15 Μαρ 2010

Σκούπα στο δημόσιο

Στην κλίνη του Προκρούστη μπαίνει ο δημόσιος τομέας συμπεριλαμβανομένων και των ΟΤΑ, καθώς η κυβέρνηση προετοιμάζει τον περιορισμό χιλιάδων θέσεων μονίμου προσωπικού κι άλλων σχέσεων εργασίας (π.χ. αορίστου χρόνου) και την κατάργηση εκατοντάδων ειδικοτήτων.
Οι αλλαγές θα γίνουν μέσω της σύνταξης νέων οργανογραμμάτων σε υπουργεία, δημόσιους φορείς, δήμους, νομαρχίες και νομικά πρόσωπα από τους οποίους θα απαλειφθούν μια σειρά διευθύνσεων, υπηρεσιών και οργανισμών. Ετσι, θα μειωθούν κατά πολύ οι υπάρχουσες οργανικές θέσεις και θα οδηγηθούν στην έξοδο χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι, ακόμη κι αυτοί που θεωρούνται ότι καλύπτονται από το καθεστώς της μονιμότητας.
Με το συγκεκριμένο σχέδιο που εναρμονίζεται με τις εντολές των Βρυξελλών και άλλων διεθνών κέντρων για «συμμάζεμα του υπερτροφικού κράτους», καθίσταται σχεδόν αδύνατη η μετάταξη κάποιου εργαζόμενου από ένα φορέα που συγχωνεύεται ή βάζει λουκέτο σε κάποιον άλλον που διατηρείται σε λειτουργία. Κι αυτό γιατί, θα έχουν εκλείψει οι θέσεις στις οποίες θα μπορεί -όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα- να μεταφερθεί, αφού στους νέους Οργανισμούς θα απαγορεύεται «διά ροπάλου» η σύσταση νέων οργανικών θέσεων, ενώ θα υπάρξει δραστικά μείωση των υπαρχουσών.
Επομένως, από τη στιγμή που αποκλείεται ακόμη και η δυνατότητα απορρόφησής τους μέσω μετάταξης, χιλιάδες υπάλληλοι θα απολυθούν.
Με τον οργανωτικό ανασχεδιασμό των δημοσίων υπηρεσιών θα γίνει ανακατανομή των αρμοδιοτήτων μεταξύ των Διευθύνσεων, ώστε να προωθούνται πιο γρήγορα και απλά συγκεκριμένες πολιτικές που θα εκπονεί η ηγεσία εκάστου υπουργείου ή οργανισμού. Σχετικά με τη διάρθρωση αυτή, πρέπει να δικαιολογείται με βάση τις λειτουργικές ανάγκες του φορέα και όχι λόγω άλλων σκοπιμοτήτων π.χ. όπως η δημιουργία νέων θέσεων προϊσταμένων.
Στη σχετική πρόταση τονίζεται ότι «σκόπιμο είναι να επιδιωχθεί η σύμπτυξη υπηρεσιακών μονάδων, όπου αυτό δικαιολογείται ώστε ομοειδή ή ομόλογα αντικείμενα να συντονίζονται και οι υπηρεσίες να λειτουργούν ορθολογικά και αποδοτικά».
Η σύσταση των νέων υπηρεσιακών μονάδων θα μπορεί να γίνει «με βάση το διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων σε αυτές που έχουν σχέσεις με τις πολιτικές και το καθ’ ύλη αντικείμενο του υπουργείου, δήμου ή νομικού προσώπου. Και σ’ εκείνες που έχουν σχέση με την εσωτερική διοίκηση π.χ. όπως θέματα προσωπικού, εκπαίδευσης, οικονομικού, οργάνωσης και απλούστευσης διαδικασιών, ηλεκτρονικής επεξεργασίας στοιχείων κ.ά. Οι προϊστάμενοι των Διευθύνσεων ανά τομέα θα αναλάβουν τον προγραμματισμό της δράσης, την παρακολούθηση υλοποίησης των στόχων που καθορίζονται, την αλληλοενημέρωση τον συντονισμό και την αποφυγή αλληλοκάλυψης αναγκών».
