23 Οκτ 2013

«Επίθεση» στο success story Βακάκη

«Επίθεση» στο success story Βακάκη
Οι καταγγελίες για εργασιακό μεσαίωνα «θαμπώνουν» τα Jumbo


Το success story του Απόστολου Βακάκη με τα Jumbo «θαμπώνει» το τελευταίο διάστημα από τις ολοένα αυξανόμενες φωνές διαμαρτυρίας για «εργασιακό μεσαίωνα» στα καταστήματα του ομίλου.

Η επιχείρηση, από τις ελάχιστες στην Ελλάδα των μνημονίων και της άγριας λιτότητας που συνεχίζει να αποτελεί «μηχανή παραγωγής κερδών», ποντάροντας στις χαμηλές τιμές των προϊόντων, στον αδύναμο ανταγωνισμό αλλά και στο επενδυτικό «σαφάρι» με το άνοιγμα νέων καταστημάτων σε Ελλάδα, Κύπρο και Βαλκάνια με στόχο την κατάκτηση ακόμη μεγαλύτερων μεριδίων αγοράς, βρίσκεται στο... μάτι του κυκλώνα.

Μερίδα εργαζομένων, ακτιβιστές και μέλη κομματικών οργανώσεων, καταγγέλλουν πως πίσω από την λαμπερή βιτρίνα του «θαυμαστού κόσμου» των παιχνιδιών και των εποχικών ειδών της Jumbo που σημειώνει τζίρους που προκαλούν ίλιγγο (έσπασε το ρεκόρ των 500 εκατ. ευρώ στην ετήσια χρήση Ιούνιος 2012- Ιούνιος 2013), κέρδη ύψους 73,96 εκατ. ευρώ και ελέγχει ένα δίκτυο 63 καταστημάτων συνολικά, κάνοντας πράξη το «σε κάθε γειτονιά, τουλάχιστον και ένα Jumbo», κρύβονται εργοδοτικές αυθαιρεσίες εις βάρος των υπαλλήλων και μισθοί πείνας που αγγίζουν μόλις τα 200 ευρώ τον μήνα.

«JUMBO- ΤΖΑΜΠΑ»

Η παράσταση διαμαρτυρίας που πραγματοποιήθηκε την περασμένη βδομάδα έξω από το υπερκατάστημα της Jumbo στην οδό Πειραιώς, αλλά και εκείνη λίγο καιρό πριν στον Άγιο Στέφανο, είναι ενδεικτική της κατάστασης που επικρατεί.

Με φυλλάδια που έφεραν τον τίτλο «κέρδη στα ύψη, εργαζόμενοι στο σκλαβοπάζαρο, γονείς στο δικαστήριο» και με το επικριτικό και καυστικό σύνθημα «Τρέξτε στα Jumbo, δουλέψτε Τζάμπα», οι διαμαρτυρόμενοι καταγγέλλουν την επιχείρηση ότι πρότεινε στους εργαζόμενους να δουλεύουν με συμβάσεις 4ωρης απασχόλησης, οι οποίες όμως παραβιάζονται συστηματικά, χωρίς να πληρώνονται οι επιπλέον ώρες εργασίας, ενώ εκμεταλλευόμενη- όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι- την τεράστια ανάγκη των νέων για εργασία προσφέρει αποδοχές που δεν επαρκούν ούτε για τα απαραίτητα.

Μπορεί ο κινηματογραφικός ήρωας της νέας διαφήμισης των Jumbo, Django να «εκτελεί» τις τιμές, απελευθερώνοντας τους αλυσοδεμένους γονείς από τα... δεσμά της ακρίβειας, όπως τονίζουν χαρακτηριστικά εργαζόμενοι στα καταστήματα της εταιρίας, όμως, εκείνη κρατά δέσμιους τους υπαλλήλους της «σε κακές εργασιακές συνθήκες, εξαντλητικά ωράρια, κλίμα αυταρχικό και εκδικητικές απολύσεις-, αν τύχει κάποιος και εναντιωθεί».


Υπενθυμίζουν δε, την περίπτωση του άνεργου πατέρα από τον Βόλο που έκλεψε μαρκαδόρους από το κατάστημα της Jumbo της περιοχής επειδή δεν είχε χρήματα για να αγοράσει όλα τα σχολικά είδη του παιδιού του και η εταιρία τον έσυρε στα δικαστήρια, κατηγορώντας την για αναλγησία στον «βωμό» του κέρδους.

