28 Αυγ 2012

Τι δεν πήγε καλά στο ΕΣΠΑ και ναυάγησαν στην Αττική οι παιδικοί σταθμοί. Μία εκτίμηση των όσων συνέβησαν μέσα από τα στατιστικά στοιχεία του προγράμματος και κάποια ερωτήματα για το Χαλάνδρι

Η Τρίτη 19/6 ήταν μία μέρα που θα την θυμούνται σίγουρα οι εργαζόμενοι στην ΕΕΤΑΑ δικαιούχου της υλοποίησης πράξεωνστο πλαίσιο της δράσης «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής για ωφελούμενες μητέρες.»
Εκείνη την ημέρα η Γενική Γραμματεία Διαχείρισης Κοινωτικών και άλλων πόρων (ΓΓΔΚΠ) και συγκεκριμένα η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανάπτυξης Ανθρώπινου δυναμικού έστελνε με επίσημο έγγραφο τηνανάκληση του πλάνου χρηματοδότησης για το πρόγραμμα ενίσχυσης της προσχολικής αγωγής. Συγκεκριμένα η απόφαση που πάρθηκε στις 12/5 έπαυε να ισχύει. Η νέα τριπλή απόφαση περιελάμβανε την κατανομή της χρηματοδότησης στις 13 περιφέρειες της χώρας με σύνολο εξασφαλισμένων πιστώσεων περίπου τα 125.000.000 €.
Να σημειωθεί ότι η αρχή των προβλημάτων όμως δεν είναι οι αποφάσεις του Ιουνίου καθώς τα στραβά με το πρόγραμμαφιλοξενίας παιδιών σε δομές πρόνοιας μέσω ΕΣΠΑ είχαν ξεκινήσει από πέρυσι αφού τα… αστροπελέκια της ΕΕΤΑΑ κατάφεραν να ξοδέψουν 175εκ € από τα αρχικά 200εκ το 2011 εξανεμίζοντας σχεδόν τα δαθέσιμα χρήματα για την δεύτερη χρονιά. Δεν κατάφεραν να αντιστοιχήσουν τις θέσεις που ενέκριναν με τα ποσά που έδιναν. Το αποτέλεσμα ήταν φέτος να βρεθούν άλλα 100εκ και την τελευταία στιγμή να υπάρξει στοιχειωδώς το πρόγραμμα.
Κάτω υπό αυτές τις συνθήκες η ΕΕΤΑΑ την ίδια προαναφερθείσα μέρα (19/6) δημοσιοποιούσε πάνω στην πρόταση που τηςδόθηκε δύο προκηρύξεις προς τις οφειλούμενες μητέρες την 1035 και 1036 (πιν1).
 
(κάντε "κλικ" στις παρακάτω εικόνες)
 
espastat
 
Ο πίνακας αυτός δίνει σε γενικές γραμμές τους λόγους για τους οποίους ναυάγησε το πρόγραμμα με κοινές προσπάθειες τόσο της ΕΕΤΑΑ όσο και της ΓΓΔΚΠ φέτος..