Προκειμένου να περιορισθεί κατά τουλάχιστον 25% ο ετήσιος προϋπολογισμός κάθε δημοσίου φορέα και να απομακρυνθούν οι πλεονάζοντες εργαζόμενοί τους θα υπάρξει επαναπροσδιορισμός των αναγκών σε προσωπικό και αντιστοιχία κλάδου / ειδικότητας με θέσεις ευθύνης, με βάση τις λειτουργικές ανάγκες εκάστου υπουργείου ή Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ χωρίς δεσμεύσεις από τα σημερινά κλαδολόγια, την τρέχουσα κατανομή οργανικών θέσεων και υπηρετούντος προσωπικού σε κλάδους ή αλλού.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η μείωση του αριθμού των οργανικών μονάδων, ώστε να υπάρχουν λιγότεροι αλλά αυθεντικότεροι ρόλοι προϊσταμένων στο επίπεδο του τμήματος και της διεύθυνσης. Εδώ είναι σαφής η αναφορά στην επικείμενη κατάργηση εκατοντάδων τμημάτων που διαθέτουν προϊσταμένους αλλά όχι υπαλλήλους ή στην καλύτερη περίπτωση τόσους που να μη δικαιολογείται η συνέχιση λειτουργίας τους.
Επιπλέον, το ύψος των λειτουργικών δαπανών κάθε υπηρεσίας, συμπεριλαμβανομένης και της μισθοδοσίας, θα συνδεθεί άμεσα με την παραγωγικότητά της και την επίτευξη τους επιθυμητού αποτελέσματος.
Για να μην υπάρξουν οι περιπλοκές που παρατηρούνται σήμερα, όπως παράλληλη άσκηση αρμοδιοτήτων, με τους νέους Οργανισμούς θα επιβληθεί συγχώνευση των ομοειδών υπηρεσίας διοίκησης σε κάθε υπουργείο και νομικό πρόσωπο.
Στη «μαύρη λίστα» των φορέων που η κυβέρνηση θέλει να απαλλαγεί από το λειτουργικό τους βάρος και φυσικά το υπεράριθμο προσωπικό τους βρίσκονται 2.150 Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, 120 Διευθύνσεις και 500 τμήματα υπουργείων που κρίνονται ότι δεν έχουν πλέον αντικείμενο δράσης. Αυτό το νόημα έχει εξάλλου και η δήλωση του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Θόδωρου Πάγκαλου, ότι «η μονιμότητα θα περιοριστεί στους χώρους που χρειάζεται». Ο ίδιος είχε επιβεβαιώσει παλαιότερο δημοσίευμα (24-11-2009) του «Α.Τ.» για «μαχαίρι» σε δεκάδες Οργανισμούς του Δημοσίου, αλλά και «ψαλίδι» σε συγκεκριμένες ειδικότητες.
Το βέβαιο είναι, όπως έχουμε ήδη αποκαλύψει, ότι στο «μάτι του κυκλώνα» θα μπουν ειδικότητες των οποίων η εργασία μπορεί να ανατεθεί σε ιδιώτες (κατά τα πρότυπα των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου), όπως οι καθαρίστριες, οι κλητήρες, το διοικητικό και το βοηθητικό προσωπικό των νοσοκομείων, οι επιμελητές για την επίδοση των δικαστικών εγγράφων (αν και οι δικονομικοί κανόνες επιτάσσουν η επίδοση να γίνεται από όργανο δημόσιας εξουσίας, άρα και από αστυνομικούς), οι δακτυλογράφοι, οι μάγειροι κ.ά.
Αν οι θέσεις που κατέχουν είναι οργανικές θα μετατραπούν σε προσωποπαγείς, ώστε με την αποχώρησή τους να καταργηθούν οριστικά.
Σε περίπτωση όμως, που πρόκειται για συμβασιούχους αορίστου χρόνου ιδιωτικού χρόνου, όπως αυτοί που τακτοποιήθηκαν με το Προεδρικό Διάταγμα 164/2004 του Προκόπη Παυλόπουλου, κινδυνεύουν άμεσα με απόλυση καθώς δεν προστατεύονται έστω και οριακά από το Σύνταγμα, όπως οι μόνιμοι συνάδελφοί τους σε περίπτωση που η υπηρεσία τους «κατεβάσει» ρολά.