Βέβαια, η Jumbo υποστήριξε ότι ο συγκεκριμένος είχε υποπέσει στο ίδιο αδίκημα κατ' εξακολούθηση και ότι πρέπει να αποκαθίσταται η δικαιοσύνη, σε κάθε περίπτωση για όσους «παρά το ότι βρίσκονται σε χειρότερο ίσως αδιέξοδο, δεν καταφεύγουν σε αυτή την εύκολη λύση». Αυτά τα περιστατικά ήρθαν να προστεθούν σε εκείνα που αφορούν σε ανακλήσεις προϊόντων της εταιρίας, πλήττοντας το κύρος της. Χαρακτηριστικό είναι πως, πριν από έναν μήνα περίπου, ο ΕΦΕΤ της επέβαλε πρόστιμο 20.000 ευρώ για διακίνηση μη ασφαλών υλικών και αντικειμένων που προορίζονταν να έρθουν σε επαφή με τρόφιμα, ενώ λίγο νωρίτερα είχε διατάξει την ανάκληση γλειφιτζουριού από τα καταστήματα επειδή περιείχε χρωστικές ουσίες, οι οποίες δεν αναγράφονταν στην ετικέτα.

Εργαζόμενοι και καταναλωτές υποστηρίζουν ότι, ναι μεν οι χαμηλές τιμές αποτελούν δέλεαρ μέσα σε αυτή την έντονη κρίση που βιώνει η κοινωνία, όμως, αυτές οφείλονται στο ότι τα περισσότερα προϊόντα της Jumbo εισάγονται από τρίτες χώρες και κυρίως από την Κίνα, με αποτέλεσμα, πολλές φορές, να αμφισβητείται η ποιότητά τους. Εντολή του Βακάκη πάντως, προς τους συνεργάτες του είναι να προλαμβάνουν τα όποια κρούσματα που αποτελούν «χτύπημα» για την εικόνα της εταιρίας.

Και μπορεί ο επιχειρηματίας πριν από μια βδομάδα, μιλώντας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών να έριξε τα «βέλη» του στους συναδέλφους του εκείνους που έχουν προτεραιότητα να βρίσκουν δεξαμενές εύκολου χρήματος, χωρίς να έχουν ουσιαστικό αναπτυξιακό όραμα, όμως, για την ώρα δεν έχει λάβει ακόμη θέση για τις καταγγελίες σχετικά με τις εργασιακές συνθήκες στην επιχείρησή του.

Λήγει τον Μάιο του 2014 - Προτεραιότητα η εξόφληση του ομολογιακού

Μπορεί ο «πονοκέφαλος» των εργασιακών να είναι έντονος για τον Απόστολο Βακάκη, όμως, προτεραιότητά του αυτή την στιγμή είναι η πλήρης αποπληρωμή του ομολογιακού δανείου ύψους 145 εκατ. ευρώ, το οποίο λήγει τον Μάιο του 2014.

Αν και από το βήμα της Ένωσης Θεσμικών Επενδυτών, ο «Mr Jumbo» επέκρινε τις τράπεζες που τόσα χρόνια χρηματοδοτούσαν μια μη παραγωγική οικονομία με αποτέλεσμα σήμερα να πληρώνουν το κόστος αυτής της επιλογής «μένοντας με τον μουντζούρη»- όπως είπε χαρακτηριστικά- ωστόσο ο όμιλός του διατηρεί παραδοσιακά καλές σχέσεις μαζί τους. Γι' αυτό και με την αποπληρωμή του ομολογιακού στοχεύει στην αύξηση της διαπραγματευτικής ισχύος της εταιρίας έναντι των πιστωτών της.

Το «βάρος» της πολιτικής του πέφτει επίσης, στις νέες επενδύσεις που ετοιμάζει με το άνοιγμα 4 νέων καταστημάτων, εκ των οποίων δύο στην Ρουμανία, ένα μισθωμένο στην Κύπρο και ένα ακόμη στην Βόρεια Ελλάδα. Συνολικά σε Κύπρο και Ελλάδα θέλει να φτάσει τα 60 καταστήματα από 58 που είναι σήμερα.

http://www.dealnews.gr/, 22/10/2013