8 Οκτ 2012

Η αποκρατικοποίηση μπαίνει στις… ράγες

Η αποκρατικοποίηση μπαίνει στις… ράγες
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Συμφωνίες-«χρυσάφι» για μεταφορά φορτίων από τα ελληνικά τρένα

Η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η εξυγίανση του ΟΣΕ αποτελούν τον διακαή πόθο του υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη. Ήδη από την προηγούμενη θητεία του στο υπουργείο Μεταφορών στην κυβέρνηση Καραμανλή, ο Χατζηδάκης είχε πολύ ψηλά στην ατζέντα του το θέμα του ΟΣΕ, κάτι που τον έφερε σε σύγκρουση ακόμη και με τους συνδικαλιστές του κόμματός του, οι οποίοι με διαρροές στον αντιπολιτευόμενο Τύπο τον κατηγορούσαν για τον ΟΣΕ.
Τώρα, παρά τη θέληση του υπουργού Ανάπτυξης, η ιστορία του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι περίπλοκη, καθώς δεν αρκεί μόνο η βούληση του υπουργού, αλλά χρειάζεται να συμφωνήσει και η Ευρωπαϊκή Ένωση, ειδικά από τη στιγμή που οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι έχουν λαμβάνειν ακόμη κοινοτικά κονδύλια για έργα που δεν έχουν ολοκληρωθεί και πολύ εύκολα μπορεί μία πώληση των εταιρειών να εξελιχθεί σε «Γόρδιο Δεσμό», ανάλογη με αυτή των ναυπηγείων.
Πάντως, όλες οι κινήσεις του υπουργείου δείχνουν ότι «καίγεται» για να βρεθεί επενδυτής εδώ και τώρα. Προφανώς, όπως αναφέρουν πηγές από το Ανάπτυξης, αναμένουν «θετικό νεύμα, από την Κομισιόν». Στο πλαίσιο αυτό έχει ενταχθεί και η συμφωνία για τη μεταφορά 20.000 κοντέινερ της Hewlett Packard. Εύλογα γίνεται αντιληπτή η σημασία της για τα μεγέθη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία έχει σήμερα μόλις 24 εκατομμύρια ευρώ τζίρο από τις εμπορευματικές μεταφορές. Η συμφωνία αφορά στη μετακίνηση εμπορευμάτων για τα οποία απαιτούνται δύο τρένα ημερησίως, γεγονός που αν επαληθευτεί σημαίνει ότι ο ετήσιος τζίρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί να διπλασιαστεί άμεσα. Κάτι τέτοιο θεωρείται απολύτως εφικτό. Παράλληλα, αν ληφθεί υπόψη ότι η δυναμικότητα του λιμανιού του Πειραιά είναι ικανή να «γεμίσει» 20 έως 40 τρένα την ημέρα, τότε εκτιμάται ότι δεν είναι ουτοπικό για την εταιρεία να προσδοκά σε τζίρο ακόμη και άνω των 100 εκατ. ευρώ τον χρόνο, μετακινώντας με τρένα περίπου το 1/3 των εμπορευμάτων που φτάνουν στον Πειραιά.
Ανάλογου τύπου είναι και η συμφωνία με την Hyundai, αν και δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα ο αριθμός των κοντέινερ.

Η γραμμή προς Θριάσιο

Απαραίτητη προϋπόθεση για να πέσουν οι υπογραφές στις συμφωνίες, που επεξεργάζεται η ηγεσία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι η ολοκλήρωση και απόδοση σε χρήση των σιδηροδρομικών έργων που θα συνδέσουν το λιμάνι του Ικονίου με το Θριάσιο και κατ' επέκταση με όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Με τη λειτουργία της γραμμής αυτής, που αναμένεται τον Νοέμβριο, θα περιοριστεί περίπου στο 1/3 ο χρόνος παράδοσης των εμπορευμάτων (από τις 15 ημέρες θα μειωθεί στις πέντε), ενώ σημαντική θα είναι και η μείωση του κόστους. Με τη λειτουργία της γραμμής υπολογίζεται ότι όχι μόνο να ενισχυθούν σημαντικά οι εμπορευματικές μεταφορές μέσω σιδηροδρόμου, αλλά θα αυξηθεί κατά πολύ και η ανταγωνιστικότητα του λιμανιού στον Πειραιά.
Έως τώρα το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας στερείται σιδηροδρομικής σύνδεσης, με αποτέλεσμα τα εμπορεύματα που φτάνουν στη χώρα, κυρίως από χώρες της Ανατολής, να μεταφορτώνονται σε μικρότερα πλοία τα οποία προσεγγίζουν λιμάνια της βόρειας Ευρώπης, κατά κύριο λόγο της Αμβέρσας, του Ρότερνταμ και του Αμβούργου, και στη συνέχεια μέσω σιδηρόδρομου ή οδικών μεταφορών προωθούνται στον τελικό προορισμό τους.

