες.
Ανάλογη πρόβλεψη υπάρχει, π.χ., για τη δηµιουργία Πενταψήφιας Τηλεφωνικής Γραµµής Δηµότη. Με απόφαση δηµάρχου µπορεί να τεθεί σε λειτουργία ειδική πενταψήφια τηλεφωνική γραµµή(π.χ. η Γραµµή Δηµότη 15321). Στη γραµµή αυτή µπορούν να απευθύνονται οι δηµότες και οι κάτοικοι της πόλης για κάθε ζήτηµα καθηµερινότητας που τους απασχολεί και αφορά τοµείς ευθύνης του δήµου.
Ζητήµατα όπως λακκούβες που πρέπεινα κλείσουν, λαµπτήρες που έχουν καεί και πρέπει να αλλάξουν, εγκαταλειµµένα αυτοκίνητα που πρέπει να αποσυρθούν, ενηµέρωσηγια τις πολιτιστικές εκδηλώσεις, τα αθλητικά τµήµατα, το δηµοτικό ιατρείο κ.ά. µπορούν να καταγραφτούν και να επιλυθούν µέσω της γραµµής αυτής και της άµεσης ενηµέρωσης και πληροφόρησης των πολιτών.
Στις καινοτοµίες που προτείνεται να υιοθετηθούν περιλαµβάνεται και η συνταγογράφηση φαρµάκων στα ΚΑΠΗ. Με τη σύµπραξη των ΚΑΠΗ µε γιατρούς από τα ασφαλιστικά ταµεία όπως το ΙΚΑ, ο ΟΑΕΕ, ο ΟΓΑ, το ΝΑΤ, ο ΟίκοςΝαύτου, ο ΟΠΑΔ κ.ά., θα µπορείνα γίνειη συνταγογράφηση των ασφαλισµένων τους στα οικείαπαραρτήµατα των ΚΑΠΗ. Με τη διαδικασία αυτή θα µειωθεί δραστικά η ταλαιπωρία των ηλικιωµένων, καθώς αποφεύγεται η αναµονή της συνταγογράφησης των φαρµάκων τους στα ασφαλιστικά καταστήµατα.
Μία από τις ιδέες για τις λειτουργίες ενός σύγχρονου δήµου είναι επίσης η δηµιουργία Αποκεντρωµένης Υπηρεσίας Ληξιαρχείου στα τοπικά µαιευτήρια. Η υπηρεσία θα εδρεύει στα µαιευτήρια καιέχει στόχο την άµεση αποστολή και παράδοση πιστοποιητικών και άλλων δηµοσίων εγγράφων(π.χ. ληξιαρχικών πράξεων γέννησης). Μετη δηµιουργία αυτής της υπηρεσίας περιορίζεται η ταλαιπωρία των πολιτών καθώς δεν θα χρειάζεταινα µεταβούν στο Ληξιαρχείο τουδήµου τις ώρες και ηµέρες λειτουργίας του, ενώ σε κάθε περίπτωση η χρήση της υπηρεσίας θα είναι προαιρετική.
«Εκκλησία του Δήµου» και «Συµπαραστάτης» του πολίτη
Μια σειρα νέων οργάνων προβλέπεται να λειτουργήσουν στους δήµους, προκειµένου να ενισχύσουν την επικοινωνία µε τους πολίτες και τη διαβούλευση µε διάφορες κοινωνικές οµάδες. Εντός δύο µηνών από την εγκατάσταση των νέων δηµοτικών αρχών πρέπει να συσταθεί σε δήµους άνω των 10.000 κατοίκων η Δηµοτική Επιτροπή Διαβούλευσης.