Το πρώτο πράγμα που βλέπει κανείς είναι ότι παρότι το λεκανοπέδιο έχει σχεδόν τον μισό πληθυσμό της χώρας και άραμάλλον και τα μισά παιδιά - εντούτοις η χρηματοδότησή του είναι μικρότερη από αυτή της Κεντρικής Μακεδονίας και τηςΘεσσαλίας και εφάμιλλος της Κρήτης, και της Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης. Το μεγάλο πρόβλημα που δημιουργήθηκεμε το πρόγραμμα φέτος εντοπίζεται κυρίως στην Αττική, την Στερεά Ελλάδα και το Νότιο Αιγαίο και έχει να κάνει με αυτό ακριβώς: την έλλειψη κονδυλίων που να καλύπτουν τις υπάρχουσες ανάγκες που ειδικά για την πρώτη είναι τεράστιες.
Για την Αττική είναι πρόδηλη η απορία πάνω στους λόγους που επέβαλαν αυτή την κατανομή.
Η πράξη αυτή αποτελεί συνειδητή επιλογή των κρατούντων καθώς αποτελεί τμήμα του ευρύτερου σχεδιασμού σε επίπεδο χώρας για την προσχολική αγωγή. Η αποχώρηση της όποιας κοινωνικής πολιτικής της κυβέρνησης από τον πολεοδομικό ιστό Αθήνας και Πειραιά είναι σαφής και συνδυάζεται με τους πόρους που διαθέτει ως χρηματοδότηση στους δήμους για την ενίσχυση των παιδικών σταθμών που κάθε χρόνο είναι και μικρότερη. Αμφιβάλουμε αν υπάρχει δήμος στο λεκανοπέδιο που να αύξησε τους παιδικούς σταθμούς του. Το αντίστροφο μάλλον συμβαίνει καθώς πυκνώνουν οι ειδήσεις για κλείσιμο παιδικών σταθμών πράγμα που εμείς στο Χαλάνδρι το ξέρουμε καλά καθώς μέσα σε 3 χρόνια έκλεισαν 5 σταθμοί στη πόλη.
Το εντυπωσιακό είναι ότι ενώ συμβαίνουν όλα αυτά και η ΕΕΤΑΑ σαφώς γνωρίζει το τι σηματοδοτούν οι κατανομές της ΓΓΔΚΠ οι προσκλήσεις που στέλνει στις δομές δεν εστιάζουν στο πρόβλημα των πόρων που δεν επιτρέπει πολλά αλλά το αντίστροφο: η ΕΕΤΑΑ αποδέχεται ότι τις ζητάνε εκτινάσσοντας τον αριθμό των δομών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα από 14,8 εώς 123% - εξαιρουμένης της Στερεάς Ελλάδας και του Νοτίου Αιγαίου (πιν2). Το ανάλογο προφανώς ισχύει καιγια τις προσφερόμενες θέσεις (πιν3).
Με όλα αυτά να συμβαίνουν η εικόνα που προέκυψε μετά την κατανομή των οφειλουμένων παιδιών (νηπίων και βρεφών) ανάπεριφέρεια φαίνεται στο Γράφημα1.
Είναι αστείο να μιλάμε για εναρμόνιση οικογενειακής ζωής και αυτή να περιλαμβάνει πρόνοιες για μόλις 3.790 παιδιά σε όλη την Αττική την μεγαλύτερη δεξαμενή εργαζόμενων οικογενειών που υπάρχει στη χώρα.
Από την άλλη η συνολική διαφορά σε αριθμό παιδιών που υπήρξε μεταξύ των δύο χρονιών (2011 – 20112) που επωφελήθηκαν του προγράμματος δεν είναι μεγάλη και εκτιμάται μεταξύ του 10 – 12% εν σχέση με πέρυσι. Το βασικό πρόβλημα είναι η κατανομή τους. Επίσης για να γίνει κατανοητό το τι συμβαίνει θα πρέπει να επισημανθεί ότι η σχετικά μικρή μείωση σε επίπεδο χώρας των ωφελουμένων παιδιών σε σχέση με την μείωση της χρηματοδότησης ( με 50εκ€ λιγότερα έχουμε μόλις 10% λιγότερα παιδιά) οφείλεται στην μείωση φέτος του ποσού που δίνεται για κάθε παιδί που είναι της τάξης των 400€ / μήνα περίπου (δηλαδή τα ίδια λεφτά τα μοιράζουμε σε περισσότερους δίνοντας λιγότερα).
