Και την αύξηση των ορίων ηλικίας των γυναικών
Το νέο καθεστώς για τη διαδοχική ασφάλιση (αφορά περίπου έναν στους δύο εργαζομένους) θα ισχύσει από 1/1/2011, καθώς οι σχετικές ρυθμίσεις θα περιληφθούν στον νέο νόμο για την αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος.
Από 1/1/2011, πάντα σύμφωνα με τον νέο νόμο, θα αρχίσει να ισχύει και η αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης μητέρων με ανήλικα παιδιά σε ΔΕΚΟ, τράπεζες και στον ιδιωτικό τομέα (όπως προβλέπεται από τον ν. 3658/08 της κ. Φάνης Πετραλιά), ενώ το επίμαχο ζήτημα για την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των συντάξεων, που θα επιφέρει μεγάλες μειώσεις, θα τεθεί σε εφαρμογή από 1/1/2018.
Με την ψήφιση του νέου νόμου σε περίπου δύο μήνες θα έχουν άμεση ισχύ οι διατάξεις που προβλέπουν:
- Απαγόρευση της διαδικασίας για εθελούσιες εξόδους εργαζομένων.
- Επέκταση της «ποινής» (μείωση ποσού σύνταξης) κατά 6% ετησίως σε όλες τις περιπτώσεις πρόωρης συνταξιοδότησης όχι μόνο στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, αλλά και σε όσους υπάγονται στο καθεστώς της διαδοχικής ασφάλισης.
- Σύσταση Επιτροπής η οποία θα αποφασίσει την τελική κοινή λίστα βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων για τον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα. Στον ιδιωτικό τομέα, σε όσα επαγγέλματα εξαιρεθούν από τη λίστα, θα προβλέπεται αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης από 5 έως 7 χρόνια.
- Επέκταση και στους συνταξιούχους του Δημοσίου των περιορισμών που ισχύουν από το 1999 για την απασχόληση των συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα. Οι περιορισμοί αυτοί μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα την αναστολή καταβολής της σύνταξης, τη μείωσή της ή την καταβολή αυξημένων εισφορών.
- Αυστηροποίηση των κριτηρίων απονομής αναπηρικών συντάξεων.
Ο πυρήνας της ιδεολογίας του νέου ασφαλιστικού νόμου φαίνεται πάντως να είναι:
- Ο περιορισμός της κρατικής χρηματοδότησης προς το Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης (θα περιοριστεί στη δαπάνη για τη βασική σύνταξη).
- Η δραστική μείωση των συντάξεων.
- Η απελευθέρωση (εμμέσως πλην σαφώς) των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης ανδρών και γυναικών με «χαλαρό» όριο τα 65 χρόνια, καθώς η παραμονή στον εργασιακό βίο μετά τα 65 «πριμοδοτείται» με μηνιαίο ετήσιο πριμ.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (Ανδρέας Λοβέρδος, Γιώργος Κουτρουμάνης) για τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων, απώτατος στόχος είναι ο υπολογισμός αυτός να γίνεται με βάση το σύνολο του εργασιακού βίου, όπως υπαγορεύουν και οι Βρυξέλλες. Σε πρώτη φάση όμως, το 2018 προκρίνεται να υιοθετηθεί μεταβατικό στάδιο υπολογισμού με βάση τη δεκαετία ή τη δεκαπενταετία.
Το νέο καθεστώς για τη διαδοχική ασφάλιση (αφορά περίπου έναν στους δύο εργαζομένους) θα ισχύσει από 1/1/2011, καθώς οι σχετικές ρυθμίσεις θα περιληφθούν στον νέο νόμο για την αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος.
Από 1/1/2011, πάντα σύμφωνα με τον νέο νόμο, θα αρχίσει να ισχύει και η αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης μητέρων με ανήλικα παιδιά σε ΔΕΚΟ, τράπεζες και στον ιδιωτικό τομέα (όπως προβλέπεται από τον ν. 3658/08 της κ. Φάνης Πετραλιά), ενώ το επίμαχο ζήτημα για την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των συντάξεων, που θα επιφέρει μεγάλες μειώσεις, θα τεθεί σε εφαρμογή από 1/1/2018.
Με την ψήφιση του νέου νόμου σε περίπου δύο μήνες θα έχουν άμεση ισχύ οι διατάξεις που προβλέπουν:
- Απαγόρευση της διαδικασίας για εθελούσιες εξόδους εργαζομένων.
- Επέκταση της «ποινής» (μείωση ποσού σύνταξης) κατά 6% ετησίως σε όλες τις περιπτώσεις πρόωρης συνταξιοδότησης όχι μόνο στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, αλλά και σε όσους υπάγονται στο καθεστώς της διαδοχικής ασφάλισης.
- Σύσταση Επιτροπής η οποία θα αποφασίσει την τελική κοινή λίστα βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων για τον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα. Στον ιδιωτικό τομέα, σε όσα επαγγέλματα εξαιρεθούν από τη λίστα, θα προβλέπεται αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης από 5 έως 7 χρόνια.
