12 Φεβ 2011

Τα διόδια του...MEGA!!

MEGA, Εθνος, Ημερησία με πείσμα και όλα τα "συγχρηματοδοτούμενα" ΜΜΕ, έχουν στρατολογηθεί στο όνομα της δημοσιογραφικής ενημέρωσης, να υπερασπίσουν τα εργολαβικά συμφέροντα στα διόδια.
Όμως από μια απλή ματιά στους πίνακες που παρουσιάζουν οι ίδιες οι εταιρείς πιό κάτω, φαίνεται ότι το ποσοστό που καλύπτουν οι εισπράξεις από τα διόδια (ακόμα και αν όλοι δεν πληρώνουν) δεν είναι τέτοιο, που να μπλοκάρουν τα έργα.
Άρα το θέμα τους δεν είναι απλώς κάποια "διαφυγόντα κέρδη", αλλά μια συνολική διαφύλαξη της κυρίαρχης θέσης τους στο συστημα των έργων και ο φόβος γενίκευσης ενός κινήματος που μέσω της άρνησης πληρωμής, διεκδικεί έλεγχο και δικαιότερη κατανομή των οικονομικών βαρών.
Βεβαίως μια κυβέρνηση που πρώτα βάζει τους πολίτες της, αξιοποιεί τις λαικές κινητοποιήσεις, ώστε σε όσο "δύσκολη θέση" και αν βρίσκεται απέναντι στα μεγάλα συμφέροντα, μπορεί να χρησιμοποιήσει διαπραγματευτικά αυτές τις αντιδράσεις προς τα συμφέροντα των πολιτών και όχι των εργολάβων.
Όταν όμως συκοφαντεί τις δίκαιες κινητοποιήσεις, κινδυνολογεί για ματαιώσεις, φτιάχνει ειδικούς νόμους ενάντα στους ... ανυπάκουους, έρχεται σε ευθεία αντιπαράθεση με το κίνημα, ενώ από την άλλη υπερασπίζεται τις συμβάσεις και τα συμφέροντα των εργολάβων, τότε ταυτίζεται μαζί τους και τους ενισχύει ηθικά και νομικά.
Επιλέγει δηλαδή με ποιούς είναι - και όχι μόνο στα διόδια.

Αν άραγε οι εταιρείες αυτές "φύγουν" από τα έργα με δική τους επιλογή, όπως απειλούν, ποιός πληρώνει ρήτρες;
Όταν ένα έργο το ακυρώνει ή το καθυστερεί το κράτος, πληρώνει ρήτρα το κράτος. Όταν το ίδιο κάνει ο Μπόμπολας ποιός πληρώνει;
Όπως και να είναι, αν δεν είχαν βρεθεί μερικοί να ξεκινήσουν το "δεν πληρώνω" στα διόδια, δεν θα συζητάγαμε γιαυτά και ποιός ξέρει που θα έφταναν.
Η κυβέρνηση αν και προεκλογικά άλλα έταζε (μειώσεις, επαναδιαπραγματεύσεις), μετά ... τίποτα.
Όσο οι πολίτες αντιδρούν δυναμικά, τόσο πιέζονται κυβερνήσεις και συμφέροντα και τότε υπάρχει ελπίδα για άλλη δικαιότερη διαχείριση.
Τέλος, γιατί το MEGA είναι άραγε ποιό κυβερνητικό κι από την κυβέρνηση;



Ακολουθεί ένα από τα αντικειμενικά δημοσιεύματα (χορηγός ΑΚΤΩΡ)
________________________________________
πηγή : http://fimotro.blogspot.com/, Φεβρουάριος 2011
ΕΡΓΟΛΑΒΙΚΕΣ ΠΙΕΣΕΙΣ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΜΜΕ ΠΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥΝ...

Όλα τα όπλα στη μάχη για την ποινικοποίηση όσων δεν πληρώνουν τα διόδια ρίχνουν στη μάχη οι μεγαλοεργολάβοι. Χαρακτηριστικό δείγμα της πίεσης που ασκούν οι εργολάβοι του δημοσίου το σημερινό ρεπορτάζ στην Ημερησία του κ. Μπόμπολα...