Θα αποτελείται από 25 έως 50 µέλη, µεταξύ των οποίων τοπικοί εµπορικοί και επαγγελµατικοί σύλλογοι και οργανώσεις, επιστηµονικοί φορείς, τοπικές οργανώσεις εργαζοµένων και εργοδοτών, δηµοτικοί υπάλληλοι, ενώσεις και σύλλογοι γονέων, αθλητικοί και πολιτιστικοί φορείς, εθελοντικές οργανώσεις, δηµότες κ.ά. Στις συνεδριάσεις µπορεί να κληθούν να πάρουν µέρος και εκπρόσωποι κρατικών αρχών, πολιτικών κοµµάτων και οι επικεφαλής των δηµοτικών παρατάξεων.
Έργο της Επιτροπής είναι να γνωµοδοτεί στο Δηµοτικό Συµβούλιο για το επιχειρησιακό καιτεχνικό πρόγραµµα, τα αναπτυξιακά προγράµµατα και τα προγράµµατα δράσης του δήµου, να ασχολείται µε θέµατα τοπικού ενδιαφέροντος, για τα οποία µεταξύ άλλων θα διατυπώνει γνώµη ώστε να επιλύονται τοπικά προβλήµατα και να αξιοποιούνται αναπτυξιακές δυνατότητες και προγράµµατα.
Αντίστοιχο χρονοδιάγραµµα – µέσα δηλαδή στους πρώτους δύο µήνες του 2011 – δίνεται και για την καθιέρωση του Συµπαραστάτη του Δηµότη και της Επιχείρησης, που προβλέπεται για δήµους άνω των 20.000 κατοίκων. Ο Συµπαραστάτης, που θα επιλεγεί από το Δηµοτικό Συµβούλιο, πρέπει να είναι πρόσωπο κύρους µε αυξηµένη εµπειρία, ενώ απαγορεύεται να είναι αιρετός στην Αυτοδιοίκηση ή βουλευτής και δεν πρέπει να εµπίπτει στα ασυµβίβαστα όπως ορίζονται και για τους υποψήφιους δηµοτικούς συµβούλους.
Ο ρόλος του θα είναι να δέχεταικαταγγελίες από πολίτες και επιχειρήσεις σχετικά µε κακοδιοίκηση των υπηρεσιών του δήµου, των νοµικών του προσώπων και των δηµοτικών επιχειρήσεων και να αναλαµβάνει διαµεσολαβητική δράσηπροκειµένου να επιλυθούν τα προβλήµατά τους.
Ιδιαίτερη έµφαση δίνεται και στους µετανάστες και την ένταξή τουςστις τοπικές κοινωνίες. Για τον λόγο αυτό υπάρχει πρόβλεψη έως τα τέλη Μαρτίου 2011 να αρχίσουν να δραστηριοποιούνται τα Συµβούλια Ένταξης Μεταναστών, που θα αποτελούνται από 5 έως 11 µέλη ανάλογα µε το µέγεθος των δήµων και στα οποία θα µετέχουν δηµοτικοί σύµβουλοι, εκπρόσωποι µεταναστών και κοινωνικών φορέων.
Τα Συµβούλια θα έχουν γνωµοδοτικό ρόλο και καλούνται να καταγράφουν τα προβλήµατα των µεταναστών και την επαφή τους µε δηµόσιες και δηµοτικές υπηρεσίες, ενώ θα υποβάλλουν προτάσεις προς το Δηµοτικό Συµβούλιο για την ανάπτυξη συγκεκριµένων δράσεων, τη λήψη µέτρων για αντιµετώπιση προβληµάτων και τη διοργάνωση εκδηλώσεων ευαισθητοποίησης και ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής.
Συγχωνεύσεις και µετατάξεις υπαλλήλων
ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ στις 6.000 δηµοτικές επιχειρήσεις και νοµικά πρόσωπα (ΝΠΔΔ) που διαθέτουν οι δήµοι έρχονται µε το νέο έτος, καθώς οι δηµοτικές αρχές θα πρέπει µέσα στους δύο πρώτους µήνες του 2011 να έχουν προχωρήσει στη συγχώνευση ή κατάργηση της συντριπτικής τους πλειονότητας µε στόχο να παραµείνουν µόνο 1.500 επιχειρήσεις και ΝΠΔΔ. Ανατροπές θα φέρει η διαδικασία αυτή και στο προσωπικό των επιχειρήσεων, που υπολογίζεται σε 15.000 εργαζοµένους.