- Επέκταση και στους συνταξιούχους του Δημοσίου των περιορισμών που ισχύουν από το 1999 για την απασχόληση των συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα. Οι περιορισμοί αυτοί μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα την αναστολή καταβολής της σύνταξης, τη μείωσή της ή την καταβολή αυξημένων εισφορών.
- Αυστηροποίηση των κριτηρίων απονομής αναπηρικών συντάξεων.
Ο πυρήνας της ιδεολογίας του νέου ασφαλιστικού νόμου φαίνεται πάντως να είναι:
- Ο περιορισμός της κρατικής χρηματοδότησης προς το Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης (θα περιοριστεί στη δαπάνη για τη βασική σύνταξη).
- Η δραστική μείωση των συντάξεων.
- Η απελευθέρωση (εμμέσως πλην σαφώς) των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης ανδρών και γυναικών με «χαλαρό» όριο τα 65 χρόνια, καθώς η παραμονή στον εργασιακό βίο μετά τα 65 «πριμοδοτείται» με μηνιαίο ετήσιο πριμ.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (Ανδρέας Λοβέρδος, Γιώργος Κουτρουμάνης) για τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων, απώτατος στόχος είναι ο υπολογισμός αυτός να γίνεται με βάση το σύνολο του εργασιακού βίου, όπως υπαγορεύουν και οι Βρυξέλλες. Σε πρώτη φάση όμως, το 2018 προκρίνεται να υιοθετηθεί μεταβατικό στάδιο υπολογισμού με βάση τη δεκαετία ή τη δεκαπενταετία.
Το πόρισμα της Επιτροπής
Με αλληλοευχαριστίες για τη συμμετοχή και τη συμβολή όλων, η Επιτροπή Σοφών παρέδωσε στους κ. Λοβέρδο και Κουτρουμάνη το πόρισμά της, στο οποίο περιλαμβάνονται 12 σημεία συζήτησης μεταξύ των μελών της Επιτροπής, όπως αυτά προέκυψαν στη διάρκεια του διαλόγου που προηγήθηκε.
Εκ μέρους της ΓΣΕΕ, ενστάσεις ως προς το θέμα της ομοφωνίας που επικαλέστηκε ο πρόεδρος κ. Α. Στεργίου διατύπωσαν οι εμπειρογνώμονες της ΓΣΕΕ κ. Σ. Ρομπόλης και Γ. Ρωμανιάς, οι οποίοι είχαν αποχωρήσει από τον διάλογο και τις τελευταίες συνεδριάσεις της Επιτροπής. Πάντως τόσο ο κ. Λοβέρδος όσο και ο κ. Κουτρουμάνης έσπευσαν να ξεκαθαρίσουν ότι το πόρισμα δεν υιοθετείται ως έχει, ενώ οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν κατά τη διαβούλευση σε κοινοβουλευτικό επίπεδο του νομοσχεδίου, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή μετά το Πάσχα. Σημειώνεται πάντως ότι αίσθηση και ερωτηματικά προκάλεσε αναφορά του κ. Λοβέρδου σύμφωνα με την οποία «το πολιτικό σύστημα ήξερε πόσο βαρύ και ασήκωτο ήταν το πρόβλημα του ασφαλιστικού συστήματος».
Με αλληλοευχαριστίες για τη συμμετοχή και τη συμβολή όλων, η Επιτροπή Σοφών παρέδωσε στους κ. Λοβέρδο και Κουτρουμάνη το πόρισμά της, στο οποίο περιλαμβάνονται 12 σημεία συζήτησης μεταξύ των μελών της Επιτροπής, όπως αυτά προέκυψαν στη διάρκεια του διαλόγου που προηγήθηκε.
Εκ μέρους της ΓΣΕΕ, ενστάσεις ως προς το θέμα της ομοφωνίας που επικαλέστηκε ο πρόεδρος κ. Α. Στεργίου διατύπωσαν οι εμπειρογνώμονες της ΓΣΕΕ κ. Σ. Ρομπόλης και Γ. Ρωμανιάς, οι οποίοι είχαν αποχωρήσει από τον διάλογο και τις τελευταίες συνεδριάσεις της Επιτροπής. Πάντως τόσο ο κ. Λοβέρδος όσο και ο κ. Κουτρουμάνης έσπευσαν να ξεκαθαρίσουν ότι το πόρισμα δεν υιοθετείται ως έχει, ενώ οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν κατά τη διαβούλευση σε κοινοβουλευτικό επίπεδο του νομοσχεδίου, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή μετά το Πάσχα. Σημειώνεται πάντως ότι αίσθηση και ερωτηματικά προκάλεσε αναφορά του κ. Λοβέρδου σύμφωνα με την οποία «το πολιτικό σύστημα ήξερε πόσο βαρύ και ασήκωτο ήταν το πρόβλημα του ασφαλιστικού συστήματος».
της Αστέρως Χριστοδουλίδου, από την εφημερίδα "Το Παρόν", 21/3/2010