ΕΦΕΔΡΕΙΑ: ΚΑΘΕ ΥΠΟΥΡΓΟΣ, ΔΙΚΟ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟ
• ΤΟ ΜΠΑΛΑΚΙ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΠΕΡΝΑΕΙ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ
Οπωσδήποτε την... Κυριακή θα έχει αποκρυσταλλωθεί η οριστική απόφαση για το καυτό θέμα της εφεδρείας στο Δημόσιο. Το εγχείρημα μοιάζει σαν τον τετραγωνισμό του κύκλου, καθώς για το θέμα της εφεδρείας υπάρχουν κορυφαίοι υπουργοί της κυβέρνησης που διαφωνούν όχι μόνο για το μέτρο, αλλά κυρίως για το πώς και σε ποιους θα εφαρμοστεί, κυβερνητικοί συνδικαλιστές που πιέζουν αφόρητα, θέτοντας όρους και προϋποθέσεις για να μη σηκώσουν αντάρτικο, και βεβαίως η παντοδύναμη τρόικα, η οποία απαιτεί εδώ και τώρα τη μείωση του μισθολογικού κόστους στο Δημόσιο, αδιαφορώντας αν αυτό πραγματοποιηθεί κατ' ευθείαν με απολύσεις ή με οποιασδήποτε μορφής εφεδρεία.
Προς το παρόν, αυτό που έχει κλειδώσει μεταξύ τρόικας και κυβέρνησης είναι ότι μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου στις υπηρεσίες του Δημοσίου θα υπηρετούν 30.000 λιγότεροι υπάλληλοι, χωρίς όμως να υπάρχει μέχρι στιγμής ένα σαφές σχέδιο για το ποιους αφορά η μείωση του προσωπικού και με ποιον τρόπο θα εφαρμοστεί. Αιχμή του δόρατος στο σχέδιο της εφεδρείας θα αποτελέσουν 80.000 συμβασιούχοι δημοτικοί υπάλληλοι, για τους οποίους ο υπουργός Εσωτερικών Χάρης Καστανίδης έχει ζητήσει να εξαιρεθούν συλλήβδην από τον όποιο σχεδιασμό. Στον αριθμό αυτό συγκαταλέγονται και 15.000 υπάλληλοι που υπηρετούν σε δήμους με συμβάσεις αορίστου χρόνου, καθώς και 12.000 στις δημοτικές επιχειρήσεις.
Το επιχείρημα Καστανίδη εδράζεται στην άποψη ότι το πεδίο της τοπικής αυτοδιοίκησης έχει «καθαρίσει» από πλεονάζον προσωπικό, ύστερα από τις συγχωνεύσεις του «Καλλικράτη».
Τον προβληματισμό τους για την εφεδρεία έχουν διατυπώσει και άλλα μέλη της κυβέρνησης, όπως ο κ. Κουτρουμάνης και η κ. Διαμαντοπούλου. Στο μεταξύ, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης (Ρέππας, Ρόβλιας), παρά το γεγονός ότι είναι πολύ φειδωλοί και προσεκτικοί σε δηλώσεις ή εκτιμήσεις, εμφανίζονται να μη συζητούν καν το σενάριο της εφεδρείας, που προβλέπει την ένταξη σε αυτή του προσωπικού που προσλήφθηκε στο Δημόσιο με διαδικασίες εκτός ΑΣΕΠ, είτε από το 2000 είτε από το 2004 και μετά. Η μεγάλη ομάδα των συμβασιούχων (περίπου 45.000 άτομα) που προσλήφθηκε με το Προεδρικό Διάταγμα Παυλόπουλου (164/2009) δεν βρίσκεται εκτός ΑΣΕΠ, αφού η μονιμοποίηση των εν λόγω υπαλλήλων έγινε με επικύρωση του ΑΣΕΠ σε δεύτερο στάδιο.
