Χωρίς ακριβή καταγραφή τα ακίνητα του Δημοσίου παραμένουν «σε ακινησία», αποδίδοντας έσοδα μόλις 30 εκατ. ευρώ τον χρόνο
Στον «πάγο» βρίσκονται ακίνητα του Δημοσίου συνολικής αξίας περίπου 300 δισ. ευρώ, τα οποία λόγω πολιτικών και γραφειοκρατικών αγκυλώσεων αποφέρουν έσοδα μόλις... 30 εκατ. ευρώ τον χρόνο! Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι μόνες επενδύσεις τα χρόνια της μεταπολίτευσης είναι οι τρεις μακροχρόνιες μισθώσεις της Ολυμπιακά Ακίνητα A. E.
Και ακριβής καταγραφή δεν υπάρχει. Σύμφωνα με πληροφορίες, ένας διαγωνισμός που είχε ξεκινήσει από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων για την ακριβή καταγραφή, σταμάτησε. Θα ενοποιούσε όλα τα ψηφιακά υπόβαθρα (μηχανογράφηση, βάσεις δεδομένων) του Κτηματολογίου, της ΚΕΔ, των Ολυμπιακών Ακινήτων, του υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης κ. ά.
Το μεγαλύτερο μέρος της δημόσιας ακίνητης περιουσίας διαχειρίζεται από την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (ΚΕΔ), εκτιμάται σε 272 δισ. ευρώ και αποδίδει κάθε χρόνο έσοδα στα άδεια κρατικά ταμεία 30 εκατ. ευρώ. Και αυτό, παρά τα σχέδια αξιοποίησης και τις προτάσεις που έχουν υποβληθεί στα αρμόδια υπουργεία ήδη από την προηγούμενη κυβέρνηση και θα μπορούσαν να αποφέρουν άμεσα έσοδα 1 δισ. ευρώ και μεσο-μακροπρόθεσμα ετήσια απόδοση άνω των 2 δισ. ευρώ. Δηλαδή, όσες είναι σχεδόν οι δανειακές ανάγκες του Δημοσίου για τον τρέχοντα μήνα (οι λήξεις ομολόγων υπολογίζονται σε 2,7 δισ. ευρώ).
Πολλά από τα σχέδια αξιοποίησης είχαν υποβληθεί και εγκριθεί από προηγούμενα υπουργικά συμβούλια.
Στον «πάγο» βρίσκονται ακίνητα του Δημοσίου συνολικής αξίας περίπου 300 δισ. ευρώ, τα οποία λόγω πολιτικών και γραφειοκρατικών αγκυλώσεων αποφέρουν έσοδα μόλις... 30 εκατ. ευρώ τον χρόνο! Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι μόνες επενδύσεις τα χρόνια της μεταπολίτευσης είναι οι τρεις μακροχρόνιες μισθώσεις της Ολυμπιακά Ακίνητα A. E.
Και ακριβής καταγραφή δεν υπάρχει. Σύμφωνα με πληροφορίες, ένας διαγωνισμός που είχε ξεκινήσει από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων για την ακριβή καταγραφή, σταμάτησε. Θα ενοποιούσε όλα τα ψηφιακά υπόβαθρα (μηχανογράφηση, βάσεις δεδομένων) του Κτηματολογίου, της ΚΕΔ, των Ολυμπιακών Ακινήτων, του υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης κ. ά.
Το μεγαλύτερο μέρος της δημόσιας ακίνητης περιουσίας διαχειρίζεται από την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (ΚΕΔ), εκτιμάται σε 272 δισ. ευρώ και αποδίδει κάθε χρόνο έσοδα στα άδεια κρατικά ταμεία 30 εκατ. ευρώ. Και αυτό, παρά τα σχέδια αξιοποίησης και τις προτάσεις που έχουν υποβληθεί στα αρμόδια υπουργεία ήδη από την προηγούμενη κυβέρνηση και θα μπορούσαν να αποφέρουν άμεσα έσοδα 1 δισ. ευρώ και μεσο-μακροπρόθεσμα ετήσια απόδοση άνω των 2 δισ. ευρώ. Δηλαδή, όσες είναι σχεδόν οι δανειακές ανάγκες του Δημοσίου για τον τρέχοντα μήνα (οι λήξεις ομολόγων υπολογίζονται σε 2,7 δισ. ευρώ).
Πολλά από τα σχέδια αξιοποίησης είχαν υποβληθεί και εγκριθεί από προηγούμενα υπουργικά συμβούλια.
Η κυβερνητική αλλαγή δεν αποτελεί επιχείρημα. Πρώτον, διότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε στη διάθεσή της έξι χρόνια να τα υλοποιήσει. Δεύτερον, οι εκλογές σε ανεπτυγμένες χώρες δεν σταματούν τη συνέχεια της λειτουργίας του κράτους. Τα σχέδια περιλάμβαναν, πέρα από εκποιήσεις και μακροχρόνιες μισθώσεις, σύγχρονα εργαλεία όπως είναι μία μορφή που συνδυάζει χαρακτηριστικά τιτλοποίησης και sale and lease back. Αυτό θα απέφερε άμεσα 1 δισ. ευρώ. Επίσης, περιλαμβάνουν συμβάσεις αξιοποίησης από ιδιώτες που θα απέδιδαν στα κρατικά ταμεία ύστερα από τέσσερα με πέντε χρόνια περίπου 100 εκατ. ευρώ ετησίως. Ευτυχώς, μία από αυτές υπογράφτηκε τον προηγούμενο μήνα, ύστερα από διαγωνισμό, και αφορά την αξιοποίηση 20 ακινήτων (θα επιλεγούν από μία λίστα 27 ακινήτων που παρουσιάζει σήμερα η «Κ»).
