Προτείνει χαμηλότερο βασικό μισθό, ευκολότερες απολύσεις, μεγαλύτερη δοκιμαστική περίοδο
Την υιοθέτηση χαμηλότερου βασικού μισθού για τους νεοπροσλαμβανόμενους, τη χαλάρωση των περιορισμών για την απόλυση και την επέκταση της δοκιμαστικής περιόδου ως μέσου απόκτησης εργασιακής εμπειρίας προτείνει στην ετήσια έκθεσή του για την Ελλάδα ο ΟΟΣΑ με τίτλο «Δουλειές για τους νέους». Σε αυτή συστήνεται στην ελληνική κυβέρνηση να αναλάβει «πιο δραστικά μέτρα για τη μείωση του ιδιαίτερα υψηλού ποσοστού ανεργίας των νέων και την ταχύτερη εισαγωγή τους στον ενεργό εργασιακό βίο». Προβλέπεται μάλιστα ότι το ποσοστό ανεργίας των νέων θα φθάσει εντός του έτους στο 28% από το 25% όπου βρίσκεται σήμερα. Οι συντάκτες της έκθεσης, η οποία καταρτίστηκε στις αρχές του έτους, επικροτούν τα εξαγγελθέντα μέτρα της κυβέρνησης Παπανδρέου για την αντιμετώπιση της ανεργίας και τη δημιουργία θέσεων εργασίας, υπογραμμίζοντας ότι απαιτούνται «νέες συντονισμένες πολιτικές προς την ίδια κατεύθυνση». Στο κείμενο γίνεται λόγος για τις θετικές επιδόσεις της Ελλάδας ως προς την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων και των ευπαθών πληθυσμικών ομάδων και προτείνονται μέτρα για τη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και την άρση των υφιστάμενων εμποδίων για την πρόσληψη ανέργων.
Την υιοθέτηση χαμηλότερου βασικού μισθού για τους νεοπροσλαμβανόμενους, τη χαλάρωση των περιορισμών για την απόλυση και την επέκταση της δοκιμαστικής περιόδου ως μέσου απόκτησης εργασιακής εμπειρίας προτείνει στην ετήσια έκθεσή του για την Ελλάδα ο ΟΟΣΑ με τίτλο «Δουλειές για τους νέους». Σε αυτή συστήνεται στην ελληνική κυβέρνηση να αναλάβει «πιο δραστικά μέτρα για τη μείωση του ιδιαίτερα υψηλού ποσοστού ανεργίας των νέων και την ταχύτερη εισαγωγή τους στον ενεργό εργασιακό βίο». Προβλέπεται μάλιστα ότι το ποσοστό ανεργίας των νέων θα φθάσει εντός του έτους στο 28% από το 25% όπου βρίσκεται σήμερα. Οι συντάκτες της έκθεσης, η οποία καταρτίστηκε στις αρχές του έτους, επικροτούν τα εξαγγελθέντα μέτρα της κυβέρνησης Παπανδρέου για την αντιμετώπιση της ανεργίας και τη δημιουργία θέσεων εργασίας, υπογραμμίζοντας ότι απαιτούνται «νέες συντονισμένες πολιτικές προς την ίδια κατεύθυνση». Στο κείμενο γίνεται λόγος για τις θετικές επιδόσεις της Ελλάδας ως προς την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων και των ευπαθών πληθυσμικών ομάδων και προτείνονται μέτρα για τη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και την άρση των υφιστάμενων εμποδίων για την πρόσληψη ανέργων.
Όπως είχε επισημάνει κατά την πρόσφατη συνάντησή του με τον υπουργό Εργασίας κ. Α.Λοβέρδο ο επικεφαλής του ΟΟΣΑ κ. Ανχελ Γκουρία, ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η ελληνική κυβέρνηση είναι η μετάβαση από την (τριτοβάθμια κυρίως) εκπαίδευση στον ενεργό επαγγελματικό βίο.
Οι συντάκτες επισημαίνουν ότι η Ελλάδα υπολείπεται του μέσου ευρωπαϊκού όρου ως προς την ανεργία των νέων. Το σχετικό ποσοστό για τους νέους ανέργους είναι κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερο από τον μέσον όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, ενώ το αντίστοιχο για τους μακροχρόνια ανέργους είναι διπλάσιο σε σχέση με αυτόν των 30 χωρών-μελών του οργανισμού.