Σύµφωνα µε τις νέες ρυθµίσεις, κάθε δήµος µπορεί να διαθέτει µόνο δύο ΝΠΔΔ και ειδικότερα ένα για τους τοµείς κοινωνικής προστασίας, αλληλεγγύης και παιδείας, και ένα για τους τοµείς πολιτισµού, αθλητισµού και περιβάλλοντος. Αντιστοίχως, σε ό,τι αφορά τη λειτουργία δηµοτικών επιχειρήσεων επιτρέπεται να υπάρχει µία κοινωφελής επιχείρηση και µία δηµοτική επιχείρηση ύδρευσης αποχέτευσης, ενώ εφόσον ο δήµος διέθετε και πριν από τον «Καλλικράτη» αντίστοιχες δοµές, δίνεται δικαίωµα να διατηρήσει µία επιχείρηση για τη λειτουργία ραδιοφωνικού και τηλεοπτικού σταθµού, και µία δηµοτική ανώνυµη εταιρεία.
Έτσι, για παράδειγµα, οι επιχειρήσεις ύδρευσης που είχαν οι δήµοι που συνενώνονται, θα πρέπει µε τη σειρά τους να αποτελέσουν πλέον ενιαία δηµοτική επιχείρηση.
Παρόµοια διαδικασία προβλέπεται και για όλες τις οµοειδείς επιχειρήσεις. Οι συγχωνεύσεις των επιχειρήσεων γίνονται µε απόφαση του δηµοτικού συµβουλίου. Το µόνιµο προσωπικό και το προσωπικό αορίστου χρόνου που υπηρετεί σε αυτές µεταφέρεται στη νέα επιχείρηση ή ΝΠΔΔ. Σε περίπτωση που προκύπτει πλεονάζον προσωπικό, τότε µετατάσσεται αυτοδίκαια στις κεντρικές υπηρεσίες του δήµου.
Ειδικά για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων του δήµου, θα λειτουργούν για κάποιες κατηγορίες επιχειρήσεων και ΝΠΔΔ αποκεντρωµένα παραρτήµατα σε διάφορες περιοχές, από τα οποία θα παρέχονται πληροφορίες και υπηρεσίες για κάθε τοµέα δραστηριοτήτων. Ανάλογη πορεία συγχώνευσης θα ακολουθήσουν και οι σχολικές επιτροπές, οι οποίες περνάνε στη δικαιοδοσία των δήµων. Από το σύνολο των επιτροπών, που λειτουργούν στα νέα όρια κάποιου δήµου, θα παραµείνουν µόνο δύο και συγκεκριµένα µία για τις σχολικές µονάδες της Πρωτοβάθµιας Εκπαίδευσης και µία για τις µονάδες της Δευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης.
Εξαίρεση προβλέπεται µόνο για µεγάλους δήµους άνω των 300.000 κατοίκων, που µπορούν να διαθέτουν έως τέσσερα ΝΠΔΔ – αντί δύο που ορίζεται για τους υπόλοιπους – καθώς και µία σχολική επιτροπή για κάθε δηµοτική κοινότητα – τους σηµερινούς δηλαδή δήµους, οι οποίοι θα καταργηθούν.
πηγή : Εφημερίδα "Τα Νέα", 29/11/2010
Σαφείς κατευθύνσεις έχουν δοθεί βάσει του «οδικού χάρτη» για την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών ώστε σταδιακά να ανταποκριθούν οι δήµοι στα νέα καθήκοντά τους, καθώς και για την προώθηση µιας σειράς διαδικασιών – από τις νέες σφραγίδες κάθε δήµου µέχρι τα ηλεκτρονικά αρχεία και µητρώα – που απαιτούνται.