Και η Cosco

Η υποχρεωτική μεταφόρτωση των εμπορευμάτων κοστίζει σε χρόνο αλλά και χρήμα και οι επιτελείς της Cosco αναζητούν λύση για το διπλό πρόβλημα, εξ ου και η υπό επεξεργασία συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Για την κινεζική εταιρεία η αναζήτηση φθηνότερης λύσης, έναντι αυτής που χρησιμοποιούν σήμερα, είναι καίριας σημασίας, αφού ο Πειραιάς καταλαμβάνει πλέον την πρώτη θέση μεταξύ των κοντέινερ τέρμιναλ της κινεζικής εταιρείας στην Ευρώπη για το τρέχον έτος, με αύξηση του διακινούμενου φορτίου που προσεγγίζει το 100%.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που αφορούν στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε έσοδα 82,8 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 5,77 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ για πρώτη φορά καταγράφει και μικρή κερδοφορία, προ φόρων, 96.000 ευρώ.
Οι επιβατικές μεταφορές στο 7μηνο εμφανίζουν ζημίες 2,5 εκατ. ευρώ, ενώ κέρδη 2,6 εκατομμυρίων εμφανίζουν οι εμπορευματικές μεταφορές. Η βελτίωση των οικονομικών μεγεθών είναι το αποτέλεσμα μείωσης του κόστους μισθοδοσίας, των δαπανών συντήρησης και των δαπανών για ηλεκτρικό ρεύμα.

Δικαστική νίκη της ΕΡΓΟΣΕ για τα χρήματα των απαλλοτριώσεων

Ένα απρόσμενο δώρο 18 εκατ. ευρώ προέκυψε από το πουθενά για την ΕΡΓΟΣΕ. Για την ακρίβεια, το δώρο ήρθε από το Εφετείο Ναυπλίου, το οποίο με απόφασή του ανέτρεψε προηγούμενη απόφαση του Πρωτοδικείου Κορίνθου, που είχε επιδικάσει υπέρογκες αποζημιώσεις για απαλλοτριώσεις ιδιοκτησιών. Το Πρωτοδικείο είχε επιδικάσει την καταβολή αποζημίωσης ύψους 48 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το Εφετείο ζητεί να επιστραφούν τα 18 εκατ. ευρώ, ανοίγοντας με αυτόν τον τρόπο τον δρόμο στην εταιρεία να διεκδικήσει τα «καπέλα» στις απαλλοτριώσεις εξωδίκως και, σε περίπτωση που οι δικαιούχοι αρνηθούν, να προχωρήσει σε μηνύσεις.
Είναι η πρώτη δικαίωση της ΕΡΓΟΣΕ που προσπαθεί να εξορθολογήσει τις αποζημιώσεις των απαλλοτριώσεων, αφού μόνο για τη νέα γραμμή Κιάτο - Πάτρα τα δικαστήρια έχουν επιβάλει αποζημιώσεις οι οποίες υπερβαίνουν τα 300 εκατ. ευρώ. Ήδη η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ με αλλεπάλληλες δικαστικές προσφυγές προσπαθεί να πάρει πίσω περί των 70 εκατ. ευρώ, τα οποία τα θεωρεί ως «καπέλο» σε αυτές τις απαλλοτριώσεις.
Μεταξύ των δύο αποφάσεων –του Εφετείου και του Πρωτοδικείου– καταγράφεται μεγάλη απόκλιση, η οποία κυμαίνεται από 20% έως και 40%, ανάλογα με τον οικισμό, με αποκορύφωμα τη Λυκοποριά Κορινθίας, όπου έφθασε έως και το 65%. Σημειώνεται ότι μια σειρά ανάλογες αποφάσεις Πρωτοδικείων έχουν «ματώσει» το Δημόσιο και οδηγούν στην απώλεια τεράστιων πόρων.
Η ΕΡΓΟΣΕ, συγκρίνοντας τις δύο αποφάσεις, παρατήρησε μεγάλη διαφορά, η οποία είναι συντριπτικά εις βάρος της. Έτσι ανέθεσε στο ΣΟΕ τη σύνταξη έκθεσης. Σύμφωνα με την έκθεση του ΣΟΕ, θα έπρεπε να καταβληθούν και για τις 198 ιδιοκτησίες, συνολικά 3,9 εκατ. ευρώ, ποσό υποπολλαπλάσιο αυτού που διέταξε το Πρωτοδικείο Κορίνθου, το οποίο έφθασε τα 14,5 εκατ. ευρώ.