Τα λοίσθια πνέει ένας από τους πετυχημένους θεσμούς του νεοελληνικού κράτους.
Η αποδυνάμωσή τους από ανθρώπινο δυναμικό η έλλειψη πόρων για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών τους και προπαντός η αδιαφορία της ελληνικής πολιτείας οδηγούν τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών, πρώτα στον μαρασμό και μετά στο λουκέτο.
Πράγματι, η μοναδική ελληνική υπηρεσία που έχει βραβευτεί επανειλημμένως σε διαγωνισμούς στο εξωτερικό κινδυνεύει άμεσα σε συρρίκνωσή της.
Κι αν ακόμα μέσω των ΚΕΠ σε εβδομαδιαία βάση εξυπηρετούνται πάνω από 60.000 πολίτες και συνολικά 2.400.000 ετησίως.
Μετά την απόλυση των περισσότερων συμβασιούχων, οι 2.390 μόνιμοι υπάλληλοι που απέμειναν στο 1.181 κέντρα, αδυνατούν λόγω φόρτου εργασίας να ανταποκριθούν στο ακέραιο στα ήδη βεβαρημένα καθήκοντά τους.
Απ’ αυτούς πολλοί ετοιμάζονται να συνταξιοδοτηθούν, ενώ άλλοι απασχολούνται από καιρό στα γραφεία διαφόρων δημάρχων και αντιδημάρχων.
Αν δεν δοθεί άμεσα λύση με τη μετάταξη προσωπικού από άλλες υπηρεσίες όπου περισσεύουν υπάλληλοι είναι θέμα χρόνου να κλείσουν περίπου 500 ΚΕΠ.
Το πρόβλημα εντείνει το γεγονός ότι έχουν κοπεί δραστικά τα κονδύλια που προορίζονται για την ενοικίαση των κτιρίων όπου στεγάζονται αυτά.
ΧΑΛΑΣΜΕΝΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ
Το ίδιο έχει συμβεί και με τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό τους αφού δεν υπάρχουν χρήματα για να αγορασθούν ανταλλακτικά ή να γίνει επισκευή όσων μηχανημάτων χαλάνε.
Αποτέλεσμα είναι να ταλαιπωρούνται οι συναλλασσόμενοι πολίτες που αναζητούν φαξ ή κάποιο φωτοτυπικό εκτός ΚΕΠ κάτι που οδηγεί στην απώλεια χιλιάδων εργατοωρών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εργαζόμενοι σ’ αυτά μπορούν να χαρακτηρισθούν ως ειδικό προσωπικό γιατί το αντικείμενο της εργασίας τους είναι ιδιαίτερο, αφού ασχολούνται με 1.045 διαφορετικές αρμοδιότητες και αντικείμενα δράσης.
Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι λένε ότι την επιτυχία του θεσμού, προσπάθησαν να την καπηλευτούν πολιτικοί. Ανεπιτυχώς, όμως, όπως προσθέτουν, γιατί η αναγνώριση ήρθε από τους πολίτες κάτι που έχει αποτυπωθεί στις επίσημες μετρήσεις της κοινής γνώμης όπου το 98% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι τα ΚΕΠ είναι η καλύτερη δημόσια υπηρεσία, ενώ το 67% εξ αυτών, πρόσθεσε ότι έχει επισκεφθεί κάποιο απ’ αυτά τουλάχιστον μια φορά.
Το βέβαιο είναι ότι από τον Ιούλιο του 2001, όταν ο τότε πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης σε μια καλοστημένη θεατρική παράσταση με τις κάμερες να τραβούν και τα φλας να αστράφτουν εγκαινίασε το πρώτο ΚΕΠ, πολλά άλλαξαν.
Κι ενώ μέχρι το 2009 ο αριθμός των κέντρων αυξανόταν αλματωδώς εξυπηρετώντας ακόμη και κατοίκους των πλέον απομακρυσμένων περιοχών, ευθύς μόλις ανέλαβε την εξουσία η κυβέρνηση Παπανδρέου άρχισε να φθίνει ολοταχώς.
Για να καταντήσουν στις ημέρες μας χωρίς προσωπικό με ανεξόφλητα ενοίκια, πολυκαιρισμένα προβληματικά μηχανήματα και αβέβαιο μέλλον.
του Γιώργου Φράγκου, εφημερίδα "Αδέσμευτος Τύπος", 17/9/2012