ΑΝΑΖΗΤΕΙΤΑΙ ΣΩΣΙΒΙΟ ΓΙΑ 5 ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥΣ
Ρεπορτάζ : Κασσιανός Τζέλης
(από την Ημερησία)
Σήμα κινδύνου για τα έργα αυτοκινητοδρόμων που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης και αποτελούν τις μοναδικές μεγάλες...
ιδιωτικές επενδύσεις που υλοποιούνται στη χώρα, εξέπεμψαν χτες οι εκπρόσωποι των πέντε κοινοπραξιών που έχουν αναλάβει την κατασκευή τους. H κατάσταση που έχει διαμορφωθεί από τις μεγάλες καθυστερήσεις εκ μέρους του δημοσίου σε σειρά ζητημάτων όπως οι απαλλοτριώσεις και η καταβολή της χρηματοδοτικής του συμβολής (π.χ. επιστροφή ΦΠΑ), η αύξηση της τιμής των καυσίμων, η μείωση των εσόδων από την πτώση της κίνησης λόγω οικονομικής κρίσης (μεσοσταθμικά υπολογίζεται σε 15%) αλλά και η πρακτική μη πληρωμής διοδίων, έχουν προκαλέσει οικονομική ασφυξία στα έργα. Μάλιστα, στα περισσότερα εξ αυτών οι τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα έχουν παγώσει τους τελευταίους μήνες τη χρηματοδότηση, με αποτέλεσμα αυτά να πληρώνονται από τους ίδιους τους κατασκευαστές.
Οι πέντε κοινοπραξίες, σε κοινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν χτες, υπογράμμισαν ότι μέχρι στιγμής δεν έχουν κέρδη από τα έργα και ότι τα ποσά που εισπράττουν από τα διόδια είναι πολύ μικρά σε σχέση με τα χρήματα που επενδύθηκαν (η συνολική επένδυση φτάνει τα 6,5 δισ. ευρώ εκ των οποίων τα 4,5 δισ. ευρώ αποτελούν ιδιωτικά κεφάλαια). Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι στην Ολυμπία Οδό, για κάθε ένα ευρώ διοδίου υλοποιείται κατασκευαστικό έργο αξίας 10 ευρώ!
Διόδια
Εξήγησαν ακόμη ότι αποτελεί βασική προϋπόθεση για την υλοποίηση των έργων η είσπραξη διοδίων που γίνεται προκειμένου να αποπληρωθούν τα δάνεια που έχουν ληφθεί και υπογράμμισαν ότι οι εταιρείες θα έχουν κέρδη από τα έργα μακροπρόθεσμα (ορισμένες σε ορίζοντα δεκαετίας) καθώς αυτή τη στιγμή τα έσοδα από τα διόδια πάνε για να καλύψουν δάνεια και φόρους προς το ελληνικό δημόσιο.
Οι πέντε κοινοπραξίες χαρακτήρισαν μεγάλο πλήγμα τη μη πληρωμή των διοδίων τονίζοντας ότι το συγκεκριμένο μοντέλο αποτελεί επιλογή της πολιτείας, με βάση το σχέδιο που επεξεργάστηκε πριν τη δημοπράτηση των έργων και εγκρίθηκε κατά μεγάλη πλειοψηφία από τη Βουλή. «Είναι ευθύνη και δικαίωμα της πολιτείας να το αλλάξει και όχι των εταιρειών. Εμείς εφαρμόζουμε το νόμο που έχει ψηφίσει η ελληνική Βουλή», δήλωσε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της Ολυμπίας Οδού Ζιλ Γκοντάρ. «Το τσάμπα έχει κόστος και μάλιστα κοινωνικό και οικονομικό» είπε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της κοινοπραξίας Μορέας (Κόρινθος-Καλαμάτα) Γ. Συριανός επισημαίνοντας ότι «το θέμα δεν είναι πώς θα μειώσουμε τα κέρδη της μιας πλευράς, αφού καμία πλευρά δεν έχει κέρδος. Όλοι, εταιρείες, κράτος και πολίτες μοιραζόμαστε τη ζημιά».
Τονίστηκε μάλιστα το γεγονός ότι από την πρακτική της μη πληρωμής, κερδισμένες έχουν βγει μόνο οι μεταφορικές εταιρείες που κερδοσκοπούν σε βάρος όλων των πολιτών αφού τα μισά φορτηγά δεν πληρώνουν διόδια (το 30% των φορτηγών που περνούν τα διόδια Αφιδνών και το 50% όσων χρησιμοποιούν τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, εκ των οποίων τα μισά φέρουν ξένες πινακίδες). Οι παραχωρησιούχοι πρότειναν να προβλεφθεί ρύθμιση στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για τους παραβάτες, ώστε να χαρακτηριστεί η μη πληρωμή διοδίων ως πλημμέλημα.
Το στοίχημα
