Ο απεργιακός αναβρασμός που επικρατεί στις τάξεις των δημοσίων υπαλλήλων και κυρίως η μορφή που θα προσλάβει η αγωνιστική κινητοποίησή τους («λευκή απεργία», καταλήψεις δημοσίων κτιρίων, κυκλοφοριακό έμφραγμα λόγω πορειών στο κέντρο της Αθήνας) (εξ)αναγκάζει την κυβέρνηση να εξετάσει με κάθε σοβαρότητα το θέμα της πολιτικής επιστράτευσης. Οχι φυσικά σε όλο το φάσμα του Δημοσίου, αλλά μόνο στους κρίσιμους τομείς της υγείας, μεταφορών, καθαριότητας, ηλεκτροπαραγωγής, εκπαίδευσης και είσπραξης εσόδων.
Ο προβληματισμός που εκφράζουν κυβερνητικοί παράγοντες για την εικόνα αποσύνθεσης που δείχνει ο κρατικός μηχανισμός και η οποία περιμένουν να ενταθεί στις επόμενες εβδομάδες, τους ωθεί στην ιδέα να «ντυθούν στο χακί» αν απαιτηθεί κατά περίπτωση βέβαια, νευραλγικές υπηρεσίες.
Οπως επισημαίνουν οι ίδιοι τις τελευταίες εβδομάδες, η κεντρική διοίκηση δεν λειτουργεί.
Οι υπουργοί και η υπόλοιπη πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία των υπουργείων δεν είχαν σχεδόν καμία επαφή με τους υφισταμένους τους, δημιουργώντας συνθήκες διοικητικής παράλυσης.
Ολες ανεξαιρέτως οι εκκρεμότητες που θα καθορίσουν την επιτυχία της τρικομματικής κυβέρνησης πήραν αναβολή για τις «ελληνικές καλένδες».
Η κατάσταση μάλιστα όπως προβλέπουν τα ίδια στελέχη, θα εκτροχιασθεί όταν ανακοινωθεί «τσουνάμι» απεργιών στις δημόσιες μεταφορές, τα κρατικά νοσοκομεία, στην αποκομιδή απορριμμάτων, στη ΔΕΗ, αλλά και στις οικονομικές υπηρεσίες.
Οι ίδιοι κύκλοι τονίζουν ότι το μέτρο της πολιτικής επιστράτευσης, αντιμετωπίζει εκτός από κοινωνικές και πρακτικές δυσκολίες.
Στο χακί
Οι περιφέρειες και οι υπηρεσίες πολιτικής σχεδίασης εκτάκτου ανάγκης δεν είναι σε θέση να ολοκληρώσουν σε σύντομο χρονικό διάστημα, αν φυσικά χρειαστεί, τη διαδικασία επίδοσης των φύλλων επίταξης στους απεργούς.
Κάτι που θα αποβεί υπέρ όλων όσων απεργάζονται τη δημιουργία συνθηκών χάους στο δημόσιο τομέα με διακοπές ρεύματος, άρνηση είσπραξης φόρων, χειρόφρενο στις συγκοινωνίες, κλείσιμο σχολικών μονάδων, παραμονή των απορριμματοφόρων στα αμαξοστάσιά τους και λουκέτο σε νοσοκομεία.
Σε κάθε περίπτωση οι ίδιες πηγές έλεγαν ότι είναι ένα από τα σενάρια που εξετάζει χωρίς όμως να έχει ληφθεί σχετική απόφαση.
Το βέβαιο είναι ότι στην κυβέρνηση αναζητούν λύσεις στο ενδεχόμενο που οι συνδικαλιστές υλοποιήσουν τις απειλές τους και κατεβάσουν τους διακόπτες, σταματήσουν κάθε δημόσια μεταφορά και γενικότερα αν προβαίνουν σε ακραίες μορφές κινητοποιήσεων.
Προϊστορία
Για την ιστορία αξίζει να αναφέρουμε ότι το μέτρο της επιστράτευσης, όσες φορές χρησιμοποιήθηκε στο παρελθόν αφορούσε μόνο έναν επαγγελματικό χώρο είτε στο δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα π.χ. εργαζόμενους στην καθαριότητα των Δήμων και ιδιοκτήτες φορτηγών δημόσιας χρήσης.
Πρώτη φορά είχε εφαρμογή το 1979 όταν επιστρατεύτηκαν οι τραπεζοϋπάλληλοι, ενώ το 1983 σειρά είχαν οι ιδιοκτήτες βυτιοφόρων, το 1996 οι μηχανικοί της Ολυμπιακής, το 1994 οι ιδιοκτήτες αστικών λεωφορείων, το 2006 οι ναυτεργάτες και το 2008 οι δημοτικοί υπάλληλοι.
Ολα, πάντως, θα εξαρτηθούν από την ένταση που θα έχει ο απεργιακός αγώνας των απασχολούμενων στον κρατικό μηχανισμό και οι μορφές «πάλης» που θα επιλεγούν.
Αν δηλαδή, τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των πολιτών, π.χ. από διακοπές ρεύματος τότε η επέμβαση της Πολιτείας θα είναι ακαριαία.
του Γιώργου Φράγκου, εφημερίδα "Αδέσμευτος Τύπος", 8/10/2012