Από τον πιν1 και το Γράφημα1 όμως προκύπτουν και άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία - μάλλον ερωτηματικά – που κυρίωςέχουν να κάνουν με την περιφέρεια κεντρικής Μακεδονίας. Γιατί τόσο πέρυσι όσο και φέτος η χρηματοδότηση της είναι πολύμεγαλύτερη από όλες τις άλλες; Πως είναι δυνατόν τα ωφελούμενα παιδιά σε αυτή την περιφέρεια να είναι υπερδιπλάσια τουλάχιστον από όλες τις άλλες ;
Μία προσεχτική ματιά στους πίνακες 1 & 2 θα φανερώσει τον σημαντικότερο λόγο για αυτό την «στρέβλωση» . Στην περιφέρεια αυτή βρίσκεται το 50% των επιδοτούμενων θέσεων σε ΝΠ Ιδιωτικού Δικαίου στην χώρα αυτή την στιγμή - 10.000σε σύνολο 19.000 - καθώς και το 40% των δομών τέτοιου τύπου που υπάρχουν σε όλη την χώρα !!!. Τα νομικά πρόσωπα αυτά - κυρίως αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες – αποτελούν οχήματα ειδικού σκοπού που λένε οι οικονομολόγοι συνιστούν το νέο πρότυπο για την ανάπτυξη των δήμων. Οι δήμαρχοι και οι δήμοι που προσανατολίζονται σε τέτοιου τύπου ανάπτυξη λαμβάνουν την εύνοια του κράτους προσανατολίζοντας πόρους προς αυτούς. Οι επιλογές τους δικαιώνονται, αυτοί μεγαλουργούν , οι δημότες χαίρονται ..το μνημόνιο τους και όλα μέλι γάλα. Για το πόσο κοντά πόδια έχουν αυτές οι επιλογές δεν χρειάζονται να συζητήσουμε.
Το εντυπωσιακό παράδειγμα του δήμου Νεάπολης – Συκεών το επιβεβαιώνει. Ο δήμος αυτός με πληθυσμό στην απογραφήτου 2011 86.000 κατοίκους έχει αυτή την στιγμή τοποθετημένα μέσω ΕΣΠΑ σε παιδικούς σταθμούς και Κέντρα ΔημιουργικήςΑπασχόλησης - μετρημένα από τον υπογράφοντα από τις σελίδες της ΕΕΤΑΑ – 2140 παιδιά !!!! πράγμα απίστευτο .Ξαναυπενθυμίζω ότι όλη η Αττική έχει 3790 παιδιά ενώ το Χαλάνδρι με 75.000 κατοίκους έχει κάτω από …40 παιδιά στο πρόγραμμα για τους 4 δημοτικούς σταθμούς. Και βέβαια αυτά συμβαίνουν όταν ο δήμος έχει πλήρωση στο πρόγραμμα 42% !!! (είχαν ζητήσει πάνω από 4.000 θέσεις)
Η θέληση να ενισχυθούν κατά προτετραιότητα συγκεκριμένοι χώροι – δεν είναι οι φτωχότεροι άνθρωποι οι δημότες του συγκεκριμένου δήμου ούτε οι μανάδες εκεί γεννάνε περισσότερο από εδώ και βέβαια ούτε οι ιδιωτικοί σταθμοί είναι καλύτεροι και οι ιδιοκτήτες τους εξυπνότεροι – εξηγεί τα όντως εντυπωσιακά που συμβαίνουν. Τα λεφτά πηγαίνουν εκεί όπου μπορούν να υπάρξουν πρωτίστως πολιτικά οφέλη από την διαχείρησή τους. Φυσικά ο κάθε τόπος χρωματίζεται από τους ανθρώπους του όπως και η κάθε εποχή άλλωστε. Ο δήμαρχος Δανιηλίδης του συγκεκριμένου δήμου δεν είναι ο οποισδήποτε. Όπως διαφημιζόταν πριν από χρόνια ο Λογοθέτης στον Πειραιά, όπως ο Τζανίκος στο Μαρούσι πριν από τον Πατούλη έτσι και τώρα ο δήμαρχος Συκεών αποτελεί το έμβλημα του μνημονίου στον χάρτη των ΟΤΑ στην Ελλάδα. Απλά να αναφέρουμε ότι πέρυσι τον χειμώνα δούλεψε τις αργίες των Χριστουγέννων τους παιδικούς σταθμούς με την βοήθεια ΜΑΤ ενώ ήταν ο πρώτος που επιχείρησε να ιδιωτικοποιήσει τις υπηρεσίες καθαριότητας.