Τα βασικά βήµατα που προβλέπονται ώστε να διασφαλιστεί η οµαλή µετάβαση στις νέες διοικητικές δοµές των δήµων και να αρχίσει η προετοιµασία για τηνκαθιέρωση νέων λειτουργιών και τη διαµόρφωση των απαιτούµενων υποδοµών, είναι τα εξής:
1. Ενοποίηση βάσεων δεδοµένων
Κλειδίγια ναλειτουργήσει ένας νέος δήµος θεωρείταιαπό το υπουργείο Εσωτερικών η ενοποίηση όλωντων µητρώωνκαι των συστηµάτων που διαθέτει. Ηδη η διαδικασία αυτή έχει αρχίσει προκειµένου µετην ανάληψη των καθηκόντων των δηµοτικών αρχώννα υπάρχειενιαία καταγραφή των δεδοµένων κάθε δήµου.
Προτεραιότητα δίνεται στην «οµογενοποίηση»όλων των οικονοµικών στοιχείων τουνέου δήµου (δαπάνες προµηθειών, έργων, µελετών κ.ά. καθώς και των εσόδων), των διοικητικώνδεδοµένων (όπως είναι έναρξη τήρησης ενιαίου πρωτοκόλλου, στοιχεία ανθρώπινου δυναµικού και µισθοδοσία υπαλλήλων), αλλά και των µητρώων δηµοτικής κατάστασης (δηµοτολόγια, δεδοµένα ληξιαρχείων, µητρώων αρρένων) που πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί µέχρι τις πρώτες ηµέρες του2011. Αντιστοίχως,δίνεται προθεσµία έως το τέλος Φεβρουαρίου 2011 για τηνανασύνταξη των εκλογικών καταλόγων,καθώς και την απογραφή όλων των περιουσιακών στοιχείων των νέων δήµων.
2. Αναδιάρθρωση των υπηρεσιών
Το πρώτο εξάµηνο του2011, οι νέοι δήµοι θα πρέπει να καταρτίσουν τους Οργανισµούς Εσωτερικής Υπηρεσίας, οι οποίοι θα ανταποκρίνονται στις αυξηµένες αρµοδιότητεςκαι ανάγκες τους. Στο πλαίσιο αυτό, στόχος είναι και σε αυτήτη φάση η εξυπηρέτηση του πολίτη όσοτο δυνατόν εγγύτερα στον τόπο κατοικίας του.
Προκειµένου νακαλυφθεί ο στόχος προβλέπεται ησύσταση αποκεντρωµένων υποδοµών και συγκεκριµένα:
- Υπηρεσία ΚΕΠ. n Υπηρεσία Καθαριότητας. n Υπηρεσία ∆ιοικητικών Θεµάτων (δηµοτολόγιο, ληξιαρχείο, έκδοση πιστοποιητικών κ.ά.).
- Υπηρεσία Οικονοµικών Θεµάτων (είσπραξη εξόδων, βεβαίωση προστίµων).
- Υπηρεσία Συντήρησης Υποδοµών (ύδρευση, άρδευση, ηλεκτροφωτισµοός).
- Υπηρεσία ∆ηµοτικής Αστυνοµίας. Παράλληλα, µέσωαποκεντρωµένων παραρτηµάτων των νοµικών προσώπων πουθα διαθέτει οδήµος, θαπαρέχονται προς τουςπολίτες όλες οι κοινωνικές υπηρεσίες (π.χ. Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΑΠΗ, δοµές παιδικής φροντίδας). Ειδικά σε ορισµένες περιοχές κάποιων δήµων και ανάλογα µε τις ιδιαιτερότητές τουςθα υπάρχουν και άλλες αποκεντρωµένες υπηρεσίες όπως τουριστική πληροφόρηση σε παραλιακές ή ορεινές περιοχές και αγροτική πληροφόρηση σε αγροτικές περιοχές.
