1 Οκτ 2010

Μισθολογικό χάος και κραυγαλέες ανισότητες στο Δημόσιο

Αποκαλυπτικούς πίνακες για το μισθολογικό χάος που επικρατεί στο Δημόσιο έδωσε χθες στη δημοσιότητα το υπουργείο Οικονομικών με βάση τη σχετική δαπάνη η οποία προκύπτει από τον κρατικό προϋπολογισμό. Από τους πίνακες είναι σαφές ότι το ισχύον μισθολογικό σύστημα βασίζεται κατά κύριο λόγο στην επιδοματική πολιτική, καθώς περίπου το 40% της συνολικής μισθολογικής δαπάνης αφορά την πληρωμή επιδομάτων τα οποία είχαν χορηγηθεί με αδιαφανείς διαδικασίες ή εξυπηρετούσαν πελατειακές σχέσεις. Τα επιδόματα, όπως καταδεικνύουν τα στοιχεία του Λογιστηρίου του Κράτους, διαφοροποιούν ουσιαστικά και τις έτσι κι αλλιώς ασύμμετρες αμοιβές στον δημόσιο τομέα, δημιουργώντας μιαν ανεξέλεγκτη κατάσταση.


Είναι ενδεικτικό ότι η σχέση μεταξύ του εισαγωγικού κλιμακίου ΥΕ και του καταληκτικού ΠΕ είναι 2,34, όταν η αντίστοιχη σχέση στις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης είναι 3.
Ο υπάλληλος Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, δηλαδή, που εισέρχεται στο Δημόσιο λαμβάνει 711 ευρώ και 1.666 ευρώ ο υπάλληλος Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης που αποχωρεί. Μετά τον υπολογισμό των επιδομάτων οι μηνιαίες (βασικές) αμοιβές του νεοεισερχόμενου στο Δημόσιο με πανεπιστημιακή εκπαίδευση μπορεί να είναι από 1.280 ευρώ ως 2.309 ευρώ.
Οι αμοιβές που προκύπτουν από τα επιδόματα διαφοροποιούνται και από υπουργείο σε υπουργείο. Οι νεοεισερχόμενοι υπάλληλοι με πανεπιστημιακή εκπαίδευση του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, για παράδειγμα, με βασικό μισθό 984 ευρώ λαμβάνουν με τα επιδόματα 1.260 ευρώ. Οι υπάλληλοι του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης 1.634 ευρώ, ενώ του υπουργείου Οικονομικών, που είναι και οι πλέον ευνοημένοι, 2.309 ευρώ. Οι υπάλληλοι του υπουργείου Οικονομικών λαμβάνουν τον μήνα, με άλλα λόγια, 1.049 ευρώ περισσότερα από τους υπαλλήλους του υπουργείου Εθνικής Αμυνας.
Τα επιδόματα τα οποία λαμβάνουν οι υπάλληλοι των υπουργείων που αποτελούν τον «στενό» δημόσιο τομέα δεν θεσμοθετούνται κεντρικά, δεν υπακούουν σε πολιτικές διαφοροποίησης (σύνδεση αμοιβής με αποτελέσματα, αξιολόγηση του προσωπικού, σπουδαιότητα των ασκούμενων καθηκόντων), ενώ τα κριτήρια τα οποία χρησιμοποιούνται για την παροχή τους είναι συνήθως η προϋπηρεσία και τα τυπικά προσόντα για την κάλυψη των θέσεων. Ενδεικτικό είναι ότι τα επιδόματα των υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών υπερκαλύπτουν κατά 1,36 τον βασικό μισθό, του ΥΠΕΧΩΔΕ κατά 0,43, του Εξωτερικών κατά 0,53, του Εσωτερικών κατά 0,44 κτλ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, η μισθολογική δαπάνη αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος, περίπου 32%, των πρωτογενών δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού. Από το 2001 οι δαπάνες για μισθούς έχουν αυξηθεί περίπου 80%. Το 2001 το σύνολο των μισθολογικών παροχών μόνο για την κεντρική κυβέρνησηδηλαδή χωρίς τους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα και τους ΟΤΑ- ήταν 10.077 εκατ. ευρώ, ενώ το 2009 έφθασε τα 18.001 εκατ. ευρώ. Η ίδια κατηγορία μισθολογικών δαπανών ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2001 ήταν 6,9%, ενώ το 2009 έφθασε το 7,6% του ΑΕΠ.

Παίρνουν 40% πάνω από τους ιδιωτικούς υπαλλήλους
Υπάρχει μεγάλη διάσταση στο μέσο ύψος των αμοιβών μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, όσον αφορά τη διαχρονική σύγκριση του μισθολογικού κόστους. Το 2008 ο μέσος μισθός στον δημόσιο τομέα ήταν σχεδόν 40% υψηλότερος από τον μέσο μισθό στον ιδιωτικό τομέα. Επιπλέον, η Ελλάδα παρουσίασε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση στους ονομαστικούς μισθούς στον δημόσιο τομέα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ την περίοδο 1999-2009 η αμοιβή ανά εργαζόμενο στον δημόσιο τομέα αυξήθηκε κατά 117%.
πηγή : Εφημερίδα "Το Βήμα", 1/10/2010