Όλα αυτά επιβεβαιώνουν ότι η εφαρμογή των πολιτικών των μνημονίων προκαλεί παντού στρεβλώσεις καθώς έρχεται να ικανοποιήσει προτεραιότητες και ανθρώπους που εξασφαλίζουν την εφαρμογή του, πράγμα πολύ μακριά από τις ανάγκες του τόπου και τις δικές μας.

Θα πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι τα ποσά που αναγράφονται στον πιν1 και αφορούν την χρηματοδότηση του 2012 αποτελούν ποσά από τις πιστώσεις που έχουν εξασφαλιστεί για την συνέχιση της δράσης μέχρι την 31/12/2015. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι τα ποσά του 2012 αντιστοιχούν στο 50 εώς το 75% του συνόλου. Το 2013 και 2014 τι θα γίνει; . Κάλλιστα βέβαια μπορεί να υπάρξει μία ένεση ρευστότητας και να βολευτεί η κατάσταση όπως τώρα – αν θεωρήσουμε ότι βολεύτηκε. Και αν δεν γίνει ούτε αυτό;

Από όλα τα προηγούμενα προκύπτουν και δύο ενδιαφέροντα συμπεράσματα αρκετά χρήσιμα.

Το πρώτο έχει να κάνει με το γεγονός ότι θα ρίξουν άλλα 43 εκ στο πρόγραμμα όπως λένε, γεγονός που δεν σημαίνει αυτομάτως ότι θα ευεργετηθούν όσοι έχουν ανάγκη. Το πιθανότερο το χάος της Αθήνας και η γύμνια οποιασδήποτε πρόνοιας τόσο στο κέντρο όσο και στους δήμους της Α και Β Αθηνών και Πειραιώς να παραμείνει.

Το δεύτερο αφορά τους αιρετούς καθώς τώρα εκτός από τους δημότες θα βρεθούν και οι ίδιοι σε δύσκολη θέση καθώς μερικοί Δανιηλίδηδες του νότου κάνανε το λάθος να χρησιμοποιήσουν τα κόλλυβα του ΕΣΠΑ για να επιδείξουν κοινωνική Αλληλεγγύη , κοινωνική προσφορά, να στηρίξουν την οικογένεια και να βρεθούν κοντα στον πολίτη. Τώρα αυτά τα εθνικοαπελευθερωτικά συνθήματα τελείωσαν. Τι θα μας πουν άραγε τώρα;
Τέλος αξίζει να αναφερθούμε στο Χαλάνδρι καθώς με τον Αύγουστο να τελειώνει όλα βρίσκονται στον αέρα. Ακόμα δεν έχει γίνει η επιλογή των παιδιών από το νομικό πρόσωπο των παιδικών σταθμών – κάθε χρόνο και αργότερα, δυσκολότερα, λιγότερα - που με τα μέχρι στιγμής δεδομένα θα γίνει στις 3/9 στο παλαιό δημαρχείο. Το οικονομικό πλάνο των 4 εναπομεινάντων σταθμών τίθεται εν αμφιβόλω καθώς εκεί που περίμενες 310 παιδιά από το ΕΣΠΑ ήρθαν κάτω από 40 , η ενίσχυση του κράτους σβήνει και ήδη για τα 400 παιδιά που σκοπεύει να εγγράψει υπάρχουν σοβαρές αντιδράσεις από τουςεργαζόμενους καθώς οι σταθμοί δεν τα χωράνε. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες η απόπειρα από ομάδα γονέων να συστήσουν στυνεταιρισμό και να οργανώσουν μόνοι τους ένα παιδικό σταθμό που δεν θα δουλεύει με κριτήριο το κέρδος με χαμηλά τροφεία αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον και σημασία.

Μερικά χρήσιμα συμπληρωματικά στοιχεία:

Στην Αττική φέτος μπήκαν με το ΕΣΠΑ 3.970 παιδιά . Το 2011 είχαν μπει 9.367

Το 95% των φιλοξενούμενων παιδιών είναι Ελληνικής υπηκοότητας (να ξέρουμε τι λέμε σε διάφορους φασίζοντες που αγορεύουν για τους ξένους που μπαίνουν στους παιδικούς σταθμούς)

Οι 3 εντολές της κατανομής των χρημάτων στις περιφέρειες βρίσκονται στο Διαύγεια
(Β41ΩΛ-5ΤΒ, Β41ΩΛ-Α4Ζ, Β41ΩΛ-Δ71)

Σε σύνολο 1113 δομών ΝΠΔΔ τοποθετήθηκαν 16.371 παιδιά. Σε σύνολο 453 δομών ΝΠΙΔ τοποθετήθηκαν 11.882 παιδιά.

Ένα ερώτημα προς τον δήμο Χαλανδρίου:
δεν θα έπρεπε ο δήμος να κινηθεί νομικά εναντίον της ΕΕΤΑΑ καθώς αυτή του εγκρίνει 310 θέσεις και βάζει μόνο 37 τινάζοντας τον προύπολογισμό του στον αέρα; Δεν θα έπρεπε ο δήμος να καταγγείλει την αρχική ρύθμιση της ΕΕΤΑΑ να χρησιμοποιηθούν τα εισοδήματο του 2010 στην επιλογή των οικογενειών; Θα έπρεπε όπως θα έπρεπε να έχει ανοιχτό τον 3ο παιδικό και να είχε κάπου στη πόλη βρεφικό τμήμα.

Σημ: όλα τα στοιχεία προκύπτουν από τα αρχεία της ΕΕΤΑΑ
 
του Κώστα Γερολυμάτου, http://www.stasi.gr/, 26/8/2012