3. Δηµιουργία νέων, σύγχρονων δοµών
Προβλέπεται η δηµιουργία νέων υπηρεσιών για τους πολίτες προκειµένου να επιταχυνθεί και διευκολυνθεί η εξυπηρέτησή τους. Βασικόεργαλείο θα αποτελέσουν τα 1.000 e-ΚΕΠ που θα συσταθούν εντός του 2011 και θαεξασφαλίσουν τηνπαροχή διοικητικών υπηρεσιών όσο το δυνατό πιοκοντά στον πολίτη ώστε να επιτευχθεί «άρση της απόστασης» ανάµεσα σε αυτόν και τις κεντρικές διοικητικές υπηρεσίες.
Ανάλογη πρόβλεψη υπάρχει, π.χ., για τη δηµιουργία Πενταψήφιας Τηλεφωνικής Γραµµής Δηµότη. Με απόφαση δηµάρχου µπορεί να τεθεί σε λειτουργία ειδική πενταψήφια τηλεφωνική γραµµή(π.χ. η Γραµµή Δηµότη 15321). Στη γραµµή αυτή µπορούν να απευθύνονται οι δηµότες και οι κάτοικοι της πόλης για κάθε ζήτηµα καθηµερινότητας που τους απασχολεί και αφορά τοµείς ευθύνης του δήµου.
Ζητήµατα όπως λακκούβες που πρέπεινα κλείσουν, λαµπτήρες που έχουν καεί και πρέπει να αλλάξουν, εγκαταλειµµένα αυτοκίνητα που πρέπει να αποσυρθούν, ενηµέρωσηγια τις πολιτιστικές εκδηλώσεις, τα αθλητικά τµήµατα, το δηµοτικό ιατρείο κ.ά. µπορούν να καταγραφτούν και να επιλυθούν µέσω της γραµµής αυτής και της άµεσης ενηµέρωσης και πληροφόρησης των πολιτών.
Στις καινοτοµίες που προτείνεται να υιοθετηθούν περιλαµβάνεται και η συνταγογράφηση φαρµάκων στα ΚΑΠΗ. Με τη σύµπραξη των ΚΑΠΗ µε γιατρούς από τα ασφαλιστικά ταµεία όπως το ΙΚΑ, ο ΟΑΕΕ, ο ΟΓΑ, το ΝΑΤ, ο ΟίκοςΝαύτου, ο ΟΠΑΔ κ.ά., θα µπορείνα γίνειη συνταγογράφηση των ασφαλισµένων τους στα οικείαπαραρτήµατα των ΚΑΠΗ. Με τη διαδικασία αυτή θα µειωθεί δραστικά η ταλαιπωρία των ηλικιωµένων, καθώς αποφεύγεται η αναµονή της συνταγογράφησης των φαρµάκων τους στα ασφαλιστικά καταστήµατα.
Μία από τις ιδέες για τις λειτουργίες ενός σύγχρονου δήµου είναι επίσης η δηµιουργία Αποκεντρωµένης Υπηρεσίας Ληξιαρχείου στα τοπικά µαιευτήρια. Η υπηρεσία θα εδρεύει στα µαιευτήρια καιέχει στόχο την άµεση αποστολή και παράδοση πιστοποιητικών και άλλων δηµοσίων εγγράφων(π.χ. ληξιαρχικών πράξεων γέννησης). Μετη δηµιουργία αυτής της υπηρεσίας περιορίζεται η ταλαιπωρία των πολιτών καθώς δεν θα χρειάζεταινα µεταβούν στο Ληξιαρχείο τουδήµου τις ώρες και ηµέρες λειτουργίας του, ενώ σε κάθε περίπτωση η χρήση της υπηρεσίας θα είναι προαιρετική.
«Εκκλησία του Δήµου» και «Συµπαραστάτης» του πολίτη
Μια σειρα νέων οργάνων προβλέπεται να λειτουργήσουν στους δήµους, προκειµένου να ενισχύσουν την επικοινωνία µε τους πολίτες και τη διαβούλευση µε διάφορες κοινωνικές οµάδες. Εντός δύο µηνών από την εγκατάσταση των νέων δηµοτικών αρχών πρέπει να συσταθεί σε δήµους άνω των 10.000 κατοίκων η Δηµοτική Επιτροπή Διαβούλευσης.
