ΕΝΩ Η HOCHTIEF ΠΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΕΧΕΙ «ΚΛΕΙΔΩΣΕΙ» ΤΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΧΡΟΝΙΚΗΣ ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΥΠΑΡΧΟΥΣΑΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ, ΠΟΥΛΑ ΤΟ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΟ ΤΩΝ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ ΤΗΣ, ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΠΡΟΩΘΕΙ ΤΗ ΔΙΑΘΕΣΗ ΠΟΣΟΣΤΟΥ ΠΟΥ ΚΑΤΕΧΕΙ ΣΤΗΝ ΕΤΑΙΡΕΙΑ «ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΑΘΗΝΩΝ»
ΣΤΟΝ ΠΛΗΡΗ έλεγχο ιδιωτικών ομίλων και με τις ευλογίες ισχυρών γερμανικών συμφερόντων περνά το επόμενο διάστημα το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας.
Η συμφωνία για τη χρονική επέκταση κατά 20 χρόνια της υπάρχουσας σύμβασης με τη γερμανική Hochtief έχει, ήδη, «κλειδώσει», καθώς το οικονομικό επιτελείο επείγεται να εμφανίσει το ταχύτερο δυνατόν απτά δείγματα γραφής συμμόρφωσης προς τις υποδείξεις της τρόικας στο θέμα της πώλησης περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου.
Το πακέτο που διαπραγματεύεται το οικονομικό επιτελείο περιλαμβάνει την πώληση ποσοστού 30% από το 55% που κατέχει το ελληνικό Δημόσιο στην εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» (ΔΑΑ Α.Ε.) αλλά και την επέκταση της υπάρχουσας σύμβασης παραχώρησης στη γερμανική Hochtief, η οποία, πάντως, δεν προβλέπεται από τη σύμβαση και, σύμφωνα με την πάγια πρακτική για τα κράτη-μέλη της Ε.Ε., έπρεπε να γίνει μέσω διεθνούς διαγωνισμού.
Τις επόμενες 2 εβδομάδες
Επί γερμανικού εδάφους και με τις ευλογίες του ομίλου Hoctief (ελέγχει το 40% του «Ελευθέριος Βενιζέλος») η οποία ελέγχεται πλέον από την ισπανική ACS, θα αναδειχθεί το νέο «αφεντικό» του αεροδρομίου της Αθήνας. Σύμφωνα με δηλώσεις του δ/ντος συμβούλου της Hochtief Φρανκ Στίλερ, η εταιρεία προτίθεται να ολοκληρώσει την πώληση τις επόμενες δύο εβδομάδες εισπράττοντας 1,5-2 δισ. ευρώ. Υποψήφιες να αποκτήσουν το χαρτοφυλάκιο αεροδρομίων της Hochtief είναι η κινεζική ΗΝΑ (μητρική της αεροπορικής εταιρείας Hainan Airlines) και η γαλλική Vinci. Οπότε ένα από τα δύο σχήματα θα αποκτήσει και τον πλήρη έλεγχο του αεροδρομίου της Αθήνας.
Μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης, ωστόσο, θα είναι να συνδυάσει την εισπρακτική με την αναπτυξιακή λογική. Προτεραιότητα του οικονομικού επιτελείου είναι να εισπραχθούν όσο γίνεται περισσότερα χρήματα από την πώληση του 30% και την επέκταση της υπάρχουσας σύμβασης. Στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης, ωστόσο, είναι -μέσω του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων- να συνδέσει τη χώρα με ισχυρά οικονομικά συμφέροντα στο βόρειο ημισφαίριο (Ευρώπη, ΗΠΑ) αλλά και ισχυρών αναδυόμενων οικονομιών της λεγόμενης ομάδας BRIC (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα).
Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, οι διαπραγματεύσεις για την επέκταση της υπάρχουσας σύμβασης κατά είκοσι χρόνια ολοκληρώθηκαν χωρίς να συμπεριληφθούν αλλαγές στο κρίσιμο θέμα των χρεώσεων που επιβάλλει το αεροδρόμιο.
Οι επιχειρηματίες του τουρισμού, από την πλευρά τους πιέζουν μέχρι την τελευταία στιγμή την κυβέρνηση να συνυπολογίσει στις αποφάσεις της ότι το αεροδρόμιο μπορεί να αποτελέσει αναπτυξιακό «πολυεργαλείο» μέσω του οποίου μπορούν να πολλαπλασιαστούν τα οφέλη για την εθνική οικονομία.
Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) ζητά να μειωθούν κατά 50% οι πρόσθετες χρεώσεις που επιβάλλονται από το αεροδρόμιο και το Δημόσιο σε όσους αναχωρούν από την Αθήνα για το εξωτερικό. Σύμφωνα με στοιχεία που ανέφερε ο σύνδεσμος, οι χρεώσεις στο αεροδρόμιο των Σπάτων είναι 250% υψηλότερες σε σύγκριση με άλλες μεσογειακές πρωτεύουσες. Κάθε επιβάτης που αναχωρεί από την Αθήνα για χώρα της Ε.Ε. καταβάλλει σε πρόσθετες χρεώσεις (τέλος εκσυγχρονισμού αεροδρομίων, τέλη αεροδρομίου) 42 ευρώ όταν η αντίστοιχη επιβάρυνση στη Βαρκελώνη είναι 17 ευρώ, στη Ρώμη 18 ευρώ, στην Κωνσταντινούπολη 16 ευρώ και στη Λισαβόνα 16 ευρώ.
του Παναγιώτη Υφαντή, από την "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία", 2/10/2011