11 Απρ 2010

Χοντρό ψαλίδι στις προβληματικές ΔΕΚΟ

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΤΑΞΕΙΣ, ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΥΠΟ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ Ή ΥΠΟ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΠΡΟΩΘΕΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
ΣΑΡΩΤΙΚΕΣ υποχρεωτικές μετατάξεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα προωθεί με νομοθετική ρύθμιση το υπουργείο Οικονομικών. Πρόκειται για μέρος του σχεδίου αποκρατικοποιήσεων που θα παρουσιαστεί στο υπουργικό συμβούλιο εντός της εβδομάδας. Στόχος είναι να αποτελέσει τη βασικότερη από τις μεταρρυθμίσεις (μαζί με τις αλλαγές σε ασφαλιστικό και κλειστά επαγγέλματα) που θα καταθέσει η κυβέρνηση έως τις 15 Μαΐου εγγράφως στις Βρυξέλλες, για να κατευνάσει τις αγορές.
Η κυβέρνηση, με δεδομένες τις ιδιαίτερα δυσάρεστες συνθήκες στις αγορές, που δεν αφήνουν μεγάλη αισιοδοξία ότι μπορούν να αντληθούν γρήγορα πολλά έσοδα ή αξιοποίηση ακινήτων, βάζει ως στόχο να μειώσει τα ελλείμματα προβληματικών εταιρειών. Το σχέδιο έχει άμεσο στόχο το δραστικό περιορισμό των ελλειμμάτων σε «προβληματικές» ΔΕΚΟ όπως ο ΟΣΕ, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) κ.λπ.

Όλοι επηρεάζονται

Σύμφωνα με πληροφορίες προβλέπεται αλλαγή του σημερινού καθεστώτος για τις μετατάξεις το οποίο προϋποθέτει την υποβολή αίτησης από την πλευρά του υπαλλήλου για να γίνει μετάταξη. Το καθεστώς δεν θα ισχύει μόνο για φορείς που θα καταργηθούν (π.χ. συγχωνεύσεις ΔΕΚΟ και δήμων λόγω «Καλλικράτη») αλλά θα επεκταθεί στο σύνολο του Δημοσίου, με στόχο την κάλυψη κενών θέσεων που φέρνει ο κανόνας «μία πρόσληψη για πέντε συνταξιοδοτήσεις».
Στο στόχαστρο τίθεται κυρίως το υπερβάλλον διοικητικό προσωπικό σε πολλές ΔΕΚΟ ώστε να γίνουν θελκτικότερες προς αποκρατικοποίηση ή είσοδο στρατηγικού επενδυτή.
Το σχέδιο περιλαμβάνει επίσης συγχωνεύσεις ή καταργήσεις επιχειρήσεων και φορέων του Δημοσίου (περίπου 200 συνολικά). Ωστόσο, καθώς ο συγκεκριμένος στόχος που επιβλέπει ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Θεόδωρος Πάγκαλος εκτιμάται ότι θα είναι πολύ χρονοβόρος, αφού θα πρέπει να συνδράμουν πάρα πολλά υπουργεία, περιφέρειες και φορείς του Δημοσίου, επιλέχθηκε να ληφθούν αποφάσεις κατά περίπτωση, ξεκινώντας από εκεί που υπάρχει το μεγάλο πρόβλημα: στις ΔΕΚΟ που έχουν μεγάλο προϋπολογισμό αλλά και υψηλά ελλείμματα.
Έτσι, η τύχη οργανισμών και εταιρειών μικρότερου προϋπολογισμού θα αποφασιστεί με μεγαλύτερη άνεση χρόνου. Βασική επιδίωξη πάντως είναι να υπάρξουν εντυπωσιακές κινήσεις πριν τις 15 Μαΐου οπότε λήγει η προθεσμία που έχουν δώσει οι Βρυξέλλες στην Αθήνα για την πρώτη τρίμηνη έκθεση πεπραγμένων του Προγράμματος Σταθερότητας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μετατάξεις θα μπορούν να γίνουν από την πλευρά του Δημοσίου όταν καταργηθεί ένας οργανισμός ή αν κριθεί ότι υπάρχει ανάγκη σε μία άλλη υπηρεσία. Αιτήματα θα γίνονται δεκτά και όταν διατυπώνονται από την πλευρά του εργαζόμενου, ο οποίος μπορεί να εκτιμά ότι οι ικανότητές του αξιοποιούνται αποδοτικότερα σε μία άλλη θέση.
Οι μετατάξεις θα τρέξουν παράλληλα με σχέδιο συγχωνεύσεων των ΔΕΚΟ. Πρώτα θα δοθεί έμφαση σε όσες έχουν μεγάλα ελλείμματα, με «ναυαρχίδα» τον ΟΣΕ που έχει έλλειμμα 1 δισ. ευρώ. Απασχολεί 7.900 εργαζόμενους, ενώ μόνο στη θυγατρική που διαχειρίζεται τη συντήρηση του τροχαίου υλικού απασχολούνται περί τα 1.300 άτομα έναντι αναγκών μόλις 300 ατόμων, σύμφωνα με υπολογισμούς που έχουν γίνει από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Ομοίως στην ΕΑΣ το 75% του προσωπικού απασχολείται σε διοικητικές θέσεις.
της ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΚΑΔΔΑ, από την "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία", 11/4/2010