Οι εκπρόσωποι των κοινοπραξιών υπογράμμισαν ότι επιδίωξή τους και το μεγάλο στοίχημα είναι να συνεχιστούν τα έργα που συμβάλλουν και στην ανάπτυξη άλλα και στην ποιότητα και ασφάλεια των μεταφορών (χαρακτηριστικό είναι ότι στον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα-Κόρινθος μειώθηκαν κατά 40% τα θανατηφόρα δυστυχήματα, ενώ με τις βελτιώσεις που έγιναν στο Κόρινθος-Πάτρα η μείωση των θανατηφόρων δυστυχημάτων είναι 70%) και να αποκατασταθεί η ισορροπία στο χρηματοδοτικό μοντέλο. Κι αυτό είναι το βασικό ζητούμενο της επαναδιαπραγμάτευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη μεταξύ της κυβέρνησης, των εταιρειών και των τραπεζών.
Τόνισαν μάλιστα ότι το κυριότερο είναι η διαπραγμάτευση να πείσει τις τράπεζες για τη βιωσιμότητα των έργων, έτσι ώστε να συνεχιστεί η δανειοδότηση με τους ισχύοντες ευνοϊκούς όρους (επιτόκιο κάτω του 3% για 30 έτη). Επισήμαναν ακόμη ότι στη διαπραγμάτευση λαμβάνονται υπόψη όλες οι αλλαγές που επέφερε η κρίση, καθώς και ο κοινωνικός παράγοντας, λέγοντας ότι υπάρχουν αδικίες κυρίως σε ό,τι αφορά στα διόδια που οφείλουν να καταβάλλουν οι κάτοικοι γειτονικών περιοχών.
Ως εκ τούτου, δεν απέκλεισαν να υπάρξουν αλλαγές στην τιμολογιακή πολιτική «αρκεί να εξασφαλιστεί η ισορροπία του χρηματοδοτικού μοντέλου και να εξευρεθούν οι πόροι για να γίνουν τα έργα», όπως δεν απέκλεισαν και την αλλαγή των σχεδίων μέσω της μεταφοράς της κατασκευής κάποιων τμημάτων αυτοκινητοδρόμων στο μέλλον. Εξήγησαν πάντως ότι δεν είναι σωστό να προβούν σε ανακοινώσεις τη στιγμή που η διαπραγμάτευση δεν έχει ολοκληρωθεί, εκφράζοντας παράλληλα την αισιοδοξία ότι σύντομα θα βρεθούν οι κατάλληλες λύσεις και τα έργα θα πραγματοποιηθούν κανονικά. Οι εκπρόσωποι των κοινοπραξιών είπαν ακόμη ότι λόγω κυρίως των καθυστερήσεων των απαλλοτριώσεων εκ μέρους του Δημοσίου θα υπάρξουν και καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης.
Καθυστερήσεις
Ο δρόμος Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα (Ολυμπία Οδός) εκτιμάται ότι θα καθυστερήσει τουλάχιστον δύο χρόνια, ενώ αντίστοιχες θα είναι και οι καθυστερήσεις στο δρόμο Αντίρριο - Ιωάννινα (Ιόνια Οδός) και Λαμία-Εγνατία (Ε65). Περίπου ένα χρόνο αναμένεται να καθυστερήσει το τμήμα του ΠΑΘΕ Μαλιακός-Κλειδί (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου). Αντίθετα, καλύτερα είναι τα χρονοδιαγράμματα στον άξονα Κόρινθος - Καλαμάτα - Σπάρτη (Μορέας). Ο δρόμος Κόρινθος - Καλαμάτα θα παραδοθεί κανονικά και ήδη μέχρι τα Παραδείσια είναι έτοιμος, ενώ λόγω της καθυστέρησης των απαλλοτριώσεων θα αργήσει ένα χρόνο η παράδοση στον άξονα προς Σπάρτη.
Πληρώνει ο... διπλανός
«Όλοι είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν διόδια, μέχρι να αλλάξουν οι συμβάσεις, διαφορετικά διπλοπληρώνει γι' αυτούς ο διπλανός τους» είπε χτες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γ. Πεταλωτής, ο οποίος πρόσθεσε ότι το «Δεν πληρώνω δεν είναι κίνημα. Αλίμονο, αν ο καθένας κρίνει ποιες από τις συμβάσεις είναι νόμιμες και ποιες όχι».
Ιδιωτικές επενδύσεις
H συνολική επένδυση για τους 5 αυτοκινητοδρόμους φτάνει τα 6,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 4,5 δισ. ευρώ αποτελούν ιδιωτικά κεφάλαια.
Εφαρμογή του νόμου
Οι πέντε κοινοπραξίες χαρακτήρισαν μεγάλο πλήγμα τη μη πληρωμή των διοδίων τονίζοντας ότι το συγκεκριμένο μοντέλο αποτελεί επιλογή της πολιτείας, με βάση το σχέδιο που επεξεργάστηκε πριν από τη δημοπράτηση των έργων και εγκρίθηκε κατά μεγάλη πλειοψηφία από τη Βουλή.
Κερδοσκοπούν τα φορτηγά
Από την πρακτική της μη πληρωμής, κερδισμένες έχουν βγει μόνο μεταφορικές εταιρείες που κερδοσκοπούν σε βάρος όλων των πολιτών. Το 30% των φορτηγών που περνούν τα διόδια Αφιδνών και το 50% όσων χρησιμοποιούν τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, εκ των οποίων τα μισά φέρουν ξένες πινακίδες αρνούνται την πληρωμή αποκομίζοντας οφέλη αφού «βάζουν στην τσέπη τους» το διόδιο που όμως έχουν χρεώσει στην τιμή του προϊόντος.
τα συμπεράσματα δικά σας και δικά μας...