Θα αποτελείται από 25 έως 50 µέλη, µεταξύ των οποίων τοπικοί εµπορικοί και επαγγελµατικοί σύλλογοι και οργανώσεις, επιστηµονικοί φορείς, τοπικές οργανώσεις εργαζοµένων και εργοδοτών, δηµοτικοί υπάλληλοι, ενώσεις και σύλλογοι γονέων, αθλητικοί και πολιτιστικοί φορείς, εθελοντικές οργανώσεις, δηµότες κ.ά. Στις συνεδριάσεις µπορεί να κληθούν να πάρουν µέρος και εκπρόσωποι κρατικών αρχών, πολιτικών κοµµάτων και οι επικεφαλής των δηµοτικών παρατάξεων.
Έργο της Επιτροπής είναι να γνωµοδοτεί στο Δηµοτικό Συµβούλιο για το επιχειρησιακό καιτεχνικό πρόγραµµα, τα αναπτυξιακά προγράµµατα και τα προγράµµατα δράσης του δήµου, να ασχολείται µε θέµατα τοπικού ενδιαφέροντος, για τα οποία µεταξύ άλλων θα διατυπώνει γνώµη ώστε να επιλύονται τοπικά προβλήµατα και να αξιοποιούνται αναπτυξιακές δυνατότητες και προγράµµατα.
Αντίστοιχο χρονοδιάγραµµα – µέσα δηλαδή στους πρώτους δύο µήνες του 2011 – δίνεται και για την καθιέρωση του Συµπαραστάτη του Δηµότη και της Επιχείρησης, που προβλέπεται για δήµους άνω των 20.000 κατοίκων. Ο Συµπαραστάτης, που θα επιλεγεί από το Δηµοτικό Συµβούλιο, πρέπει να είναι πρόσωπο κύρους µε αυξηµένη εµπειρία, ενώ απαγορεύεται να είναι αιρετός στην Αυτοδιοίκηση ή βουλευτής και δεν πρέπει να εµπίπτει στα ασυµβίβαστα όπως ορίζονται και για τους υποψήφιους δηµοτικούς συµβούλους.
Ο ρόλος του θα είναι να δέχεταικαταγγελίες από πολίτες και επιχειρήσεις σχετικά µε κακοδιοίκηση των υπηρεσιών του δήµου, των νοµικών του προσώπων και των δηµοτικών επιχειρήσεων και να αναλαµβάνει διαµεσολαβητική δράσηπροκειµένου να επιλυθούν τα προβλήµατά τους.
Ιδιαίτερη έµφαση δίνεται και στους µετανάστες και την ένταξή τουςστις τοπικές κοινωνίες. Για τον λόγο αυτό υπάρχει πρόβλεψη έως τα τέλη Μαρτίου 2011 να αρχίσουν να δραστηριοποιούνται τα Συµβούλια Ένταξης Μεταναστών, που θα αποτελούνται από 5 έως 11 µέλη ανάλογα µε το µέγεθος των δήµων και στα οποία θα µετέχουν δηµοτικοί σύµβουλοι, εκπρόσωποι µεταναστών και κοινωνικών φορέων.
Τα Συµβούλια θα έχουν γνωµοδοτικό ρόλο και καλούνται να καταγράφουν τα προβλήµατα των µεταναστών και την επαφή τους µε δηµόσιες και δηµοτικές υπηρεσίες, ενώ θα υποβάλλουν προτάσεις προς το Δηµοτικό Συµβούλιο για την ανάπτυξη συγκεκριµένων δράσεων, τη λήψη µέτρων για αντιµετώπιση προβληµάτων και τη διοργάνωση εκδηλώσεων ευαισθητοποίησης και ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής.
