8 Μαΐ 2014

Ευρωπαϊκή πρωτιά Ελλάδας και Βουλγαρίας στη συνολική υποβάθμιση των Δήμων


Medium

Σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έγιναν αλλαγές και ψηφίστηκαν νόμοι  που επηρέασαν δυσμενώς όλους τους βαθμούς  Αυτοδιοίκησης. Ωστόσο μόνο σε δύο ευρωπαϊκές χώρες , την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, καταγράφηκε συνολική υποβάθμιση – διοικητική, λειτουργική και οικονομική – των Δήμων και μάλιστα με μέτρα και πολιτικές που παρουσιάζουν μεγάλες ομοιότητες. Επίσης μόνο στους Δήμους της Ελλάδας και της Βουλγαρίας επιβλήθηκαν απολύσεις  προσωπικού και  μειώθηκαν οι επιχορηγήσεις πάνω από 50%.
Αυτό είναι ένα από τα πολλά συμπεράσματα έρευνας – μελέτης του  Κοινωνικού Πολύκεντρου της ΑΔΕΔΥ, με θέμα «Τοπική Αυτοδιοίκηση: Οικονομική κατάσταση, εκχώρηση αρμοδιοτήτων, επιπτώσεις στο ανθρώπινο δυναμικό των Δήμων και στα δημόσια αγαθά».
Σε ότι αφορά τους δήμους της χώρας μας, σημειώνεται ότι οι περικοπές έφτασαν το 60%, ενώ υπογραμμίζονται τα εξής:  «Η απελπιστική οικονομική κατάσταση, σε συνδυασμό με τη μείωση του προσωπικού (συνταξιοδοτήσεις, απολύσεις, διαθεσιμότητες, απαγόρευση των προσλήψεων) δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για:
1)    Να αποσυρθούν οι Δήμοι από δραστηριότητες που δεν μπορούν πλέον να χρηματοδοτήσουν π.χ. Βοήθεια στο σπίτι, Κ.Δ.Α.Π., αθλητικά και πολιτιστικά προγράμματα, με προφανείς δυσμενείς επιπτώσεις στις τοπικές κοινωνίες. Εναλλακτικά να μειώσουν την ποσότητα των παρεχομένων υπηρεσιών ή και να υποβαθμίσουν την ποιότητά τους. Ορισμένοι βέβαια θα επιχειρήσουν να αυξήσουν την οικονομική συνεισφορά των κατοίκων στα προγράμματα αυτά, αλλά η συνεχιζόμενη κοινωνικο-οικονομική κρίση θα οδηγήσει πολλούς πολίτες σε αδυναμία καταβολής της.
2)    Να ελαχιστοποιήσουν τη συντήρηση των υποδομών με δυσμενείς επιπτώσεις στην οικονομική κατάσταση της περιοχής τους και δυσχεραίνοντας τις όποιες προοπτικές ανάκαμψης.
3)    Να εκχωρήσουν αρμοδιότητες, όχι για να ασκηθούν πιο αποτελεσματικά, αλλά γιατί αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στην άσκηση τους π.χ. καθαριότητα. Στο πλαίσιο αυτό η επανασυγκέντρωση αρμοδιοτήτων που προωθείται από τμήματα της κεντρικής διοίκησης θα συναντήσει ελάχιστες αντιστάσεις.
4)    Να παραχωρήσουν περιουσιακά τους στοιχεία, τα οποία αδυνατούν να αξιοποιήσουν π.χ. ακίνητα, φυσικοί πόροι.

Στις δύο τελευταίες περιπτώσεις είναι σαφές ότι οι εκχωρήσεις και οι παραχωρήσεις δεν πρόκειται να γίνουν με όρους αμοιβαίου συμφέροντος, αλλά θα επιβληθούν όροι που μακροπρόθεσμα δεν πρόκειται να ωφελήσουν τόσο τους Δήμους όσο και τις τοπικές κοινωνίες».
Σε ότι αφορά το προσωπικό μέσα σε τρία χρόνια μειώθηκε κατά 10.768 άτομα ή κατά 12%. Ειδικότερα «με βάση τα προσωρινά στοιχεία του Μητρώου Μισθοδοτούμενων Ελληνικού Δημοσίου για το 2013, το τακτικό προσωπικό των ΟΤΑ έφθανε τα 84.177 άτομα από τα οποία πρέπει να αφαιρεθούν οι σχολικοί φύλακες (2.234) και η δημοτική αστυνομία (3.600 περίπου), με τελικό αριθμό τα 78.343 άτομα. Δηλαδή μέσα σε τρία χρόνια, το προσωπικό των Δήμων μειώθηκε κατά 10.768 άτομα (-12%)»
Οι δαπάνες μισθοδοσίας των Δήμωνσύμφωνα με τη μελέτη,  μειώθηκαν κατά 28%, λόγω των περικοπών και της εφαρμογής του ενιαίου μισθολογίου. Από 2.180 εκ. € το 2010, έφθασαν τα 2.115 το 2011, τα 1.717 το 2012 και 1.571 το 2013.
Σε ότι αφορά τα θυγατρικά νομικά πρόσωπα των Δήμων, τα μεν Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου από 4.300 συγχωνεύτηκαν σε 544 (μείωση 87%), οι δημοτικές επιχειρήσεις από 1.350 συγχωνεύτηκαν σε 492 (μείωση 64%) και οι ΔΕΥΑ από 230 σε 130 (μείωση 43,5%).
Αναλυτικά τα στοιχεία της έρευνας- μελέτης Κοινωνικού Πολύκεντρου της ΑΔΕΔΥ
http://www.localit.gr/, 7/5/2014