Είναι χαρακτηριστικό, αναφέρει η έκθεση, ότι ακόμη και οι απόφοιτοι πανεπιστημίων στην Ελλάδα χρειάζονται τουλάχιστον δύο χρόνια ως την πρώτη τους πρόσληψη, ενώ το αντίστοιχο διάστημα για τους υπόλοιπους Ευρωπαίους είναι 17 μήνες. Αμεσα συνδεδεμένο είναι το ζήτημα της χαμηλής αμοιβής σε σχέση με τα προσόντα του αιτούντος εργασία (over-qualification). Η ανεργία στους απόφοιτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι πολύ υψηλότερη από εκείνη των αποφοίτων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και πολύ συχνά όσοι αποφοιτούν από ελληνικά πανεπιστήμια περνούν τα πρώτα χρόνια του εργασιακού τους βίου σε θέσεις άσχετες με τις σπουδές τους, κατά κανόνα στην παροχή υπηρεσιών (εμπόριο και εστίαση).
Σημειωτέον ότι για την αντιμετώπιση του καίριου προβλήματος της ανεργίας των νέων η κυβέρνηση Παπανδρέου θα πρέπει να δράσει με βάση τρεις άξονες: να διασφαλίσει ότι όσοι ολοκληρώνουν τις σπουδές τους έχουν αποκτήσει τα απαραίτητα επαγγελματικά εφόδια που απαιτεί η αγορά εργασίας, να περιορίσει τα κάθε είδους εμπόδια ως προς την πρόσληψη νέων και, τέλος, να υιοθετήσει μια πιο δραστική στρατηγική για την επανένταξη των άνεργων νέων.
Αναφορικά με τον πρώτο άξονα, προτείνεται η επιμήκυνση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης με την εισαγωγή σε αυτήν ήδη από την ηλικία των 3 ετών κατά το παράδειγμα άλλων χωρών (Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία) και την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής βασικής εκπαίδευσης σε ηλικία 18 ετών. Επίσης, η σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με τις τοπικές αγορές εργασίας και η ενεργός ανάμειξη των εργοδοτικών και επαγγελματικών ενώσεων στη διδακτέα ύλη των επαγγελματικών λυκείων. Τρίτον, η επέκταση του θεσμού της μαθητείας και της πρακτικής άσκησης για τους τελειόφοιτους φοιτητές (άμισθη εργασία περιορισμένης διάρκειας) σε επιχειρήσεις με σκοπό την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας πριν από την εισαγωγή στην αγορά εργασίας. Επιπλέον η έκθεση εισηγείται τη διαμεσολάβηση των γραφείων εύρεσης εργασίας και υπενοικίασης εργαζομένων για τον καλύτερο επαγγελματικό προσανατολισμό των νέων.
Ως προς τον δεύτερο άξονα (διευκολύνσεις για την είσοδο των νέων στην εργασία), η έκθεση σημειώνει ότι ο υψηλός μισθός πρώτης πρόσληψης συνιστά στην ουσία λόγο για τη μη ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης καθώς το κίνητρο ενός «υψηλού» μισθού για τις ανάγκες ενός 16χρονου συντείνει στην πρόωρη εγκατάλειψη της βασικής εκπαίδευσης. Προτείνεται συνεπώς η εισαγωγή ενός «μισθού για νεοπροσλαμβανόμενους», χαμηλότερου του βασικού μισθού που ορίζει η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.
Οι συντάκτες επισημαίνουν ότι η Ελλάδα υπολείπεται του μέσου ευρωπαϊκού όρου ως προς την ανεργία των νέων. Το σχετικό ποσοστό για τους νέους ανέργους είναι κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερο από τον μέσον όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, ενώ το αντίστοιχο για τους μακροχρόνια ανέργους είναι διπλάσιο σε σχέση με αυτόν των 30 χωρών-μελών του οργανισμού.