Συγχωνεύσεις και µετατάξεις υπαλλήλων
ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ στις 6.000 δηµοτικές επιχειρήσεις και νοµικά πρόσωπα (ΝΠΔΔ) που διαθέτουν οι δήµοι έρχονται µε το νέο έτος, καθώς οι δηµοτικές αρχές θα πρέπει µέσα στους δύο πρώτους µήνες του 2011 να έχουν προχωρήσει στη συγχώνευση ή κατάργηση της συντριπτικής τους πλειονότητας µε στόχο να παραµείνουν µόνο 1.500 επιχειρήσεις και ΝΠΔΔ. Ανατροπές θα φέρει η διαδικασία αυτή και στο προσωπικό των επιχειρήσεων, που υπολογίζεται σε 15.000 εργαζοµένους.
Σύµφωνα µε τις νέες ρυθµίσεις, κάθε δήµος µπορεί να διαθέτει µόνο δύο ΝΠΔΔ και ειδικότερα ένα για τους τοµείς κοινωνικής προστασίας, αλληλεγγύης και παιδείας, και ένα για τους τοµείς πολιτισµού, αθλητισµού και περιβάλλοντος. Αντιστοίχως, σε ό,τι αφορά τη λειτουργία δηµοτικών επιχειρήσεων επιτρέπεται να υπάρχει µία κοινωφελής επιχείρηση και µία δηµοτική επιχείρηση ύδρευσης αποχέτευσης, ενώ εφόσον ο δήµος διέθετε και πριν από τον «Καλλικράτη» αντίστοιχες δοµές, δίνεται δικαίωµα να διατηρήσει µία επιχείρηση για τη λειτουργία ραδιοφωνικού και τηλεοπτικού σταθµού, και µία δηµοτική ανώνυµη εταιρεία.
Έτσι, για παράδειγµα, οι επιχειρήσεις ύδρευσης που είχαν οι δήµοι που συνενώνονται, θα πρέπει µε τη σειρά τους να αποτελέσουν πλέον ενιαία δηµοτική επιχείρηση.
Παρόµοια διαδικασία προβλέπεται και για όλες τις οµοειδείς επιχειρήσεις. Οι συγχωνεύσεις των επιχειρήσεων γίνονται µε απόφαση του δηµοτικού συµβουλίου. Το µόνιµο προσωπικό και το προσωπικό αορίστου χρόνου που υπηρετεί σε αυτές µεταφέρεται στη νέα επιχείρηση ή ΝΠΔΔ. Σε περίπτωση που προκύπτει πλεονάζον προσωπικό, τότε µετατάσσεται αυτοδίκαια στις κεντρικές υπηρεσίες του δήµου.
Ειδικά για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων του δήµου, θα λειτουργούν για κάποιες κατηγορίες επιχειρήσεων και ΝΠΔΔ αποκεντρωµένα παραρτήµατα σε διάφορες περιοχές, από τα οποία θα παρέχονται πληροφορίες και υπηρεσίες για κάθε τοµέα δραστηριοτήτων. Ανάλογη πορεία συγχώνευσης θα ακολουθήσουν και οι σχολικές επιτροπές, οι οποίες περνάνε στη δικαιοδοσία των δήµων. Από το σύνολο των επιτροπών, που λειτουργούν στα νέα όρια κάποιου δήµου, θα παραµείνουν µόνο δύο και συγκεκριµένα µία για τις σχολικές µονάδες της Πρωτοβάθµιας Εκπαίδευσης και µία για τις µονάδες της Δευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης.
Εξαίρεση προβλέπεται µόνο για µεγάλους δήµους άνω των 300.000 κατοίκων, που µπορούν να διαθέτουν έως τέσσερα ΝΠΔΔ – αντί δύο που ορίζεται για τους υπόλοιπους – καθώς και µία σχολική επιτροπή για κάθε δηµοτική κοινότητα – τους σηµερινούς δηλαδή δήµους, οι οποίοι θα καταργηθούν.
πηγή : Εφημερίδα "Τα Νέα", 29/11/2010