26 Ιουν 2010

Πέντε συνταγματικές αγκυλώσεις

Οι δικαστές του Ελεγκτικού Συνεδρίου ξεσκόνισαν το ασφαλιστικό νομοσχέδιο

Πέντε συνταγματικά κωλύματα σε ισάριθμα άρθρα του ασφαλιστικού νομοσχεδίου εντόπισαν οι δικαστές του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά την επεξεργασία του νομοθετήματος, που ολοκληρώθηκε σε δύο πολύωρες συνεδριάσεις.
Η γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν είναι δεσμευτική για το κυβερνητικό επιτελείο, αλλά καλλιεργεί το έδαφος για μελλοντικές προσφυγές στη Δικαιοσύνη των πολιτών που θίγονται από τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις. Με εξαίρεση τη ρύθμιση για την καταβολή του ΛΑΦΚΑ- την εισφορά αλληλεγγύης των συνταξιούχων στα ασφαλιστικά ταμεία- που, παρά τις προβλέψεις, κρίθηκε ομόφωνα συνταγματική, στις λοιπές κρίσιμες διατάξεις όπως είναι η ενοποίηση των Ταμείων, ο υπολογισμός της σύνταξης κ.λπ. διαπιστώθηκαν συνταγματικές αγκυλώσεις.
Ως προς την επαναφορά του ΛΑΦΚΑ, η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε ομόφωνα πως δεν προσκρούει στις συνταγματικές επιταγές καθώς, αφενός, η καταβολή της εισφοράς θα διαρκέσει έως το τέλος του 2014 και από 1ης Ιανουαρίου 2015 τα ποσά θα μεταφερθούν στο ΑΚΑΓΕ ως έσοδα του Ασφαλιστικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης Γενεών και, αφετέρου, το μέτρο κρίνεται σκόπιμο λόγω του κινδύνου βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος.
Αντιθέτως, το Ανώτατο Δημοσιονομικό Δικαστήριο διαπίστωσε συνταγματικές παρεκκλίσεις σε μία σειρά άλλων ρυθμίσεων, για τις οποίες διατυπώνει την ελπίδα πως θα διορθωθούν. Πρόκειται για τις διατάξεις που αναφέρονται στις συντάξεις χηρείας, στον υπολογισμό της σύνταξης, στην κάλυψη των ελλειμμάτων των Ταμείων, στην ενοποίηση των Ταμείων, καθώς και στην αναστολή της σύνταξης σε περίπτωση παράλληλης απασχόλησης.

Υπολογισμός της σύνταξης.
Ειδικότερα το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε αντίθετες προς το άρθρο 80 του Συντάγματος τις ρυθμίσεις του άρθρου 3 παρ. 2 και 4 του νομοσχεδίου που αναφέρονται στον υπολογισμό της σύνταξης από το 2011 και μετά, καθώς με το επίμαχο νομοθέτημα παρέχεται στους υπουργούς Οικονομικών και Εργασίας η εξουσιοδότηση να καθορίζουν με κοινή υπουργική απόφαση το ύψος της βασικής σύνταξης και τις προϋποθέσεις χορήγησής της. Σύμφωνα με το Σύνταγμα, ωστόσο, ζητήματα σχετικά με μισθούς και συντάξεις καθορίζονται μόνο με νομοθετική ρύθμιση.

Σύνταξη θανόντος γονέως.
Προβλήματα εντοπίστηκαν και στο άρθρο 13 παρ. 2 του νομοσχεδίου που ρυθμίζει τη χορήγηση σύνταξης θανόντος γονέως σε ανάπηρα, ανήλικα ή παιδιά που σπουδάζουν. Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η διάταξη αυτή πρέπει να γίνει πληρέστερη και σύμφωνη με την περί ισότητας συνταγματική αρχή.

Έλλειμμα Ταμείων- Αναστολή σύνταξης.
Οι ρυθμίσεις του άρθρου 15 παρ. 5 βάσει των οποίων από 1-1-2011 το κράτος δεν καλύπτει κανένα τρέχον ή μελλοντικό έλλειμμα των Ταμείων, προσκρούουν - σύμφωνα με τη γνωμοδότηση- στο άρθρο 20 παρ. 1 του Συντάγματος, ενώ το άρθρο 16 του νομοσχεδίου, που αφορά την αναστολή της σύνταξης σε περίπτωση παράλληλης απασχόλησης, συγκρούεται κατά τους δικαστές του Ελεγκτικού με τις διατάξεις της ΕΣΔΑ περί προστασίας της περιουσίας.

Ενοποίηση Ταμείων.
Η επιχειρούμενη ενοποίηση των Ταμείων, τέλος, όπως προβλέπεται στο άρθρο 27, βρίσκει εμπόδια στο άρθρο 101 του Συντάγματος που αναφέρεται στους δημοσίους υπαλλήλους, καθώς εκφράζονται φόβοι ενδεχόμενης αύξησης των εισφορών σε περίπτωση υπαγωγής τους σε κάποιο προβληματικό Ταμείο.
Ρεπορτάζ της Σίλας Αλεξίου, από την εφημερίδα "Τα Νέα", 26/6/2010