Είναι χαρακτηριστικό, αναφέρει η έκθεση, ότι ακόμη και οι απόφοιτοι πανεπιστημίων στην Ελλάδα χρειάζονται τουλάχιστον δύο χρόνια ως την πρώτη τους πρόσληψη, ενώ το αντίστοιχο διάστημα για τους υπόλοιπους Ευρωπαίους είναι 17 μήνες. Αμεσα συνδεδεμένο είναι το ζήτημα της χαμηλής αμοιβής σε σχέση με τα προσόντα του αιτούντος εργασία (over-qualification). Η ανεργία στους απόφοιτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι πολύ υψηλότερη από εκείνη των αποφοίτων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και πολύ συχνά όσοι αποφοιτούν από ελληνικά πανεπιστήμια περνούν τα πρώτα χρόνια του εργασιακού τους βίου σε θέσεις άσχετες με τις σπουδές τους, κατά κανόνα στην παροχή υπηρεσιών (εμπόριο και εστίαση).
Σημειωτέον ότι για την αντιμετώπιση του καίριου προβλήματος της ανεργίας των νέων η κυβέρνηση Παπανδρέου θα πρέπει να δράσει με βάση τρεις άξονες: να διασφαλίσει ότι όσοι ολοκληρώνουν τις σπουδές τους έχουν αποκτήσει τα απαραίτητα επαγγελματικά εφόδια που απαιτεί η αγορά εργασίας, να περιορίσει τα κάθε είδους εμπόδια ως προς την πρόσληψη νέων και, τέλος, να υιοθετήσει μια πιο δραστική στρατηγική για την επανένταξη των άνεργων νέων.
Αναφορικά με τον πρώτο άξονα, προτείνεται η επιμήκυνση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης με την εισαγωγή σε αυτήν ήδη από την ηλικία των 3 ετών κατά το παράδειγμα άλλων χωρών (Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία) και την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής βασικής εκπαίδευσης σε ηλικία 18 ετών. Επίσης, η σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με τις τοπικές αγορές εργασίας και η ενεργός ανάμειξη των εργοδοτικών και επαγγελματικών ενώσεων στη διδακτέα ύλη των επαγγελματικών λυκείων. Τρίτον, η επέκταση του θεσμού της μαθητείας και της πρακτικής άσκησης για τους τελειόφοιτους φοιτητές (άμισθη εργασία περιορισμένης διάρκειας) σε επιχειρήσεις με σκοπό την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας πριν από την εισαγωγή στην αγορά εργασίας. Επιπλέον η έκθεση εισηγείται τη διαμεσολάβηση των γραφείων εύρεσης εργασίας και υπενοικίασης εργαζομένων για τον καλύτερο επαγγελματικό προσανατολισμό των νέων.
Ως προς τον δεύτερο άξονα (διευκολύνσεις για την είσοδο των νέων στην εργασία), η έκθεση σημειώνει ότι ο υψηλός μισθός πρώτης πρόσληψης συνιστά στην ουσία λόγο για τη μη ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης καθώς το κίνητρο ενός «υψηλού» μισθού για τις ανάγκες ενός 16χρονου συντείνει στην πρόωρη εγκατάλειψη της βασικής εκπαίδευσης. Προτείνεται συνεπώς η εισαγωγή ενός «μισθού για νεοπροσλαμβανόμενους», χαμηλότερου του βασικού μισθού που ορίζει η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.
Ως αντιστάθμισμα ο εργοδότης θα πρέπει να παρέχει μέσω της θέση εργασίας τη δυνατότητα απόκτησης επαγγελματικής εκπαίδευσης ή επιμόρφωσης. Προτείνεται μια καθολική σύμβαση εργασίας η οποία θα περιλαμβάνει πιο χαλαρούς όρους σχετικά με την απόλυση εργαζομένων. Η χαλάρωση των προϋποθέσεων για την παροχή επιδόματος ανεργίας και παράλληλα η αυστηροποίηση των υποχρεώσεων του δικαιούχου για την αποδοχή της προτεινόμενης θέσης εργασίας συστήνονται μεταξύ άλλων ως προς τον τρίτο άξονα της επανένταξης των ανέργων. Στην ίδια κατεύθυνση προτείνεται μια σειρά μέτρων για την απόκτηση επιπλέον δεξιοτήτων και τον επαναπροσανοτολισμό των μακροχρόνια ανέργων.
του Κ. ΜΑΡΓΙΟΛΗ, από την εφημερίδα "Το Βήμα", 25/3/2010
του Κ. ΜΑΡΓΙΟΛΗ, από την εφημερίδα "Το Βήμα", 25/3/2010