Α Π Ο Κ Λ Ε Ι Σ Τ Ι Κ Ο
για το διαδίκτυο
Από τα 1.100 κέντρα μένουν ανοιχτά μόνο τα μισά! Οι 3.200 υπάλληλοι μειώθηκαν σε 2.500... Οι κυβερνητικές πολιτικές απαξίωσης, η απογύμνωση των Κέντρων από σειρά αρμοδιοτήτων και η μεταβίβαση της διαχείρισής τους στους καλλικρατικούς δήμους επέφερε το απόλυτο «έμφραγμα»
Τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών αποτελούσαν από την ημέρα της ίδρυσης τους -εδώ και περίπου μια δεκαετία- το «κόσμημα» της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Ήταν ένας από τους πλέον αξιόλογους θεσμούς του ελληνικού Δημοσίου. Οι πολίτες έβρισκαν σε πολλές περιπτώσεις ένα στήριγμα μέσα στον κυκεώνα της γραφειοκρατίας. Κι όμως...
Η σημερινή κατάσταση είναι τραγική! Οι ευθύνες για τον υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Αντώνη Μανιτάκη, μεγάλες.
ΑΝΟΙΧΤΑ ΜΟΝΟ ΤΑ ΜΙΣΑ!
Από τα 1.100 κέντρα, που θα έπρεπε επισήμως να λειτουργούν, μένουν σήμερα ανοιχτά μόνο τα μισά... Σχεδόν 600! Τα υπόλοιπα είτε έκλεισαν είτε υπολειτουργούν. Την ίδια ώρα, από τους 3.200. υπαλλήλους που είχαν τοποθετηθεί στην υπηρεσία, παραμένουν στις θέσεις τους οι 2.500! Και η κατηφόρα δεν έχει τελειωμό... Τα στοιχεία που συλλέγει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Εργαζομένων στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πελατών (ΠΟΣΕ-ΚΕΠ) είναι τραγικά. Τα «μηνύματα» που περνά η κεντρική εξουσία, μέσω της αναποτελεσματικότητάς της, είναι αρνητικότατα για το μέλλον! Η απομάκρυνση των υπαλλήλων που είχαν υπογράψει συμβάσεις έργου δημιουργούν επιπλέον προβλήματα. Κέντρα Εξυπηρέτησης που είχαν συσταθεί τα τελευταία δύο χρόνια, και στηρίζονταν αποκλειστικά σε αυτούς τους εργαζόμενους, έβαλαν λουκέτο...
ΧΩΡΙΣ ΣΤΗΡΙΞΗ...
Πού είναι όμως η κεντρική και η τοπική αυτοδιοίκηση; Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΣΕ - ΚΕΠ, κ. Κωνσταντίνο Βώνο, όχι μόνο δεν στηρίζουν το θεσμό, αλλά δημιουργούν και πρόσθετα προβλήματα! «Η χρηματοδότηση του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, που αφορά από τη μισθοδοσία των υπαλλήλων ως και στα μισθώματα των Κέντρων έχει σταματήσει. Οι δήμοι που πήραν τη σχετικά αρμοδιότητα δεν μπορούν να υποστηρίξουν το θεσμό», τονίζει Στο ΧΩΝΙ ο κ. Βώνος. Και δεν είναι μόνο αυτό. Λόγω της εφεδρείας, οι δήμοι που μένουν χωρίς προσωπικό προστρέχουν στο ανθρώπινο δυναμικό των ΚΕΠ και κάνουν διαρκώς μετατάξεις υπαλλήλων, που στην πλειονότητά τους είναι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, προς άλλες δημοτικές υπηρεσίες.
Η απαίτηση της Ομοσπονδίας είναι συγκεκριμένη. «Ζητούμε να ελέγχεται ο θεσμός κεντρικά, από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Μπορεί τυπικά να είμαστε δημοτικοί υπάλληλοι, αλλά το τι ακριβώς θα προσφέρουν τα ΚΕΠ καθορίζεται από το υπουργείο», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της ΠΟΣΕ - ΚΕΠ και συμπληρώνει πως «λόγω των αποχωρήσεων ή της μεταφοράς προσωπικού από τους δημάρχους ώστε να καλυφθούν άλλα κενά δεν βγαίνει η δουλειά. Δεν μπορεί να υλοποιηθεί το αρχικό πλάνο λειτουργίας»!
ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ...
Η συρρίκνωση του προσωπικού και των χώρων εξυπηρέτησης συνοδεύεται και από αφαίρεση σειράς αρμοδιοτήτων. Οπως μας εξηγούν εκπρόσωποι των υπαλλήλων, το σύστημα καταρρέει και για έναν ακόμη σημαντικό λόγο. «Ο κόσμος σταμάτησε να εξυπηρετείται από τα ΚΕΠ, επειδή δεν υπάρχει υποστήριξη των ηλεκτρονικών διαδικασιών. Ακόμη και για το πιο αηλό, για μια φορολογική, ενημερότητα που θα μπορούσε κάποιος να πάρει από εμάς πλέον υπάρχει πρόβλημα- Η σύμβαση του ΚΕΠΥΌ με τον ανάδοχο έληξε λόγω κόστους, δεν ανανεώθηκε κι έτσι κόπηκε η επικοινωνία μας με τα κεντρικά. Στην παρούσα φάση δεν μπορούμε να εκδώσουμε ούτε μια απλή ενημερότητα·.. Σαφή απάντηση για το κόστος της σύνδεσης, φυσικά, δεν έχουμε λάβει», αναφέρουν. Ολα τα παραπάνω προστίθενται στα προβλήματα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Τα «λουκέτα» στις κατά τόπους εφορίες επιτείνουν το πρόβλημα. «Φανταστείτε τι γίνεται στα νησιά. Πα ένα απλό έγγραφο της εφορίας, που θα μπορούσαμε να εκδώσουμε και εμείς στα ΚΕΠ, από τη στιγμή που δεν υπάρχει σύνδεση, ο πολίτης θα πρέπει να κάνει ολόκληρο ταξίδι προς την κοντινότερη ΔΟΥ», αναφέρει ο κ. Κωνσταντίνος Βώνος. Οσο για τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων ο ίδιος δηλώνει απαισιόδοξος. «Πόσο καιρό το ακούμε αυτό; Ενδεχομένως να υπάρχουν κάποια, αλλά σίγουρα θα λειτουργούν υποτυπωδώς. Αλλά και πάλι γιατί να πάμε σε ένα νέο αυτόνομο θεσμό με επιπλέον κόστη για μισθώματα, υπαλλήλους και εξοπλισμό; Με το προσωπικό που είχαν τα ΚΕΠ αρχικά και με ανοιχτά όλα τα υποκαταστήματα θα μπορούσαμε να αναλάβουμε κι αυτό το κομμάτι», υπογραμμίζει ο ίδιος.
ΠΟΥ ΤΟ... ΠΑΝΕ;
Οι 60 χιλιάδες πολίτες που -βάσει στοιχείων- εξυπηρετούνται κάθε εβδομάδα από τα εν λόγω Κέντρα ή αντίστοιχα τα 2,5 εκατομμύρια Ελλήνων που έλυναν διάφορες υποθέσεις τους μέσω των ΚΕΠ ετησίως, παρακολουθούν την κατάρρευση με οργή. Η ΠΟΣΕ - ΚΕΠ έχει καταθέσει πλήθος προτάσεων για την «ανάσταση» του θεσμού, όμως κάποιοι κωφεύουν προκλητικά. Και μπορεί η υπηρεσία να εξακολουθεί να απολαμβάνει της εμπιστοσύνης του κόσμου, μα μόνο μέσα από την υποστήριξη θα επανέλθει στο ύψος της. Ο απαρχαιωμένος εξοπλισμός και οι ελλείψεις σε υλικά δεν πρόκειται να λυθούν ως δια μαγείας. Οι υπάλληλοι αγωνιούν... Ο μαρασμός του συγκεκριμένου τομέα έχει οδηγήσει αρκετούς από αυτούς στην αναζήτηση μετάταξης.
Την ίδια στιγμή δημιουργούνται πολλά ερωτηματικά για τις επιδιώξεις της κεντρικής εξουσίας.
Ποιος εξυπηρετείται από αυτή την κατάσταση; Μήπως συγκεκριμένοι ιδιώτες που περιμένουν να αναλάβουν τις σχετικές υπηρεσίες με το κατάλληλο αντίτιμο;
του ΚΩΝ/ΝΟΥ ΑΓΟΡΗ, εφημερίδα "Το Χωνί", 24/3/2013