Όλα αυτά, μαζί με τα συνταγματικά κωλύματα που υπάρχουν για την απόλυση μέσω κατάργησης της οργανικής θέσης, εξηγούν ίσως το γεγονός ότι μέχρι τώρα δεν έχουν παρθεί οι οριστικές αποφάσεις για το τι θα γίνει στο Δημόσιο παρά το γεγονός ότι ο πρωθυπουργός έχει δώσει διορία μέχρι την Κυριακή το βράδυ να βρεθεί λύση.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, πέραν των νομικών-συνταγματικών κωλυμάτων που διαπιστώθηκαν από τους συμμετέχοντες υπουργούς στη σύσκεψη υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Οικονομικών, εκτιμήθηκε, μεταξύ άλλων, πως ενδέχεται να υπάρξουν «εμπόδια» και από άλλους φορείς του Δημοσίου, όπως είναι οι ΟΤΑ, οι επικεφαλής των οποίων (δήμαρχοι) ίσως ακολουθήσουν την τακτική-ανταρσία μερικών εκ των 151 υπό κατάργηση/συγχώνευση οργανισμών και δεν στείλουν λίστες εργασιακής εφεδρείας.
Τα τρία σενάρια
Τα σενάρια που εξετάζονται έχουν όλα και αρνητικά και θετικά σημεία ως προς τις απαιτήσεις της τρόικας.
* Έτσι ένα καλό σενάριο προβλέπει την ένταξη στην εφεδρεία του προσωπικού που έχει συμπληρώσει τα συντάξιμα χρόνια ή έχει δύο χρόνια για να βγει στη σύνταξη. Το σενάριο αυτό κρίνεται, εκτός των άλλων, ότι μπορεί να εφαρμοστεί παντού χωρίς να προκαλέσει ιδιαίτερες αντιδράσεις, όμως όλες οι υπηρεσίες θα απορφανιστούν από εξειδικευμένους και με πλούσια εμπειρία σε θέματα της διοίκησης υπαλλήλους, χωρίς στο μεταξύ να δοθεί η δυνατότητα σε νεότερους να μαθητεύσουν δίπλα τους.
* Ένα δεύτερο σενάριο προβλέπει την απόλυση του προσωπικού με ταυτόχρονη κατάργηση της οργανικής του θέσης. Σ' αυτή την περίπτωση όμως είναι σχεδόν βέβαιο ότι οι εργαζόμενοι θα καταφύγουν στα διοικητικά δικαστήρια και αν δικαιωθούν η κυβέρνηση θα υποχρεωθεί να καταβάλει υπέρογκες αποζημιώσεις, γεγονός που θα εξανεμίσει τα οποιαδήποτε οικονομικά οφέλη.
* Τέλος, το σενάριο που προβλέπει την ένταξη σε εργασιακή εφεδρεία του προσωπικού που προσλήφθηκε στο Δημόσιο με διαδικασίες εκτός ΑΣΕΠ από το 2000 ώς σήμερα θα ανοίξει τον ασκό του Αιόλου. Οσοι μονιμοποιήθηκαν με το διάταγμα Παυλόπουλου έχουν τη βούλα του ΑΣΕΠ και δεν θα μπουν εύκολα στην πόρτα της εφεδρείας, ενώ η αντιπολίτευση και κυρίως η Ν.Δ. περιμένει στη γωνία για να σηκώσει τη σημαία των κομματικών διώξεων αν η κυβέρνηση τολμήσει να θέσει σε εφεδρεία τους υπαλλήλους που προσλήφθηκαν επί των ημερών της.
Εμπλοκή όμως ανακύπτει και στην ένταξη του προσωπικού που θα τεθεί τελικά σε εφεδρεία στις διαδικασίες του ΑΣΕΠ. Κι αυτό γιατί ο εφαρμοστικός για το Μεσοπρόθεσμο νόμος κάνει λόγο για «πλεονάζον προσωπικό», γεγονός που ερμηνεύεται ότι στην εφεδρεία θα πρέπει να ενταχθούν υπάλληλοι που πλεονάζουν με βάση τις οργανικές θέσεις των φορέων του Δημοσίου. Στη ρύθμιση αυτή βασίστηκαν και οι διοικήσεις των 151 φορέων, οι οποίες αρνήθηκαν να αποστείλουν λίστες με ονόματα ή απέστειλαν μόνον τις κενές οργανικές θέσεις και το προσωπικό που υπηρετεί στους φορείς.