Η δεύτερη σύμβαση, αν και προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός, παραμένει παγωμένη και αφορά την αξιοποίηση 30 ακινήτων (επιλογή από 50).
Επίσης, στα συρτάρια και τους φοριαμούς των αρμόδιων υπουργείων βρίσκονται και πιο πρόσφατες εισηγήσεις για την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας. Μία από αυτές αφορά την εισήγηση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΚΕΔ, κ. Κωνσταντίνου Φωτόπουλου, για τη δημιουργία νέας Γραμματείας Διαχείρισης Δημόσιας Ακίνητης Περιουσίας.
Σύμφωνα με τον διευθυντή εκμετάλλευσης και αξιοποίησης ακινήτων της ΚΕΔ, κ. Γιώργο Μητρόπουλο, «χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι αυτές δεκάδων σημαντικών αστικών ακινήτων εντός σχεδίου πόλεως με πολύ μεγάλη εμπορική αξία, εάν αυτά ήταν ιδιωτικά, που όμως λόγω του δημόσιου χαρακτήρα έχουν σοβαρότατους περιορισμούς ως προς την εκμετάλλευσή τους με συμφωνία της πολιτείας, που μηδενίζουν ουσιαστικά την αξία αυτή. Εκατοντάδες άλλα δημόσια ακίνητα σε παραθαλάσσιες κυρίως περιοχές, όπως στη Ρόδο με έκταση δεκάδων χιλιάδων στρεμμάτων που επίσης λόγω των περιορισμών που τίθενται -αυθαιρέτως πολλές φορές- λόγω του δημόσιου χαρακτήρα τους έχουν ελάχιστη προοπτική αξιοποίησης με εμπορικούς όρους και εξ αυτού υποδεέστερη της εμπορικής αξίας που θα είχαν χωρίς αυτούς: χαρακτηρισμοί δασαρχείου, αρχαιολογικοί περιορισμοί, περιορισμοί από υπουργεία Περιβάλλοντος, Αμυνας κ. ά. Η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας γίνεται μέχρι σήμερα στο πλαίσιο όσων προσδιορίζει η πολιτεία στον τομέα αυτό και η όποια βελτίωση της εμπορικής εκμετάλλευσής τους και αύξησης των εσόδων πρωτίστως προϋποθέτει την άρση των περιορισμών και τη διευκόλυνση της αξιοποίησής τους που θα προσδώσει μέρος της εμπορικής τους αξίας και προοπτική είσπραξης σημαντικότερων εσόδων».
Επίσης, στα συρτάρια και τους φοριαμούς των αρμόδιων υπουργείων βρίσκονται και πιο πρόσφατες εισηγήσεις για την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας. Μία από αυτές αφορά την εισήγηση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΚΕΔ, κ. Κωνσταντίνου Φωτόπουλου, για τη δημιουργία νέας Γραμματείας Διαχείρισης Δημόσιας Ακίνητης Περιουσίας.
Σύμφωνα με τον διευθυντή εκμετάλλευσης και αξιοποίησης ακινήτων της ΚΕΔ, κ. Γιώργο Μητρόπουλο, «χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι αυτές δεκάδων σημαντικών αστικών ακινήτων εντός σχεδίου πόλεως με πολύ μεγάλη εμπορική αξία, εάν αυτά ήταν ιδιωτικά, που όμως λόγω του δημόσιου χαρακτήρα έχουν σοβαρότατους περιορισμούς ως προς την εκμετάλλευσή τους με συμφωνία της πολιτείας, που μηδενίζουν ουσιαστικά την αξία αυτή. Εκατοντάδες άλλα δημόσια ακίνητα σε παραθαλάσσιες κυρίως περιοχές, όπως στη Ρόδο με έκταση δεκάδων χιλιάδων στρεμμάτων που επίσης λόγω των περιορισμών που τίθενται -αυθαιρέτως πολλές φορές- λόγω του δημόσιου χαρακτήρα τους έχουν ελάχιστη προοπτική αξιοποίησης με εμπορικούς όρους και εξ αυτού υποδεέστερη της εμπορικής αξίας που θα είχαν χωρίς αυτούς: χαρακτηρισμοί δασαρχείου, αρχαιολογικοί περιορισμοί, περιορισμοί από υπουργεία Περιβάλλοντος, Αμυνας κ. ά. Η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας γίνεται μέχρι σήμερα στο πλαίσιο όσων προσδιορίζει η πολιτεία στον τομέα αυτό και η όποια βελτίωση της εμπορικής εκμετάλλευσής τους και αύξησης των εσόδων πρωτίστως προϋποθέτει την άρση των περιορισμών και τη διευκόλυνση της αξιοποίησής τους που θα προσδώσει μέρος της εμπορικής τους αξίας και προοπτική είσπραξης σημαντικότερων εσόδων».
του Λεωνίδα Στεργίου, από την εφημερίδα "Η Καθημερινή", 21/3/2010