Μια ενδιαφέρουσα πρόταση που συζητείται ήδη στα κυβερνητικά κλιμάκια είναι να εισαχθεί σε δημόσια διαβούλευση ποιες υπηρεσίες ή οργανισμοί πρέπει να καταργηθούν ή να αλλάξουν αντικείμενο. Η αποτύπωση της γνώμης των πολιτών θα δώσει ένα επιπρόσθετο άλλοθι στα στελέχη του νέου ΠΑΣΟΚ να προχωρήσουν σε μαζικές εκκαθαρίσεις δημοσίων φορέων και υπαλλήλων με το άλλοθι της συμφωνίας του λαϊκού αισθήματος.
Πράγματι, με εξαίρεση το θεσμό των ΚΕΠ που έχει καταξιωθεί στην κοινή συνείδηση, οι υπόλοιπες υπηρεσίας αιχμής, κρίνονται από τη μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών ως γραφειοκρατικές και αντιπαραγωγικές.
Πάντως, το σχέδιο αυτό δεν πρόκειται να υλοποιηθεί αναίμακτο, καθώς εκτιμάται ότι θα προκαλέσει την έντονη αντίδραση της ΑΔΕΔΥ αλλά και πολλών βουλευτών του κυβερνώντος κόμματος μεγάλο μέρος της εκλογικής πελατείας των οποίων υπηρετεί σε υπηρεσίες, διευθύνσεις ή νομικά πρόσωπα που προορίζονται για «σφράγισμα». Τα «μαύρα πρόβατα», δηλαδή τα πρώτα θύματα της πολιτικής – σκούπας στο Δημόσιο που θα ακολουθήσει το νέο ΠΑΣΟΚ θα είναι εκτός από τους συμβασιούχους και οι 101.685 υπάλληλοι με συμβάσεις αορίστου χρόνου ιδιωτικού δικαίου που υπηρετούν στο λεγόμενο στενό δημόσιο τομέα.
Εξ αυτών οι περίπου 35.000 στους δήμους της χώρας με τη συντριπτική πλειοψηφία να απασχολείται στις 1.116 δημοτικές επιχειρήσεις, από τις οποίες μέχρι το τέλος του 2010 θα έχουν μείνει λιγότερες από 400.
Με την επικείμενη απαγόρευση της δημιουργίας κενών προσωποπαγών θέσεων και τη μείωση των υφιστάμενων οργανικών, αρκετές χιλιάδες υπάλληλοι των επιχειρήσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν θα μπορούν να μεταταγούν με άμεση συνέπεια να προστεθούν στο μακρύ κατάλογο των θυμάτων της δημοσιονομικής κρίσης. Το τραγελαφικό για τους υπαλλήλους αορίστου χρόνου ιδιωτικού δικαίου είναι ότι στο σύνολό τους υπήρξαν «παιδιά» του εκσυγχρονιστικού ΠΑΣΟΚ, αφού προσελήφθησαν την περίοδο Σημίτη και επί σειρά ετών ήταν εκλογικοί όμηροι των κυβερνήσεών τους. Οι τελευταίες αρνούνταν πεισματικά να τους μονιμοποιήσουν, θεωρώντας προτιμότερο να τους έχουν υπό καθεστώς συνεχούς πολιτικής «αιχμαλωσίας». Η «απελευθέρωσή» τους από τα δεσμά που τους είχαν φορέσει οι «εκσυγχρονιστές» συνετελέσθη από τον πρώην υπουργό Εσωτερικών Προκόπη Παυλόπουλο, που με το Π.Δ. 164/2004 μετέτρεψε τις συμβάσεις τους από ορισμένου χρόνου σε αορίστου.
Τώρα το ΠΑΣΟΚ, που ενώ τους διόρισε αρνήθηκε κατόπιν να τους αποκαταστήσει επαγγελματικά, ετοιμάζεται να τους διώξει.
Τέτοια αναλγησία…
του Γιώργου Φράγκου, από την εφημερίδα "Αδέσμευτος Τύπος της Κυριακής", 14/3/2010